گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

انقلاب اسلامی امید مردم فلسطین را احیا کرد

دکتر رحیمی جهان آبادی: انتفاضه فلسطین بعد از انقلاب مسیری متفاوت گرفت

آوای سنت: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم تاکید کرد: پیروزی انقلاب اسلامی امید را در انتفاضه مردم فلسطین  احیا کرد.

به گزارش آوای سنت دکتر جلیل رحیمی جهان آبادی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما درباره شخصیت رمضان عبدالله شلح دبیر کل سابق جنبش جهاد اسلامی با بیان اینکه حرکت مردم فلسطین و مبارزات مردم فلسطین تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مسیر رو به افول را طی می کرد، اظهار داشت: در آن زمان گروه های فلسطینی  یا تحت لوای اندیشه های کمونیستی و سوسیالیستی مبارزه می کردند و یا تحت لوای اندیشه های ناسیونالیستی عرب فعالیت داشتند.

در آن مقطع هر دو گرایش تقریبا به بن بست مبارزاتی و اعتقادی رسیده بود. پس از رخداد انقلاب اسلامی در ایران، شهید فتحی شقاقی کتابی با عنوان ” خمینی آنترناتیو قرن” را تالیف کرد. در این کتاب آمده است، امام خمینی (ره) که انقلاب ایران را به پیروزی رساند، بر اساس اندیشه های دینی و اسلامی مسیر مبارزه را برای سایر مبارزان خاورمیانه نیز باز کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم ادامه داد:این مسئله باعث شد تا در مسیر مبارزان فلسطینی یک نوع گشایش ایجاد شده و یک حرکت نو، انرژی نو، تفکر نو و مسیر نو در روحیه آنها دمیده شد. لذا دو گروه مبارز بصورت مشخص تحت عنوان حرکت اسلامی فلسطین به نام”حماس” و دومی “جنبش جهاد اسلامی” در غالب دو گرایشی که نوع مبارزه امام خمینی و تفکر ایشان و نوع مبارزه ایران با اسرائیل را انتخاب کردند، جزو موفق ترین و مردمی ترین مبارزان علیه رژیم صهیونیستی شناخته شدند.

این دو گروه طی چند دهه گذشته به هیچ عنوان وارد روند سازش و مسیر خیانت به آرمان فلسطین با تکیه بر آمریکا و کشورهای غربی و امید حمایت شدن از سوی برخی کشورهای عرب را در مسیر فعالیت خود ترجیح ندادند. بلکه روش مقاومت سرسختانه و مقاومت مجاهدانه را در مقابل دشمن متجاوز انتخاب کردند. از این رو حرکت شان با استقبال مردمی مواجه گردید.

دکتر جهان آبادی عنوان نمود: نگاه این دو جنبش به انقلاب اسلامی ایران و رهبری  ما همان نگاهی است که به حضرت امام (ره) داشتند، بدین معنی که مقام معظم رهبری را به عنوان پیشوای این حرکت دینی و رهبر مقاومت اسلامی در خاورمیانه و همچنین نماد ایستادگی و مقاومت در مقابل آمریکا و اسرائیل می شناسند. با نگاهی به تعاملات و معادلات سیاسی در خاورمیانه می توان براحتی فهمید که اسرائیل در ابتدای شکل گیری حضوری قدرتمند و قوی در منطقه داشت، اما این شرایط  رفته رفته با خروج نظامیان آنها از جنوب لبنان و با شکل گیری مقاومت اسلامی در کرانه باختری و غزه  رو به افول گذاشت و اکنون ضعیف ترین شرایط  ممکن را تجربه می کند.

این نماینده حوزه انتخابیه تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آباد تصریح کرد: سردمداران اسرائیلی دیگر مانند گذشته این اطمینان را ندارند که بتوانند سلطه و موجودیت شان را در خاورمیانه به شکل ثابت و پایدار حفظ نمایند و از دست آمریکا هم کار موثری بر نمی آید. آمریکایی ها تاکنون هر شیوه ای را که می توانستند بکار بستند، اما در برابر مقاومت اسلامی و حمایت های کشور ما از مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین به زانو در آمدند.

امروز کاملا واضح است که آمریکایی ها به حرکت، نفوذ و اثر گذاری ایران بر روی نیروهای مقاومت اسلامی اشرافیت کامل پیدا کرده اند. مرحوم رمضان عبدالله به عنوان دبیر کل جنبش اسلامی فلسطین یکی از کسانی بود که بخوبی توانست پیوند میان مبارزان اسلامگرای فلسطینی با ایران را حفظ کند. نگاه وی به کشور ما و رهبری معظم بسیار مثبت بود و هیچگاه کاری نکرد تا این رابطه دچار خدشه شود. مرحوم رمضان عبدالله شلح در نزد همه مسلمان ها از احترام و جایگاه خاصی برخوردا بود و لذا فوت این مجاهد در راه خدا و مبارز در راه اسلام عمیقا احساسات بسیاری ازشخصیت های اسلامی و همکاران وی در گروه های جهادی را جریحه دار کرد.

دکتر جهان آبادی در بخش دیگری از این گفتگو درخصوص نحوه عضویتش در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم گفت: همانطور که می دانید کلیه کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی طی یک دوره چهار ساله در حوزه های مربوط به خود فعالیت می کنند و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم در حوزه  مسائل سیاسی ، امنیت ملی ، سیاست خارجی و روابط ایران با کشورهای دیگر فعالیت دارد. عضویت بنده در این کمیسیون به دلیل به دلیل تخصص بنده در مسایل سیاسی و  داشتن مدرک دکترای روابط بین الملل و سیاست خارجی است و تا جایی که بخاطر دارم، پیشتر نیز نماینده بوکان عضو این کمیسیون بوده است.

وی در توضیح بیشتر در این موضوع افزود: اینجانب ضمنا مدت بیست و یک سال است که بعنوان عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل با دانشگاه آزاد همکاری می کنم وهمچنین سابقه فعالیت در نهادهای سیاسی مانند مرکز مطالعات استراتزیک در مشهد را دارم.

بنده طی چهارسال گذشته مسئول بین الملل کمیسیون قضایی مجلس بودم و در زمینه همکاری های بین المللی کشور در حوزه قضایی حضور مستمر داشتم. به همین دلیل عضویت اینجانب در کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی به دلیل سوابق تخصصی و مرتبط بنده با آن بوده و اصولا نگاه مجلس یازدهم درگزینش نمایندگان برای حضور درکمیسیونهای تخصصی براساس آئین نامه موجود و با بررسی سوابق دانشگاهی آنها صورت می پذیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن