گفتگو و مصاحبه

باید خطرات شیوع کرونا جدی گرفته شود

مولوی عثمانی:اسلام برای شرایط بحرانی توقف نماز جمعه را جایز می داند

آوای سنت: مدرس حوزه مکی زاهدان عدم برگزاری نماز جمعه در شرایط بحرانی را جایز عنوان نمود.
به گزارش خبرنگار آوای سنت مولوی عبدالحکیم عثمانی در گفتگو با این سایت در خصوص عدم برگزاری آئین نمازجمعه در جمعه آینده ( بیست و سوم اسفندماه) گفت: همانطور که می‌دانید مراسم نماز جمعه زاهدان همه هفته در محل مصلای این شهر و با حضور جمع کثیری از مردم مومن و نمازگزار برگزار می شود. در این مکان چند درب برای ورود نمازگزاران به محوطه اصلی پیش بینی شده است تا هنگام خروج مردم از محل، ازدحام ایجاد نشود.

وی در این باره ادامه داد: اطلاع داریم که در دو هفته گذشته در اکثر مناطق اهل سنت کشور به دلیل شیوع بیماری ناشناخته کرونا، نمازجمعه برگزار نشده است.
کرونا هر چند که یک بیماری از نوع ناشناخته آن می باشد، لیکن روز به روز اطلاعات جدیدی درباره آثار زیانبارش به دست می‌آید. به گفته کارشناسان بهداشت و متخصصان بیمارستان، ویروس این بیماری عمدتا در سطح قرار می گیرد و در حال حاضر بهترین راه مقابله با آن ماندن در خانه است.

مولوی عثمانی با اشاره به ضرورت خروج از منزل برای برخی اقشار به دلیل انجام وظایف شان افزود: در گذشته بیماری های واگیر داری مانند طاعون و وبا اتفاق افتاده و انسان های زیادی را مبتلا کرده اند، اما در همان زمان نیز پزشکان، نیروهای خدماتی و عوامل دولتی در میادین و مراکز درمانی حاضر بودند تا بتوانند بیماری را از بین ببرند. شرایط فعلی هم به همین نحو است و مسلما تعدادی از مسوولین و اصناف می بایست قسمتی از روز را در سرکار خود حاضر باشند.

مدرس حوزه مکی زاهدان تاکید کرد: توصیه بر این است که سایر مردم در منازل خود مانده و بیماری کرونا را جدی بگیرند. شرایط مقابله با این بیماری بستگی زیادی به رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از اجتماع و بیرون رفتن های غیر ضروری دارد.
شرایط فوق الاده حساسی پیش آمده است. از یک سو نمازگزاران تمایل دارند تا در نماز جمعه حاضر باشند و از سوی دیگر بیماری مستقیما جان انسان ها را تهدید می کند. این ویرپس به چشم دیده نمی شود و شاهد هستیم که هر روزه تعدادی از هموطنان جان خود را بخاطر ابتلا به کرونا از دست می دهند.
مولوی عثمانی رعایت کلیه نکات بهداشتی از جمله عدم تماس اشخاص با یکدیگر را جزو موارد ضروری دانست و عنوان نمود: تماس افراد در داخل منازل با یکدیگر اجتناب ناپذیر می باشد و هر طور که حساب کنیم نمی توان کودکان خردسال را از والدین شان دور نگه داشت.

خانه محیط مشخصی دارد و اگر کسی از بین جمع کرونا گرفته باشد ، با توجه به اینکه این بیماری در روزهای اول پنهان می ماند، به راحتی می تواند سایر افراد خانواده را نیز مبتلا سازد.
این کارشناس حوزه و دانشگاه یادآور شد: حتی اگه تمام جوانب احتیاط هم رعایت شود، در یک محیط جمعی نمی توان مانع از انتقال بیماری کرونا به سایرین شد. اگر آثار این بیماری در افرادی که مبتلا هستند هنوز نمایان نشده باشد، براحتی می توانند آن را به دیگران انتقال دهند. فردی که این بیماری را بگیرد خودش را به خانه می رساند و موجب انتقال بیماری روی سطوح می شود. پس لازم است تا مدتی شرایط را تحمل کرده و هر کاری که لازم است انجام دهیم تا انشاالله بیماری از کشور برچیده شود.

مولوی عثمانی خاطر نشان ساخت: دین اسلام در شرایط بحرانی و خطر عدم برگزاری نماز جمعه را جایز می داند. حتی اگر مواردی ساده تر از بیماری مانند هوای طوفانی و وقوع باران های سیل آسا ایجاد شود، می توان به طور موقت نماز جمعه را تعطیل کرد. شرع دین با این نوع تصمیمات مخالفتی ندارد. باید بیماری کرونا را جدی بگیریم و مدتی هر چند کوتاه فرایض را در خانه برجا آوریم تا شرایط مساعد فراهم شود.
لذا طی جلسه مشورتی میان علما که روز سه شنبه بیستم اسفندماه در دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان برگزار شد، مقرر گردید تا زمانی وضعیت فعلی باقی باشد مردم روز جمعه در خانه ها باقی مانده و فرایض را در منزل برجای آورند‌.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن