گفتگو و مصاحبه

آسیبهای انتخاب دوست ناباب در زندگی

آوای سنت: استاد حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد، بسیاری از دوستی های بیهوده امروزی را موجب پشیمانی در دنیا و آخرت خواند.

به گزارش آوای سنت، مولوی حسین سلیمانپور در گفتگو با خبرنگار ما، منش زیست شرافتمدانه را از حصلت های مهم انبیاء، اصحاب رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم، خلفا، امامان و همه اولیا الله خواند و گفت: اولین شاخصه برای برخورداری از زندگی شرافتمندانه، ارتباط مومنانه با خداوند است و باید با اعتقاد کامل به صفات و به ذات الله و به وعده‌ هایش ایمان و یقین داشته باشیم. باریتعالی، انسان را شرافت بخشیده است، اما آیا به صرف انسان بودن می توان الزاما شریف بوده و در برتری از دیگر آفریده شدگان سبقت بگیرد!

قرآن کریم در این باره می گوید، و همانا بسیارى از جن و انس را براى دوزخ آفریدیم. آنان دل هایى دارند که با آن حق را درک نمى‌کنند و چشمانى دارند که با آن نمى‌بینند و گوش‌هایى دارند که با آن نمى‌شنوند.آنان همچون چهارپایان، بلکه گمراه‌ ترند، آنان همان غافلانند!

مولوی سلیمانپور با یادآوری این مطلب که خدای متعال گروهی را که از حق سر، باز می‌زنند، حیوان خطاب کرده است، افزود: تشبیه دانشمندان یهود به الاغ از سوی قرآن کریم نیز به دلیل عدم پایبندی آنها به آموزه های تورات می باشد. این کلام خدا است که می فرماید، کسانى ‌که مکلف به تورات شدند، ولى حق آن را ادا نکردند، مانند الاغى هستند که کتاب‌ هایى را حمل مى‌کنند.

پس باید بدانیم که انسان صرفا به خاطر انسان بودن شرافتی بر دیگر موجودات و مخلوقات ندارد. همسو با داشتن ایمان کامل، تعامل محترمانه با اطرافیان شامل رفتار نیکوکارانه با بزرگترها و خصوصا والدین، رفتار مهربانانه با فرزندان و بویژه فرزندان از دیگر ارکان یک زیست شرافتمندانه به حساب می آید.

مدرس حوزه علمیه خیرآباد با موشکافی تاثیر ناهنجاری های فردی و اجتماعی در زندگی عنوان کرد: باید بررسی کنیم که به چه علت در میان برخی خانواده‌ ها اختلاف به وجود می آید و دلیل دامنه دار شدن اختلافات چیست! چرا میزان طلاق رو به افزایش است و چرا چیزی که تا همین اخیر در جوامع سنتی و روستایی یک تابو شمرده می شد، امروز براحتی به زبان و عمل در می آید!

مهمترین دلیل بروز طلاق و جدایی غفلت از رفتار محترمانه با یکدیگر بوده و دیگر مانند سابق از عفو و گذشت خبری نیست. کوچک‌ ترها نسبت به بزرگ‌ ترها زبان درازی کرده و بزرگان هم رفتاری همراه با عفو و گذشت ندارند. در نتیجه زندگی‌ ها فرو می ‌پاشد. در پاره ای از مناطق دختران کم سن و سال شوهر داده می شوند و توقع از آنها این است که از عقل و فهم یک زن بزرگ‌ سال برخوردار باشند، لذا به محض مشاهده کوچکترین خطا از سوی طرفین، کار به طلاق و جدایی می‌ کشد!

مولوی سلیمانپور، روابط محتاطانه با دوستان را از نکات برجسته و حائز اهمیت دانست و خاطر نشان ساخت: به جوانان توصیه می شود که روابط دوستانه خود را مدیریت کنند. جوانان باید «نه» گفتن را یاد بگیرند. در عصر حاضر بسیاری دوستی‌ ها باعث پشیمانی در دنیا و آخرت است. چه بسیار جوانانی بودند که بر اثر رفاقت با دوستان ناباب به دام اعتیاد کشیده شده و به هزاران معضل اجتماعی دیگر گرفتار شده اند. در رفاقت و دوستی باید حد و مرزها را رعایت کرده و آبرو، زندگی و آینده خود را فدای دوستی و رفاقت های بیهوده ننماییم.

برای داشتن جامعه ‌ای پویا و شکوفا و پیشرفته باید در قبول مسئولیت ها متعهد بود. تک تک ما باید مسئولیت پذیر بوده و کارها به خوبی انجام دهیم. از این رو متعهد بودن در کارها و مسئولیت پذیری موجب می شود تا زندگی ها به سامان برسد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن