آفریقاجهان اسلام

ریشه های درگیری نیروهای نظامی در سودان

آوای سنت : درگیری بین ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان درصدر اخبار شبکه های اجتماعی این کشور آفریقایی وکشورهای عربی قرارگرفت .

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت، روزشنبه،درگیری بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع آغاز شد و به حوالی فرماندهی ارتش درمرکزخارطوم و سایرمناطق استراتژیک درپایتخت رسید.

دو طرف همدیگر را به ایجاد خصومت متهم کردند.نیروهای واکنش سریع به رهبری محمد حمدان دقلو(حمیدتی)معاون شورای حاکمیت می‌گویند:نیروهای ارتش با خودروهای نظامی مقر آنها را درسوبا(جنوب خارطوم)محاصره کرده و با سلاح‌های سبک و سنگین به این مقرحمله کردند.

ارتش سودان نیروهای حمیدتی را متهم کرد که به بسیاری از پایگاه‌های آن درخارطوم و مناطق دیگرحمله کرده‌اند.

نیروهای واکنش سریع دربیانیه‌ای اعلام کردندکه فرودگاه و پایگاه مراوی،فرودگاه خارطوم وفرودگاه العبید راتحت کنترل خود درآورده‌اند ومهاجمان را از مقر این نیروها در اردوگاه سوبا بیرون کردند.از سوی دیگر،نیروهای مسلح سودان نیزبا انتشار بیانیه‌ای تأکیدکردکه درگیری‌ها بین ارتش و نیروهای شورشی (واکنش سریع)در مناطق استراتژیک ادامه دارد.

در همین راستا،نیروهای غیرنظامی امضاکننده این چارچوب با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف فوری خصومت‌ها با هدف درامان ماندن کشور ازشرلغزش به ورطه فروپاشی کامل شدند.

اّنها تاکید کردندکه این لحظه‌ای مهم درتاریخ است و گفتندکشورما،فورا به عقل و تدبیر و توجه به اولویت هانیاز دارد،زیرا این جنگی است که کسی درآن برنده نمی شود و ما کشورمان را برای همیشه ازدست خواهیم داد.

این سازمان از جامعه بین‌المللی و منطقه‌ای درخواست کرد که فوراً به توقف این درگیری‌های خونین کمک کنند و از هرگونه اقدامی که به درگیری دامن می‌زند و آنرا شعله ورتر می کند،خودداری کنند.

فعالان شبکه های اجتماعی نیز به طور گسترده ویدئوها وتصاویری ازدرگیری ها را همراه با اخباری مبنی برکشته و زخمی شدن نظامیان وغیرنظامیان منتشر کردند.

فعالان شبکه های اجتماعی همچنین خسارات وارده به دو طرف و آثار آتش سوزی و ویرانی ناشی از درگیری را منتشرکردند.

پس از تشدید اختلافات بین البرهان ومعاونش حمیدتی،که نماینده دو نهاد برجسته نظامی درکشور هستند،فضای انتظار و اضطراب درخیابان‌های سودان موج می‌زند.

این درگیری ها ساعاتی پیش ازدیداری که قرار بود بین البرهان و حمیدتی انجام شود آغاز شد که رهبران جنبش های مسلح روز شنبه آن را تأیید واعلام کرده بودندکه تلاش های آنها برای فرونشاندن بحران باعث شده است تا حمیدتی به تشدید اقدام نکند و اینکه او اعلام آمادگی کرد تا برای دستیابی به راه حل ریشه ای بحران با البرهان جلسه ای برگزار کند.

همین موضوع توسط میانجی‌ها به نقل از البرهان ذکر شد و گفت که او آماده است هر اقدام لازم را برای حل مشکل بین نیروهای مسلح سودان و نیروهای واکنش سریع و بازگرداندن اوضاع به حالت عادی انجام دهد.سودان به دلیل اختلاف بین البرهان و حمیدتی شاهد یک انسداد سیاسی است.

در آغاز این ماه،امضای توافقنامه بین نظامیان و غیرنظامیان برای پایان دادن به بحران درکشور از زمان کودتای البرهان علیه دولت غیرنظامی درسال ۲۰۲۱،به دلیل اختلافات،دو بار به تعویق افتاد.

این توافقنامه جدید که هنوز امضا نشد،روند گذاردموکراتیک را درسودان،یکی از فقیرترین کشورهای جهان،احیا و در را برای خروج این کشور از بحران باز خواهد کرد.

(علت این درگیری ها این است که ارتش سودان تصمیم گرفت تا نیروهای واکنش سریع این کشور در ارتش ادغام شوند)

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن