گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

آسیب های فضای مجازی بر جوانان مسلمان

گفتگوی اوای سنت با مولوی مهرداد فرهمند

آوای سنت: مولوی مهرداد فرهمند فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته فقه از علمیه احناف در سال ۹۷ می باشد. این عالم جوان اهل سنت پس از فراغت از تحصیل به حوزه علمیه نشتیقان رفته و هم اکنون به عنوان مدرس و عضو دارالافتاء امام ابوحنیفه رحمه الله حوزه علمیه تعلیم القرآن نشتیفان به تعلیم طلاب اهتمام دارد.

وی همچنین امامت جماعت مسجد مولانا ” خواجه شمس الدین مطهری” در خواف را عهده دار می باشد.

حاصل گفتگوی ما با ایشان در گزارش ذیل از نظر گرامی خوانندگان محترم می گذارد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، مولوی مهرداد فرهمند در تحلیل دین گریزی جوانان با توجه به توسعه و پیشرفت امکانات در تمامی زمینه ها گفت: دین گریزی در بین جوانان شامل  یک منطقه و یا یک کشور خاص نمی شود و این معضل امروزه درهمه ممالک اسلامی قابل مشاهده است. از زمان طلوع اسلام در سرزمین حجاز و پس از رحلت نبی مکرم اسلام، توطئه دشمنان جهت تضعیف دین مبین اسلام استمرار داشته است. از زمان بعثت نبی مکرم اسلام صلی الله علیه واله وسلم که عداوت ها آغاز شد و تا دوره ای که اسلام بر قاره اروپا حکمرانی می کرد، دشمنان تلاش کردند تا به عناوین مختلف آتش کینه و نفاق در سرزمین های اسلامی را شعله ور نگه دارند.

این استمرار و سرمایه گذاری به مرور زمان تاثیرات  منفی  خود را برجای گذاشته است و ما نتوانسته ایم از پیشرفت های به دست آمده در جهت تربیت اسلامی نسل در حال رشد بهره کافی ببریم.

عضو دارالافتاء امام ابوحنیفه رحمه الله حوزه علمیه تعلیم القرآن نشتیفان رسانه هایی مانند شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی را موثرترین ابزار دشمنان برای پیاده کردن نقش هایشان دانست و افزود: نبود برنامه های متنوع  در داخل کشور از یکسو و جنبه سرگرم کننده شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی از سوی دیگر، اکثر جوانان را مخاطب خود کرده و متاسفانه از این امکانات برای یادگیری دین و علوم قرآنی کمتر استفاده نشده است. دشمن منافق از همان ابتدای تولید گسترده گوشی های تلفن همراه در بازار تجارت جهانی، مشغول ارزیابی و برنامه ریزی نقشه هایش برای به دام انداختن جوانان اسلامی بود، اما ما هنوز نمی دانیم که این فضا به چه امکاناتی مجهز است و چگونه می توان در مدت چند ثانیه تصاویر، مطالب و اطلاعات را در اختیار دید مخاطبان گذاشت.

خبر نداریم فرزند ما بی آنکه نیاز به خروج از منزل داشته باشئد، چه چیزهایی را در داخل فضای مجازی می بیند. زمانی که سر کار هستیم کدام برنامه ها را در شبکه های ماهواره ای مشاهده می کند. والدین این فرصت را به خودشان نداده اند که آسیب های این فضا و تاثیرات مخرب آن روی فرزندان را بشناسند و چه بسا خود نیز به این برنامه های ضداخلاقی عادت کرده اند.

مولوی فرهمند تاثیر رسانه دیداری را بسیار بیشتر از نوع شنیداری  خواند و عنوان نمود: شبهه افکنی مخالفان دین از طریق ارتباط تصویری، روح و ذهن مخاطبان را آلوده می کنند در برنامه کاری و طرح هایشان گنجانده شده است. ایجاد یک شبهه در واجبات و احکام، واردن کردن شک و تردید به واقعی بودن احادیث، شبهه در امر ازدواج و خیلی از مسائلی که جوان امروزی با آنها سر و کار دارد و تحت تاثیر ادعاهایی قرار می گیرد که در فضای مجازی به بحث گذاشته می شوند. تداوم این فرایند بتدریج مخاطب جوان مسلمان را از مسیر اصلی دین خارج کرده و او را به عنصری برای نشر شبهات بیگانگان تبدیل می کند. اکثر جوانانی که در مدارس عمومی و دانشگاه های دولتی درس می خوانند، به دلیل عدم مطالعه کافی کتب دینی و اسلامی، اطلاع چندانی از احکام و احادیث ندارند و به همین جهت خیلی زود تحت تاثیر شبهات قرار می گیرند. تشخیص حق از باطل سخت شده است و عموم فرزندان ما پایبندی لازم را به دین و مذهب ندارند.

  مدرس حوزه علمیه نشتیفان اظهار داشت: کار و خستگی روزانه نباید باعث شود تا والدین از رسیدگی به آنچه که فرزندان شان را به خود مشغول ساخته است، غافل بمانند. با این فرض که  فرزند دانش آموز در حال انجام تکالیفش است، وی را رها نکنند. فضای مجازی همیشه نمی تواند همراه خوبی برای گذران اوقات فراغت محسوب شود. تعلمیات دینی و آموزش آداب اسلامی  تنها مختصص به کودکان نیستند، بلکه وقتی فرزند به سن نوجوانی و تکلیف می رسد، موکلف به ادامه آموزش او هستیم. روزانه در حدود نیم ساعت، کتاب هایی مانند سیرت رسول اکرم نبی رحمت و صحابه رضی الله عنهم اجمعین در خانه خوانده شود. اگر مسجد در نزدیکی خانه است، وی را تشویق و ترغیب به خواندن نماز به همراه جماعت نماییم و برنامه ریزی کنیم تا از جلسات احکام و آموزش قرآن کریم که در مساجد و مکاتب دایر هستند، بهره مند شوند.

گوشی های مجهز به فضای مجازی را تمام وقت در اختیار فرزندان نگذاریم و در همان اوقات تعریف شده نیز بر فعالیت های وی کنترل و نظارت دقیق داشته باشیم. کودکی که پا به سن نوجوانی می گذارد، بسیار خام و کم تجربه است.

پس باید با نرمش و آرامش با وی صحبت کرده و نسبت به آسیب های فضای مجازی تذکرات لازم را یادآور شویم. حدیث است از نبی مکرم صلی الله علیه واله وسلم که اگر والدین در نسبت به تربیت اسلامی و آموزش دینی فرزندان شان کوتاهی نشان دهند، در روز قیامت مورد بازخواست خدای متعال قرار خواهند گرفت. همان گونه که فرزند صالح در نزد باریتعالی باعث افتخار پدر و مادر به حساب می آید، اولاد ناخلف نیز باعث سرافنکندگی و شرمساری آنها در هر دو جهان خواهند بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن