مقالات و یادداشت ها

توقف سرمایه گذاری کشورهای عربی در اقتصاد امریکا

آوای سنت : کشورهای عربی سرمایه گذاری در غرب را متوقف کردند.مرحله بعدی پرداخت بدهی وسپس اخراج پایگاه های آمریکایی است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، درسال گذشته،که قیمت نفت بالا بود،کشورهای حاشیه خلیج فارس درآمدهای نفتی بی سابقه ای به دست آوردند که به گفته برخی آژانس های مشاوره،این درآمدحدود۶۰۰ تا۷۰۰ میلیارددلار بود.کویت، قطر،امارات متحده عربی و عربستان سعودی بیشترین درآمد را به خود اختصاص دادند.

الکساندر نازاروف تحلیلگر سیاسی درتحلیل خود می گوید: درگذشته،کشورهای حوزه خلیج فارس بخش زیادی از سود خودرا درقبال دریافت ضمانت‌های امنیتی از آمریکا در این کشورسرمایه‌گذاری می‌کردند،اما پس ازمدتی به سبب گرم شدن روابط برخی از این کشورها با اسرائیل وشروع عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی وایران، نیاز این کشورها به چترحمایتی ایالات متحده از بین رفت.

درواقع،پایگاه‌های آمریکایی در خلیج فارس به جای تضمین امنیت به عامل بی‌ثباتی تبدیل شده‌اند و اخراج آن‌ها از منطقه فقط مسئله زمان است.اما سرمایه گذاری سنگین کشورهای خلیج فارس در آمریکا، اعراب راگروگان نگه داشته وفقط سرعت این روند را کندکرده است.

غارت دارایی های روسیه توسط غرب ومحدودیت های استفاده ازدلار و یورو، کشورهای حاشیه خلیج فارس را وادار به تجدید نظر در استراتژی سرمایه گذاری کرده است.با وجوددرآمد هنگفت کسب شده،این کشورها سرمایه گذاری خود را در ایالات متحده آمریکا افزایش نمی دهند.درعوض،این پول برای پرداخت بدهی های آنها استفاده می شود. به عنوان مثال،امارات ۷ درصد ازکل بدهی (۳ میلیارد دلار)و قطر ۴ میلیارد دلار از بدهی را پایان سال ۲۰۲۱ پرداخت کرده است.

علاوه براین، این پول برای حمایت از کشورهای دوست به کارگیری می شود،مثلا عربستان سعودی از تزریق ۵ میلیارددلاربه بانک مرکزی ترکیه خبر داد.

علاوه براین، عربستان سعودی به همراه قطر و امارات متعهد شده اندکه درمزایده اوراق قرضه دولتی ترکیه شرکت کنند،این کشورها همچنین به مصر وپ اکستان نیز کمک می کنند،کشورهای عربی همچنین درچین وآسیا به ویژه در پالایش نفت سرمایه گذاری می کنند.

درهمین حال،سرمایه گذاری دراروپا غیرقابل اعتماد شد،زیرا صندوق ملی عربستان سعودی ۸۰ درصد از سرمایه گذاری های خود را در بانک Credit  سوئیس از دست داد.

ماه می، فرصتی برای تسریع چشمگیر در روند طلاق مالی کشورهای عربی ازغرب است زیرا تنها ۸۶.۵ میلیارد دلاردرحساب خزانه داری ایالات متحده باقی مانده است.با توجه به مازاد هزینه ها بردرآمد،این مقدار برای حدود یک ماه کفایت می کند.

همچنین درماه می، نبردی درکنگره آمریکا برسر افزایش سقف بدهی آغاز می شود که معمولا همه چیز در آن به چانه زنی ها بین طرفین منجر می شود.

با این حال،این باردرپس زمینه این چانه زنی ها،نبرد مرگبار برای ریاست جمهوری ادامه دارد،دموکرات ها باید ترامپ را به هر قیمتی ازانتخابات حذف کنند.درغیر این صورت شکست خواهند خورد.

جمهوری خواهان نیزممکن است با تلاش برای ورشکستگی دولت بایدن به این اقدام دموکرات ها پاسخ دهند.

همچنین،حتی اگر سقف بدهی افزایش یابد، فدرال رزرو درحال حاضر درحال مبارزه با تورم است ونمی تواند برای خرید اوراق خزانه داری پول چاپ کند.

درحالی که چین،ژاپن برخی دیگرازکشورها پول خود را از اوراق قرضه آمریکا خارج می کنند وکشورهای عربی نیزدیگر نمی خواهند آن را بخرند،سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چه کسی بدهی های ایالات متحده آمریکا را تامین می کند؟

حتی اگر سقف بدهی درماه مه افزایش یابد،ایالات متحده درفصل تابستان امسال با کمبود منابع مالی وافزایش نرخ بهره وام به همه گروه‌های بدهکاران،ازخانوارها گرفته تا شرکت‌ها ودولت فدرال مواجه خواهد شد.بنابراین،پیش بینی می شود تابستان آینده یاحداکثردرپاییز،بحران بدهی درجهان وایالات متحده آمریکا آغاز شود.

اصل مطلب را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن