گفتگو و مصاحبه

بایسته های حرفه خبرنگاری در گفتگو با عالم اهل سنت

خبرنگار باید به اصول حرفه ای تنظیم خبر آشنا باشد

آوای سنت: افرادی که به حرفه خبرنگاری مشغول هستند باید الزامات حرفه ای این حرفه را مد نظر داشته باشند.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، امام جماعت مسجد خواجه عزیزالله تربت جام در گفتگوی تلفنی با خبرنگار ما با اشاره به اینکه حوزه ها ومساجد جامع اهل سنت از یک دهه گذشته  ضرورت بهره مندی از فضای مجازی را در اولویت قرار داده اند، گفت: در این برهه، بیشتر حوزه های علمیه و مساجد جامع اهل سنت علاوه بر وظایف روزانه، فعالیت های مفیدی را در کانال های مربوط به خود دنبال می کنند . به عقیده اینجانب نشر مطالب دینی در فضای مجازی بخشی از رسالت علمای دینی و طلاب حوزه های علمیه بشمار می رود.

مولوی محمد درشته با یادآوری این مطلب که در گذشته امکانات پیشرفته امروزی مهیا نبود، افزود: دنیای اسلام اکنون در شرایطی قرار دارد که بدون استفاده از فضای مجازی و تنها از طریق چاپ کتب و مجله نمی تواند به نشر احکام و موازین دین اسلام در سطح گسترده بپردازد. از آنجا که اکثر حوزه اطلاع رسانی به روز شده است، ضرورت ایجاب می کند که به ویژه بیانات علما و گزارش مراسم ها در اسرع وقت به اطلاع مخاطب رسانده شود و در این میان رسانه ای بیشتر موفق خواهد بود که افراد مجرب و کارآزموده ای در مجموعه خود داشته باشد.

مولوی درشته مسئولیت اصلی خبرنگاران اهل سنت را از نظر شیوه انجام کار بسیار مهم و حساس خواند و اظهار داشت: خبرنگاران اهل سنت در هر زمینه و چارچوبی که فعالیت دارند، هدف اولشان می بایست تقویت وحدت در جامعه اسلامی باشد. چرا که اگر وحدت جوامع اسلامی دچار آسیب شود، استفاده لازم را از داشته هایمان  نخواهیم برد. اگر علمای حوزه های علمیه و مردمی که در اطراف ما زندگی می کنند، یکدل و همزبان نباشند، آن جامع محکوم به فروپاشی خواهد بود.

این عالم اهل سنت یکی دیگر از وظایف قشر خبرنگار را همسویی با علما دانست و تاکید کرد: از لحاظ فنی حساسیت رسالت خبرنگار بیشتر از دیگر اقشار است. برای اشتباهی که در یک جمع محدود اتفاق بیفتد راه جبران و اصلاح وجود دارد، لیکن مخاطبان فضای مجازی و مجلات کاغذی نامحدود هستند، لذا وقتی اشتباه و قصوری در نشر یک مطلب روی دهد، امکان جبران و اصلاح آن براحتی ممکن نخواهد بود. خصوصا اگر در نتیجه نشر یک خبر ضرر و زیانی متوجه جامعه شود، امکان جبران آن چه بسا ناممکن خواهد بود.

مولوی درشته خبرنگار را شخصی صاحب سبک و داری تجارب فنی بالا توصیف کرد و ادامه داد: افرادی که به نشر اخبار و مطالب اشتغال دارند، الزاما می بایست دارای سبک نوشتاری و آگاه به مسائل مختلف باشند تا بتوانند بهترین اثر را تحویل خوانندگان و مخاطبان دهند. مهمترین نیاز جامعه اطلاع از یک خبر در کمترین زمان ممکن بوده و از سوی دیگر صحت و سقم آن خبر نیز ملاک عمل است. از این رو جامعه نیاز به خبرنگار زبده و کارآزموده دارد. کسی که علاوه بر داشتن فن نویسندگی قدرت تشخیص بالایی داشته و زوایای بررسی یک رویداد و واقعه را بشناسد.

مدیر دارالحفظ مسجد خواجه عزیزالله تربت جام عنوان نمود: اکثر جوانان ما با فضای مجازی در ارتباط هستند و درصد قابل توجهی از خوانندگان، آنچه را که می خوانند باور می کند. دراین میان برخی نیز ماموریت دارند تا با نشر مطالب و اخبار مسموم ذهن جوانان را از هدفی که والدین آنها و افراد دلسوز برایشان ترسیم کرده اند، دور کنند. پس بخشی از کار مهم یک خبرنگار آگاهی رسانی و تولید مطالب مفید است. یک خبرنگار حرفه ای باید قابلیت و تحلیل وقایع  را داشته باشد. این توانمندی وی باعث می شود تا قلم به دست گرفته و آن رویداد را به نقد بکشاند. از نگاه حرفه ای گزارشی جامع و کامل است که نویسنده بتواند چهارچوب مطلب را درآورده و در صورت لزوم از نظر سایر کارشناسان هم بهره مند گردد.

مولوی درشته بخشی از حرفه خبرنگاری را قضاوت در مورد افراد و اشخاص صاحب پست و مقام خواند و خاطرنشان ساخت: نگاه یک خبرنگار به رویدادها باید وسیع باشد و بتواند درباره مسائلی مختلفی که در جامعه اتفاق می افتد اطلاعات کافی کسب کند. الگوهای فرزندان ما نباید نخبگان و ورزشکاران غیر مسلمان باشند، باید این انگیزه را در مردم و بخصوص قشر جوان ایجاد کنیم که علما، نخبگان، هنرمندان و ورزشکاران و…. مسلمان را الگوی خود قرار دهند. وقتی از یک ورزشکار و یک هنرمند عملی مفید سر می زند، در نشر و تحلیل چگونگی آن اتفاق مثبت بکوشد.

یک خبرنگار بخاطر شرایط کاری اش ممکن است بیشتر مواقع را در مکان بسته بگذراند، اما مردم نیازمند مطالب مفید آنها هستند و این کاری است که تنها از عهده افراد علاقمند و صاحب سبک و تفکر برمی آید.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن