گفتگو و مصاحبه

اهمیت رعایت حجاب در مناسبات فامیلی

آوای سنت: حافظ اهل سنت قرآن کریم، عدم رعایت حجاب اسلامی در روابط فامیلی را ناشی از بی تفاوتی والدین نسبت به این موضوع دانست.

به گزارش آوای سنت، حافظ غیاس الدین زمانی در گفتگو با خبرنگار ما، یکی از سهل انگاری امروزی در جوامع اسلامی را کم توجهی به حجاب و حفظ پوشش اسلامی در روابط های فامیلی دانست و گفت: یکی از عادت ناپسند در میان ما این است که به موضوع نامحرمی میان بستگان و خویشاودان توجه کافی نداشته و رعایت حجاب اسلامی را در مجالس فامیلی کم اهمیت می دانیم. برخی دختران مسلمان، افراد نزدیک به خود از جمله پسر عمو و پسر خاله را محرم فرض کرده و در نزدشان حجاب از سر بر می دارند، حال آنکه شرع دین مقدس اسلام چنین اجازه ای به بانوان نمی دهد.

همچنین دختر عمه و دختر دایی نیز محرم به حساب نمی آیند و در مسئله محرمیت هیچ تفاوتی بین ایشان و سایر اشخاص جامعه وجود ندارد. لذا یکی از وظایف مهم والدین این است که به فرزندان شان موارد ضروری را تذکر داده و نکات لازم را از سنین کودکی به ایشان گوشزد کنند.

حافظ زمانی، عدم رعایت حجاب اسلامی در روابط فامیلی را ناشی از بی تفاوتی والدین نسبت به این موضوع دانست و افزود: اگر مسئله نامحرمیت میان فرزندان دختر اعضای نزدیک جزو قوانین اسلامی نبود، وصلت های وصلت های فامیلی هرگز اتفاق نمی افتادند. در مراودات و مناسبات فامیلی که متاسفانه چشم هم چشمی و علاقه به ظواهر و زینت آلات به چشم می آیند می توانند در روحیه فرزندان اثر سوء برجای بگذارند. خاص آن که حس بربینی نیز خود یک آسیب جدی است و میل برای رقابت در این فضا ممکن است روابط را به سمت روابط حاد تر سوق دهد.

فراموش نکنیم دختران و پسران جوان فرهنگ زیست در خانواده و اجتماع را از والدین شان یاد می گیرند و هر آنچه که از ما سر بزند از سوی آنها نیز دیده خواهد شد.

این حافظ اهل سنت قرآن کریم، رفت و آمدهای میان افراد فامیل و بستگان را به شرط عمل به موازین اسلامی را از تاکیدات دین عنوان نمود و اظهار داشت: هر شخصی می تواند با اعضای خانواده خود که تشکیل زندگی مستقل می دهند، در رفت و آمد باشد. در زمان های خاص و شرایط کاری، پیش آمده است که خواهر به منزل برادرش برود و یا برادر از خواهر خود دیدن کند. اما فراموش نکنیم که فرزندان این دو مجاز به چنین رفت و آمدهایی نیستند، زیرا محرم یکدیگر به حساب نمی آیند. بنابراین رفت و آمدهای فامیلی باید با همراهی والدین انجام شده و به فرزندان گفته شود که حدود روابط را رعایت نمایند.

حافظ زمانی، کتاب های مرجع را حاوی بسیاری پندهای آموزنده در خصوص روابط بیان کرد و یادآور شد: اگر فرزند ما دیندار نباشد و خود را مقید به انجام آموزه های اسلامی نکند، چالش در روابط وی با اطرافیانش اجتناب ناپذیر خواهد بود. در گذشته گاهی شیطنت های فرزندان باعث ایجاد کدورت های طولانی میان اعضای خانواده ها و یا همسایگان می شدند. چیزی که اسلام ما را از آن منع کرده است.

امروز آسیب ها از دیدها پنهان هستند و چه بسا زمانی به چشم می آیند که محلی برای ترمیم درد و جلوگیری از وقوع آن وجود نداشته باشد. بهترین راه آموزش فرزند از دوره کودکی است. این که یاد بگیرد تمامیت خواه نباشند. تمامیت خواه بودن نشانی از تکبر است که شخص در آن همه چیز را برای خود می خواهد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن