گفتگو و مصاحبه

آخوند خوش نظر : رشد طلاق در جامعه اسلامی نگران کننده است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت مانه و سملقان نسبت به افزایش آمار طلاق در جوامع اسلامی هشدار داد.

به گزارش آوای سنت، عبدالله آخوند خوش نظر در گفتگو با خبرنگار ما افزایش بی رویه طلاق در جوامع اسلامی را یک آسیب مهم در مسیر فروپاشی بنیان خانواده های جوان دانست و گفت: آنچه که در گذشته از آن با اکراه سخن گفته می شد، امروز راجع آن به راحتی در محافل صحبت می شود. نابسامانی ها در زندگی ها به حدی رسیده است که این مسائل دیگر قبح گذشته را ندارد. به دلیل پایین بودن آستانه تحمل در جوانان متاسفانه بعضا زن و شوهر به دلیل یک مجادله پیش و پا افتاده عنان از کف داده و تقاضای طلاق می کنند.

در نتیجه شوهر وی را سه طلاقه کرده و پس از مدتی هر دو نفر از رفتارشان پشیمان می شوند. شرع دین اسلام زبان را آفتی می خواند که بوسیله آن آبادانی های بسیاری تبدیل به ویرانه شده اند. یکی از آن ویرانی ها از هم پاشیدن زندگی ها از روی جهل، نادانی و عصبانیت است و به جوانان در پیش از ازدواج راجع به آنچه که نباید هرگز به زبان بیاورند معلومات کافی داده نمی شود.

آخوند خوش نظر با بیان این مسئله که مسائل مربوط به شرع دین را نمی توان با سنن و آئین رایج تغییر داد، افزود: هر قوم و ملتی بر اساس تعالیم اسلامی، سنن خاصی را در مناسبت ها به اجرا گذاشته و مراودات بر طبق رسوم تاکید می کنند، اما نباید فراموش کنیم که فرایض دین با آنچه که بشر از آن به عنوان رسوم قبیله ای و عشیره ای نام می برد، بسیار تفاوت دارد. لذا جوانان ما باید بدانند که با عذرخواهی بابت قصور پیشامد کرده نمی توان زن مطلقه را به زندگی برگرداند. طلاق ممکن است دفعتا و به خاطر عصبانیت اتفاق افتاده باشد، اما با اقرار به گناه و پشیمانی و در لحظه نمی توان شریک زندگی را به خانه برگرداند و جدایی موقتی حتمی خواهد بود.

امام جمعه اهل سنت مانه و سملقان در این باره متذکر شد: به زبان آوردن طلاق و خصوصا سه طلاق به بهانه های بیمورد جمع خانوادگی را از هم پاشیده و شرایط بسیار سختی را پیش پای زوجین می گذارد که لازن الاجرا هستند در غیر این صورت ادامه مراوده حکم زنا را خواهد داشت. تهدید به بیرون کردن زن از خانه در زمان مشاجره و آزاد خطاب کردن وی حتی از لفظ طلاق هم بدتر است.

طلاق را وسیله تهدید و مطیع کردن زن قرار ندهیم. زنی که تازه پا به خانه شوهر می گذارد نباید خانه پدری را به رخ همسرش کشیده و مدت طولانی را در قهر و ناراحتی بگذراند. بازی با کلمات و خشم ورزیدن در شان مسلمانی نیست که به سنت رسول الله عمل کرده و با رعایت موازین شرعی زوجه انتخاب می کند. برای به کرسی نشاندن حرف، واژه ها و عبارت را ابزار قرار ندهیم.

به خاطر هر حرف بیهوده ای قسم نخوریم. در روز قیامت فرزندی که به خاطر تمرد از حدود طلاق، نامشروع به دنیا می آید نزد خدای متعال از مسببین آن گلایه مند خواهد شد. از این رو بسیار مراقب باشیم تا والدین فرزندانی صالح و مشروع باشیم. زندگی برای همه مشکلاتی به همراه دارد که باید در برابر آنها تحمل کرد. اگر قدرت شکست دادن داریم آن را در مورد سختی ها بکار ببندیم. روزگار گرچه همیشه روی خوش به انسان نشان نمی دهد، اما خودمان پدید آوردنده مشکلات لاینحل نشویم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن