گفتگو و مصاحبه

امت اسلامی باید به سمت انسجام حرکت کنند

آوای سنت: واعظ و نایب خطیب مسجد جامع آقا صاحبان جکان هرات، نیاز امروز امت را تشکیل اجتماعات وحدت بخش و دور بودن از اختلافات عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، مولانا سید توفیق منور در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص باید و نبایدهای مبحث انسجام، برادری و وحدت اسلامی با بیان این مطلب که رابطه اجتماعی با همنوع یک نعمت الهی و نیاز اساسی، ارزشمند و عظیم در زندگی انسان است، گفت: بهترین و پایدارترین روابط سنجش نوع خدایی و ایمانی آن است. یقینا برادری از جوشش تقوا و ایمان سرچشمه می گیرد و دوام اخوت و انسجام به خاطر رب ذوالجلال و اساس ایمان است. امروز امت به اجتماع وحدت بخش، دور شدن از نزاع عا، کشمکش ها، اختلافات و حسادت ها نیازمند بوده و ضمن آن پیروزی و سربلندی امت در طول ادوار تاریخ وابسته به وحدت میان ملل بوده است. گرچه آنها در صدر اسلام از نظر تعداد اندک و قلیل بودند، لیکن با یکدیگر ارتباطی بسیار پویا و قوی داشته و از این رو پیروز واقعی میدان لقب می گرفتند.

مولانا منور بی اقتداری، انحطاط، جنود و خمود امت و همچنین گسستگی روابط و وارد شدن خدشه به وحدت در عصر حاضر را از دلایل تضعیف انسجام اسلامی خواند و افزود: کفر و الحاد از دوری امت و نبود روابط بهره های زیادی برده و بر دنیا مسلط شده اند. اعضای خانواده ها با یکدیگر گرم نیستند. در محیطی که پدر و فرزند روابط محکمی نداشته باشند از آن چه انتظاری می توان داشت! وحدت باید از خانه ها شروع شده و فرهنگ همدیگرپذیری عمومی به احیا برسد. دنبال این نباشیم که حکام غرب و عجم برایمان تعیین تکلیف کنند. مسلما کسانی که نزد حکام غربی سرخم می کنند به فکر حال امت نیستند.

واعظ و نایب خطیب مسجد جامع آقا صاحبان جکان هرات، برادری را اساسی ترین نعمت الهی برشمرد و اظهار داشت: باریتعالی بنیان اخوت، وحدت و انسجام را پایه ریزی کرده و فرمایش می دارد، در میان صحابه انس و الفت و محبت برقرار و آنها را با یکدیگر پیوند دادیم تا در پرتو انسجام به انس و الفت برسند.

خدای متعال گناهان دو مسلمان به وقت سلام دادن را پیش از آن که دست هایشان جدا شود مورد عفو و بخشش قرار می دهد. گناهانی که مانند فصل خزان از درختان به پایین فرو می ریزند. پس برادر انسان از تمام گنج ها و ثروت های دنیوی ارزشمند تر است، زیرا در مشکلات و گرفتاری ها یاری رسان یکدیگر بوده و از فضائل آن در روز قیامت بهره مند می گردند.

مولانا منور تاکید کرد: نورانی شدن چهره در روز قیامت را را نشانه حسن برادری و همجواری مسالمت آمیز توصیف کرد و عنوان نمود: کرسی هایی از نور انتظار برادران ایمانی را می کشد. جایگاهی که انبیا، شهدا و صلحا بدان غبطه می خورند. سایه نشینی عرش رحمان کسانی را نصیب خواهد شد که به خاطر کسب رضایت پروردگار عالم و چشیدن حلاوت ایمان، دوستی و برادری پیشه می دارند. قبایل اوس و خزرج طی سالیان متوالی با هم در جنگ و دشمنی بسر می بردند، اما سرانجام طریقه نبوی را در پیش گرفتند. انصار مدینه داشته هایشان را با مهاجرین مکه تقسیم کرده و آنها را در میان خود پذیرفتند.

این استاد اهل سنت متذکر شد: امروز تا آن حد ایثار و برادری در میان امت مشاهده نمی شود و آنچه که پیامبر خدا را می رنجاند اختلافات هستند. اخلاص در روابط ها کم رنگ و تواضع همراه با فروتنی از بین مردم سلب شده است. دوستی ها باید بر اساس ایمان و تقوا پایه ریزی شوند. مسلمان آینه مسلمان است و اگر ایرادی در روش و رفتار برادر خود مشاهده می کنیم بی آنکه بخواهیم آبرویش را ببریم در جهت یادآوری و اصلاح معایبش کوشش بخرج دهیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن