گفتگو و مصاحبه

آشنایی نسل جدید با تعالیم اسلامی راهکار کاهش نرخ طلاق

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت رضوانشهر نظارت بر رفتارهای تربیتی فرزندان را مهمترین راهکار برای کاهش میزان طلاق در جامعه برشمرد.

به گزارش آوای سنت، افندی عبدالقادر داداشی در گفتگو با خبرنگار ما جای خالی تعلیم فرزندان بر اساس آموزه های اسلامی را یکی از دلایل ازدیاد طلاق در امروز خواند و در پاسخ به این سوال که همسران آینده با توجه به شرایط کنونی در کوتاه مدت چگونه می توانند به شناخت کامل از یکدیگر برسند، گفـت: اسلام عرف شناخت جوانان از یکدیگر را در دیدار با هم طی هماهنگی با بزرگان فامیل تعیین کرده است که در مذاهب مختلف تفاوت هایی جزئی در این باره به چشم می خورد. به عنوان مثال در فقه شافعی برای شناخت طرفین از یکدیگر تنها یک جلسه برگزار نمی شود، بلکه دختر و پسر مجدد هم می توانند در فضای سالم و با اطلاع خانواده ها دیدار انجام دهند. البته این شیوه نباید نامحدود و بدلخواه باشد و مناسب این است که طرفین در اولین فرصت به جمع بندی نهایی برسند. بدین منظور نیاز به شناخت را بهانه دیدار قرار نداده و به محض آنکه اطمینان کامل حاصل شد نظر خود را با شخص مقابل در میان بگذاریم.

افندی داداشی با یادآوری این مطلب فرصت ازدواج برای جوانان همیشه باقی است و نباید آنرا به تک فرصت محدود کرد و افزود: در گذشته روال کارها بر اساس عرف کنونی نبود و اکثرا تاریخ ازدواج ها با اولین گفتگوها که آن هم میان خانواده ها صورت می گرفت تعیین می شدند. در آن ادوار بحث مستقل شدن تا سال ها مطرح نبود و زندگی ها بر پایه دورهمی شکل پیدا می کردند. حضور عروس به عنوان عضو جدید خانواده سطح توقعات را کاهش می داد و گرچه مردسالاری بر فضا حاکم بود، لیکن هر اختلاف کوچکی با وصاتت خانواده ها حل و فصل می گردید. به عبارت دیگر خانواده های تازه تشکیل یافته خود را ملزم به رعایت مسائل داخلی مجموعه می دانستند.

امام جمعه اهل سنت مسجد جامع محمد رسول الله رضوانشهر تاکید کرد: جوانان امروزی نباید مستقل شدن را یک امتیاز ویژه برای خود بدانند و می طلبد پیش از وصلت در این خصوص به نقطه مشترک دست یابند. متاسفانه بی توجهی به تربیت اسلامی فرزندان در ایام خردسالی، چشم و هم چشمی های بی رویه، باز بودن مسیر دخالت اطرافیان و سایر موارد باعث شده است تا شالوده اولیه بیشماری کانون های زندگی در همان ماه های ابتدایی از هم پاشیده شود، پس اگر بنا بر مستقل شدن است می بایست هر دو طرف به مسائل و خواسته های قیمابین پایبند بوده و به نزدیکان خود اجازه دخالت در امور داخلی را ندهند. دخالت را با نظارت اشتباه نگیریم و اگر برای فرزند خود فردی دلسوزی هستیم، سعی کنیم همان حس را نسبت به عضو جدید خانواده نیز داشته باشیم.

افندی داداشی بازنگری نسبت به نحوه تعالیم تربیتی فرزندان و آسیب شناسی را یک الزام ضروری دانست و عنوان نمود: فرزند را هر طور که تربیت دهیم همان گونه بار خواهد آمد. خشونت و از سوی دیگر محبت زیادی به آفتی در خانواده ها تبدیل شده اند. توجه بیش از حد به فرزندان کار را به جایی رسانده است که کمتر به خرد جمعی می پردازند. آزادی در انتخاب لباس، بیرون روی به اختیار، انتخاب دوست بدون صلاح و مشورت، گام های به سوی انحطاط به حساب می آیند. یک فرزند در هر سن و جایگاهی هم که باشد به مشورت با بزرگان نیاز دارد. همه کسانی که در زندگی اشتباه کرده و تاوان پس داده اند در ابتدا خود را از همه عاقل تر پنداشته و به تک روی آورده اند. از گذشته درس بگیریم و برای انجام هر کاری از به وابستگان و نزدیکان خود اعتماد داشته باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن