اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

آخوند سبحانی:اسلام تنها راه سعادت انسان

آوی سنت: مدرس حوزه علمیه اعظمیه بندرترکمن کیفیت معنوی و روحانی انسان را مانع از ارتکاب به گناه دانست.

به گزارش آوای سنت، اسماعیل آخوند سبحانی در گفتگو با خبرنگار ما ، اسلام را تنها دین نجات و سعادت اخروی بشر خواند و گفت: رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم مبعوث گردید تا مکارم اخلاقی را در زندگی انسان ها نهادینه کند. ایشان در حدیثی می فرماید، بهترین بندگان کسانی هستند که با اهل بیت و اولادش به خوبی رفتار نماید.

دکتر رمضان البوطی اندیشمند مسلمان معتقد بود هر انسانی با مخاطبین در بیرون از خانه بنابر مصالح شخصی و اجتماعی رفتاری در خور شان و مناسب در پیش می گیرد، زیرا به خوبی می داند که بد رفتاری وی را از منافعش دور کرده و چه بسا لطمات جدی به کارش وارد می کند، اما در خانه مصلحتی که او را وادار تظاهر در رفتار نماید وجود ندارد و از این رو نبی اکرم بر مسئله خوش اخلاقی با زن و فرزند تاکید زیادی دارد.

آخوند سبحانی بانیان جلسات غیبت و سخن پراکنی را جزو زیانکاران عنوان کرد و افزود: برخی ها خود را آگاه به مسائل و رویدادهای مختلف دانسته و درباره هر چیزی اظهار نظر و قضاوت می کنند. این عده در روز قیامت از جمع یاران رسول گرامی اسلام دور نگه داشته می شوند. انسان های اخلاق مدار و خوش صفت کسانی هستند که پیش از شناخت صفات باریتعالی به خودشناسی پرداخته و در این مسئله تدبر کافی می کنند تا به معرفت نفس برسند. این یک کیفیت معنوی و روحانی است که در آن شخص به خود جرات گناه را نمی دهد.

مدرس حوزه علمیه عظمیه بندرترکمن برخی اشتباهات امروز جوانان را ترویج فرهنگ های بیگانه در جوامع برشمرد و یادآور شد: دست دادن نامحرم با یکدیگر به بهانه دور همی فامیلی و یا دلیل دیگر از نظر دین اسلام جایز نمی باشد. این افعال را تنها می توان در کشورهای کفار مشاهده کرد و عذابی سخت برایشان وعده داده شده است. اخلاق و رفتار خود را شبیه به بیگانگان نکنیم تا در روز قیامت با آنها حشر داده نشویم. نسبت دختر عمو و یا پسر دایی باعث نمی شود که دست یکدیگر را بفشاریم. سر لخت گشتن جلوی چشم نامحرم را برای خود برتری ندانیم.

آخوند سبحانی خاطر نشان ساخت: نظارت بر اعمال و رفتار فرزندان از وظایف مهم والدین می باشد، لذا امر به معروف و نهی از منکر را تنها به علما وا نگذاریم. گذاشتن محاسن توسط فرزندان جوان را ایراد نپنداریم. هر شخصی حتی الامکان باید سعی کند تا در سیما و اخلاق و رفتار شباهت بیشتری به نبی مکرم اسلام داشته باشد. زنان ما نباید بدون نامحرم برای انجام کارهای شخصی و یا اقتصادی به مکان های دور رفت و آمد کنند. شیوه نبوی فاصله گرفتن زن از خانه به اندازه سه روز راه را مجاز نمی داند، مگر آنکه محرمی آن زن را همراهی کند. درصدر اسلام نیز تنگی معیشت زیاد بود، اما آن مردم عزت و شرف خود را به مال نمی فروختند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن