گفتگو و مصاحبه

اصلاح ملاک های گزینش و انتخاب اعضای شورای شهر

دکتر قادرزاده در گفتگو با آوای سنت

آوای سنت: یک استاد اهل سنت دانشگاه، اصلاح ملاک های انتخاب را یکی از ضرورت های حیاتی اصلاح ساختار شوراهای شهر دانست.

به گزارش آوای سنت، دکتر حامد قادرزاده طی سخنانی با اشاره به نزدیک شده به انتخابات خردادماه، یکی از مهمترین مسائل روز در انتخابات شوراها را عدم توجه به سازوکارهای تدوین شده در گذشته دانست و گفت: امروز تنها ملاک برای نامزدی در این رویداد دارا بودن مدرک تحصیلی لیسانس است و به معیارهای دیگر هیچ گونه توجهی نمی شود. معمولا کسانی در انتخابات شوراها خود را نامزد می کنند که تنها از لحاظ مدرک تحصیلی شرایط ثبت نام را دارند.از سوی دیگر مردم نه به رشته تحصیلی، نه به توانایی فرد و نه سن نامزها را ملاک قرار می دهند، بلکه ساکنین در شهرها و روستاها بیشتر به دنبال انتخاب های قومیتی بوده و یا اینکه مهمترین ملاک خود در رای دادن را مدرک تحصیلی نامزد انتخاباتی قرار می دهند.

وی در این خصوص ادامه داد: امروز واقعا ملاک های پذیرش نامزدهای انتخاباتی در سراسر کشور مشکل دارد و مهمترین ضعف این معیارها پایین بودن سن نامزدها است. لذا با توجه به قوانین مصوب شده به داوطلبین اجازه داده می شود که با سن پایین در این انتخابات شرکت کنند. در طول چند سال گذشته شاهد بوده ایم کسانی خود را نامزد انتخابات شوراها می کنند که تنها از لحاظ مدرک تحصیلی شرایط شرکت را دارند. در عین حال داوطلبین در وهله اول نباید نیاز مالی داشته باشند، زیرا با حضور در این جایگاه، مسلما به فکر منافع مالی خود خواهند بود.

دکتر قادرزاده افزود: وقتی برای ساکنین در شهرها داشتن مدرک لیسانس و برای روستاها نشینان مدرک دیپلم و بعضا زیر دیپلم ملاک ثبت نام قرار می گیرد، تعجبی ندارد که افراد بیکار و جوانان کم سن و سال جویای کار به این عرصه ورود پیدا کنند. آنها می آیند تا بتوانند بخشی از مشکلات مالی خود را مرتفع سازند، وگرنه کسی که در هیچ زمینه ای توانایی ندارد چطور می تواند برای دیگران کاری انجام دهد؟!

اساسا کسی که بیکار است، کسی که مشکل مالی دارد، کسی که بسیار جوان است، کسی که مدرک تحصیلی و تخصص متناسب با شورا را ندارد، نباید به این عرصه ورود کند، چرا که هر کدام از این موارد می تواند زمینه ساز یک فساد باشد، به عنوان مثال عضو شورایی که فاقد شغل دولتی و یا ثابت در بازار آزاد است، ابتدا سعی می کند با استفاده از روابط خاص برای خودش در پس از پایان دوره شغلی دست و پا کند.

این اقتصاددان و استاد دانشگاه کردستان با تاکید بر اینکه مردم باید رزومه افراد ثبت نام شده را به دقت بررسی کنند، اظهار داشت: به عنوان مثال در انتخابات دوره پنجم شورای اسلامی شهر سنندج، افرادی با ادعای داشتن مدرک دکترا ثبت نام کردند که در واقع چنین چیزی صحت ندارد. هیچ کدام از اعضای شورای دوره پنجم شهر سنندج رسما دکتر نشده اند و شاید تنها دانشجوی این مقطع باشند.

بنابراین هیچ کس صرف اینکه یک هفته در آمریکا اقامت کرده است، نمی تواند مدرک دکترا بگیرد. نهایتا وقتی این افراد به همین راحتی در زمینه مدرک تحصیلی خود به مردم دروغ می گویند،دیگر نمی توان انتظار داشت برای کسانی که به آنها رای داده اند کاری انجام دهند.

دکتر قادرزاده متذکر شد: همین مسئله به ظاهر کوچک یک کلاهبرداری بزرگ به حساب می آید، زیرا پشت این دروغ قطعا یک نیت پنهان وجود دارد و باید به این مبحث به صورت جدی ورود پیدا کرد که چرا دستگاه های نظارتی موارد مشابه را مورد بررسی جدی قرار نمی دهند و در این بین چرا رسانه ها نیز از کنار مسائل جعل مدرک و رزومه بی تفاوت عبور می کنند؟

متاسفانه این مشکلات در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز وجود دارد و امروز بعضا کسانی به عنوان نماینده مردم به مجلس رفته اند که قبلا به لحاظ قانونی رد صلاحیت شده بودند، اما در نهایت با ضوابطی خاص تاییدیه گرفته و با حمایت های از پیش تعیین شده، وارد مجلس شده اند. آقایان یک جوان بی تجربه را به صرف اینکه مدرک تحصیلی بالایی دارد وارد مجلس کردند و این خیانت به مردم کردستان محسوب می شود، چرا که این  افراد چیزی برای گفتن ندارند و در نهایت مطیع دیگر نمایندگان می شوند.

استاد دانشگاه کردستان خاطر نشان ساخت: البته در این بین نباید از نقش مردم در انتخاب اشتباه به راحتی گذشت، اما وقتی با این همه فشار اقتصادی که با آن مواجه هستیم، یک نفر  برای حضور در مجلس دوازده میلیار تومان هزینه کند، معلوم است که رای لازم را خواهد آورد. امروز اگر شوراها در مسیری که با آن هدف تشکیل شده بودند، فعالیت ها می کردند و اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها وظایف خود را به درستی انجام می دادند، دیگر شاهد دستگیری بسیاری از این افراد به دلایل مختلف نبودیم و یا بعد از یک و یا دو دوره نماینده بودن رد صلاحیت نمی شدند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن