گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

باور به توانایی ها و ظرفیت های بانوان در مدیریت های کلان ضروری است

سولماز صحنه در گفتگو با آوای سنت از موانع مشارکت اجتماعی زنان سخن می گوید

آوای سنت: بانوی دانشگاهی اهل سنت، استفاده بیشتر از ظرفیت های بانوان در پست های مدیریتی را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش آوای سنت، سولماز صحنه، مدرس دانشگاه در تازه ترین گفتگوی خود با خبرنگار ما ضمن اشاره به عدم توجه کافی به پتانسیل ها و ظرفیت های بانوان و بویژه بانوان اهل‌سنت در مناطق خودشان گفت: از دهه شصت به بعد اکثریت زنان اهل سنت که تحصیلات عالی دارند، به ادارات آموزش و پرورش جذب شده اند که این مسئله دریچه ای به سوی خودباوری دختران جوانی است که قصد دارند مدارج عالی تحصیلی را طی کنند.

وی افزود: در بیمارستان ها، کلینیک های پزشکی و مراکز بهداشتی هم بانوان سهم قابل توجهی از پرسنل را تشکیل می دهند. در بخش صنایع تولیدی، در هنرهای قالیبافی و خیاطی، آشپزی به سبک مدرن و مدیریت کارگاههای کوچک خانگی حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد. با این حال به نظر بنده از ظرفیت های موجود آن طور که باید و شاید استفاده نشده است.

سولماز صحنه حضور بانوان در پست های مدیریتی بالا را تعیین کننده خواند و تاکید کرد: بخش قابل توجهی از مدیران شرکت های کارآفرین در کشور را بانوان تشکیل می دهند و این مسئله نشاندهنده قابلیت های بالای این قشر در عرصه مدیریتی است. واقعیت این است که ما جز در برخی از کلانشهرها، بانویی که به عنوان فرماندار و یا معاون استاندار منصوب شده باشد، کم داریم.

این بانوی دانشگاهی مشارکت بانوان در عرصه های مختلف از جمله ادوار انتخاباتی را بسیار تاثیرگذار خواند و اظهار داشت: هم اکنون که یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دوره پنجم شوراهای اسلامی را پشت سر می گذاریم، می بینیم که بانوان منتخب در بهارستان و منتخبین زن در شوراهای اسلامی با آرای بالایی حائز جایگاه های مهم شده‌اند.

خانم صحنه با انتقاد از باور پذیری محدود به کارآمدی زنان جامعه یادآور شد: موانع متعددی سر راه مدیریت بانوان باقی است که می بایست برداشته شوند‌. هنوز هم در مناطقی از کشور به خاطر فقر،کمبود امکانات تحصیلی و محدودیت های مرسوم، با تحصیل دختران مخالفت می شود. اعتقاد به اینکه زنان هم می توانند جزو مدیران موفق باشند، کماکان سهم ناچیزی را در بر می گیرد. ظاهرا ایرادی در مسیر مدیر شدن یک زن موفق به چشم نمی خورد، اما در دولت های گذشته از بانوان در مدیریت های سطح بالا کمتر استفاده شده است.

این نویسنده اهل سنت یکی دیگر از دلایل این مسئله را در نگاه سنتی خانواده ها و محدودیت های برجای ‌مانده در این زمینه دانست و خاطرنشان ساخت: در گذشته از تحصیل دانش آموزان دختران در مقاطع بالای تحصیلی ممانعت بعمل می آمد. این نوع نگاه در سال‌های اخیر خوشبختانه کم رنگ تر شده و وقت آن فرا رسیده است که تریبون های بیشتری در اختیار بانوان گذاشته شود.

سولماز صحنه با ابراز خوشبینی نسبت به آینده زنان عنوان نمود: استقبال مردم از کاندیداتوری بانوان در رقابت‌های انتخاباتی بیشتر شده و به نظر بنده شاهد افزایش تعداد زنان در مجالس آینده خواهیم بود. مردم بیش از مسئولین به ظرفیت های بانوان اعتماد دارند و ما به این نوع نگاه نیاز مبرم داریم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن