گفتگو و مصاحبه

اولویت های رسانه های اهل سنت

علمای اهل سنت خواستار جامع نگری اصحاب رسانه

آوای سنت: همزمان با راه اندازی سایت آوای سنت، با برخی از علمای اهل سنت در مناطق مختلف تماس گرفته و نظر این بزرگواران را درباره اولویت های رسانه های اهل سنت پرسیدیم.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، مولانا سید ابراهیم فاضلی مدیر حوزه علمیه شورک ملکی مشهد فعالیت سایت های اهل سنت کشور را با هدف ایجاد و برقراری ارتباط  میان مدیران حوزوی، امامان جمعه و طلاب علاقمند را یک ضرورت مهم دانست و گفت: ما به این سطح از ارتباط و تبادل افکار و اندیشه نیاز مبرم داریم. ما نیاز داریم تا درسطوح بالای حوزوی و دانشگاهی به کنکاش پرداخته و زمینه ارتباط میان مفسران و مولفین اهل سنت را فراهم نماییم. مسلما سایت های اهل سنت می توانند به این زمینه ورود پیدا کرده وهمکاری خوبی نشان دهند.

مولانا فاضلی افزود: امروزه مراسم ها و کنفرانس های متعدد اسلامی در کشورهای مختلف برگزار می گردند که اخبار آنها به صورت لحظه به لحظه رصد شده و درقالب های مختلف خبری و تصویری منتشر می گردند. لذا لازم است سایت اهل سنت کشور که ارتباط نزدیکی با مراکز علمیه و سایر مراکز اسلامی دارند به شکل مطلوبی تقویت شده و امکان حضورشان در برنامه ها به سهولت امکان پذیرشود.

عبدالرحمان آخوند کر

عبدالرحمان آخوند کر امام جمعه اهل سنت بندرترکمن نیز با اشاره به گستردگی اهل سنت کشور در نواحی مرزی و فعالیت تعداد  بیشماری از حوزه های علمیه  بیان داشت: در گذشته اطلاع رسانی رویدادها و وقایع به دلیل کمبود امکانات و ابزارآلات ارتباطی چندان ممکن و میسر نبود؛ اما اکنون این وسایل فراهم هستند و می توان درکوتاه ترین زمان نسبت به انتشار آنها اقدام کرد.

آخوندکر با اشاره به اینکه نویسندگان و تحلیل گران اهل سنت از سواد، تجربه و توانایی کافی برای تولید و نشر مطالب برخوردارهستند ادامه داد: درعصرکنونی حتی در میان طلاب حوزوی هم نویسندگان و تحلیل گرانی وجود دارند که نسبت به ایجاد کانال های مذهبی اقدام نموده و فعالیت خوبی را در زمینه انتشار و احبار وقایع مربوط به خود دنبال می کنند.

شیخ محمد صدیق بهجت

شیخ محمد صدیق بهجت امام جمعه اهل سنت بندرلنگه فعالیت سایت های اهل سنت را یک اتفاق مثبت درعرصه ارتباط با مراکز و حوزه های مرتبط  خواند و تاکید کرد: درکنار اطلاع رسانی می بایست در زمینه  ترجمه، تفسیر آیات، احادیث و پوشش تحلیل گونه مراسم ها به تبحر کافی برسیم. بنابراین سایت های اهل سنت ضمن انجام رسالتی که برعهده دارند می توانند در زمینه پرورش نویسندگان و علاقمندان به نگارش پویا و مثبت عمل کنند.

ما تنها در یک محدوده و یا منطقه جغرافیایی خاص زندگی نمی کنیم. دنیای اسلام بسیار وسیع است و همچنان که مبلغان و دانشمندان اسلامی به فرامرزها سفر کرده و سیره و روش  نبوی را سرلوحه زندگی خود قرار می دهند، سایت های اهل سنت کشور هم با استفاده از امکانات و بهره گیری ازخلاقیت می توانند مخاطبان نقاط  دور و نزدیک را به یکدیگر پیوند دهند.

ماموستا عبدالحمید مومنی

ماموستا عبدالحمید مومنی امام جمعه اهل سنت آستارا ( محله عنبران ) توجه معقول و متناسب به همه علمای اهل سنت در سایت های فعال اهل سنت را خواستار شد و اظهار داشت: سایت های اهل سنت و بویژه کانال های فعال حوزوی  نباید به تعریف و بزرگنمایی بیش از حد شخصیت های دینی پرداخته و آنها را  بیش از قابلیت هایشان جلوه دهند. ما نمی توانیم مطالبی  را به مخاطبان عرضه کنیم که با واقعیات جامعه همخوانی نداشته باشند. عادت نویسندگان نباید در تعاریف و تعارفات صرف خلاصه شود. اساسا نباید با این ذهنیت که نوشتارما به مذاق مخاطب خوش نیاید، از نقد و ریشه یابی  مسائل و ارزیابی رویدادها غافل بمانیم.

ماموستا مومنی خاطرنشان ساخت: نقد سازنده و پرهیز از ایجاد حساسیت و تنش های بی مورد می تواند به رشد و بالندگی دینی کمک شایانی نماید. بخشی از مشکلات و گرفتاری های دنیای اسلام مربوط به نبود فرهنگ صحیح گفتمان در فضای رسانه است. اگر بزرگان دنیای اسلام به قابلیت های سایت ها و فضای مجازی اهمیت نشان دهند می توانند مشکلات را به حداقل رسانده و اختلاف نظرها را از طریق سایت های مربوط  به خود حل و فصل کنند.

افندی محمد هاشمی

افندی محمد هاشمی امام جمعه مسجد جامع محمد رسول الله شهر لوندویل از توابع تالش نیز در گفتگو با خبرنگار آوای سنت توجه و اهمیت به جوانان نخبه را به منظور شکوفا ساختن استعداد هایشان جزو رسالت های سایت های فعال برشمرد و تصریح ورزید: استعدادهایی هستند که نیاز به فضای کار و کسب تجربه دارند. تردیدی نیست که ما نویسنده توانمند اهل سنت که بتوانند متون جامع و اثرگذار بنویسند در بخش مبانی دینی کم داریم.

وی متذکر شد: نمی توان توقع داشت که اقشار جوان درمحیط خانه به شکوفایی برسند ؛ چرا که مهیا ساختن شرایط و امکانات جزو الزامات به حساب می آید. از سوی دیگر شناسایی علمای مستعد که زمینه شناخته شدن شان فراهم نیامده است می تواند جزو اولویت های سایت ها باشد. بنده علمایی را می شناسم که از لحاظ علمی و بار معنوی درسطح بالایی  قرار دارند؛ ولی  بنابر دلایلی در گمنامی بسر می برند و تجربیات شان آنطور که باید مورد استفاده قرار نمی گیرد.

ماموستا احسن میرزایی

ماموستا احسن میرزایی مدرس حوزه و مدیر مسئول نشریه باران شافع(نخستین نشریه تخصصی اهل سنت در غرب کشور) ایجاد تنوع درسایت های مذهبی را راهکاری مناسب برای جلب نظر موافق خوانندگان دانست و گفت: همانگونه که می دانیم طیف مختلفی از مردم با درگروه های سنی مختلف می توانند جزو مخاطبان یک سایت جامع باشند. هرسایتی باید برخوردار از اعضای اتاق تحریریه توانمند بوده و در بخش های مربوط به خود تلاش نمایند تا مخاطبان از خروجی کارشان بیشترین رضایت را داشته باشند.

این عالم اهل سنت یادآور شد: ما مطالباتی داریم که از طریق تریبون تحت اختیار خود می توانیم آنها را مطرح کرده و از مسوولین بخواهیم نسبت به احقاق مطالبات اهتمام  لازم را به خرج دهند. تجربه نشان داده است که می توان با ایجاد فضای گفتمان فیمابین و طرح مطالبات به صورت پیوسته می توان به نتیجه دلخواه رسید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن