گفتگو و مصاحبه

تربیت فرزندان براساس آموزه های دینی

عدم توجه به دین بنیان خانواده ها را تهدید می کند

آوای سنت: مولوی عبدالقدیر سعیدی امام جماعت مسجد محمد رسول الله و مدیر مکتب القرآن حضرت فاطمه زهرا فاضل آباد با ورود به حوزه علمیه احناف خواف در سال ۷۳ از محضر مولانا شهاب الدین شهیدی کسب فیض برد.

ایشان پس از فارغ‌ التحصیلی ازآن حوزه در سال ۸۳ بنا به درخواست مردم از محل سکونت خود واقع درتربت جام استان خراسان رضوی به شهر رضا آباد استان گلستان نقل مکان کرده و درآنجا مکتب القران خواهران را دایر نمود. مولوی سعیدی تاکنون دو دوره فارغ التحصیلی را به اتمام رسانده است و هم اکنون دوره سوم آن درحال سپری شدن می باشد. با این عالم اهل سنت درباره مسائل مختلف گفتگویی ترتیب دادیم که مشروح این گفتگو از نظرگرامیتان می گذرد.

آوای سنت: لطفا مختصری درباره شخصیت مولانا شهاب الدین شهیدی برای خوانندگان ما توضیح بفرمایید.
مولوی سعیدی: مولانا شهاب الدین شهیدی (ره) در زمان حیات خود جزو شخصیت های نایاب اهل سنت کشور شناخته می شد و در کلیه علوم شرعی و فقهی تبحر بالایی داشت. براین اساس طلاب اهل سنت به ایشان بسیارعلاقه داشته و در حوزه علمیه احناف خواف ثبت نام می کردند. بنده استاد را انسانی شایسته و با کمالات دیدیم که مخاطب را به طرف خودش جذب می کرد. مولانا شهیدی هر آنچه را که بلد بود به دیگران نیز می آموخت و وقتش را به کنکاش و مطلعه می گذراند.

آوای سنت: در طی سه دوره برگزاری مراسم فارغ التحصیلی مکتب القرآن حضرت فاطمه، تاکنون چند نفر فارغ التحصیل شده اند؟
مولوی سعیدی: طی سه دوره گذشته تعداد هجده نفر از این دارالقرآن در رشته های صرف، نحو و فقه فارغ التحصیل شده اند. ما همه ساله معمولا در بیست و پنجم رمضان مصادف با مراسم ختم قرآن کریم نماز تراویح، مراسم فارغ التحصیلی خواهران فاضله را برگزار می نماییم.

آوای سنت: به عقیده جنابعالی بانوانی که درچنین کلاس هایی شرکت می کنند چه تفاوتی با سایر بانوان در زمینه تعلیم و تربیت فرزندانشان دارند؟
مولوی سعیدی: واضح است که بانوانی که قرآن کریم را فرا گرفته و صرف و نحو یاد می گیرند بهتر می توانند فرزندان شان را برای آینده پیش رو تربیت کنند. بانویی که قرآن می داند ضمن آنکه خود پایبندی بیشتری به عبادات فردی و اجتماعی نشان می دهد، قادر است به بچه هایش نیز قرآن کریم و احکام دینی بیاموزد. قرآن کتابی است که باید با آن از نزدیک ارتباط برقرار نمود. کسی که به یادگیری آیات الهی مشغول شده و سپس به دیگران بیاموزد در واقع با آن انس و الفت از نزدیک پیدا می کند.

آوای سنت: تعریف شما از آزادی زنان چیست و آیا بانوان می توانند تحت هر شرایط از این آزادی بهره مند شوند؟
مولوی سعیدی: طبیعتا زنان هم می توانند دراموری که مانع و اشکال شرعی ندارد آزاد باشند، اما برخی مسائل هستند که برای انجام آنها می بایست از سرپرست خود کسب تکلیف نمایند. همانطوری که در محیط های جمعی مانند فرمانداری ها، شهرداری ها و سایر ادارات، کارمندان تابع رئیس و مسئول خود بوده و کارها را با مشورت آنها انجام می دهند، اعضای یک خانواده هم می بایست  تابع سرپرست خود باشند. تابع بودن باعث می شود تا نظم و انضباط خانواده تقویت یافته و به بنیاد مسائل کاربردی آسیبی نرسد. مردان بعنوان مدیران کارهای بیرونی و بانوان بعنوان مدیران امورات داخلی می توانند به این زمینه کمک کنند و الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند.

آوای سنت: متاسفانه در سال های اخیرشاهد ازدیاد طلاق درمیان خانواده های نوپا هستیم. تحلیل جنابعالی از این قضیه چیست؟
مولوی سعیدی: دلیل این مسئله به نبود کارشناسی اسلامی و اخلاقی در ازدواج های امروزی برمی گردد. مسلما ازدواجی که با معیارهای واقعی مورد سنجش قرار نگرفته و بخاطر زیبایی، پول و موقعیت شغلی صورت بگیرد به بهتر از طلاق ختم نخواهد شد. این مسئله نشان می دهد که بنیان خانواده های ما به زوال رفته و اصولی ترین موارد درآنها رعایت نمی شود. مطمئن باشید خانه ای که بدون رعایت نکات مهندسی ساخته شود، مقاوم نخواهد بود و ازدواجی هم که بنا بر معیارهای گذرا شکل بگیرد، دوام چندانی نخواهد داشت.

آوای سنت: خانواده ها چه نقشی در اینگونه رویدادهای نابهنجار دارند؟
آوای سنت: بخشی از خانواده ها مسلما نمی دانند که اینگونه ازدواج ها چه هزینه های جبران ناپذیری را به دنبال دارد. بخشی دیگر نیز با وجود آگاهی، تن به خواسته فرزندانشان می دهند و نقش انکار ناپذیری دراین قضیه دارند. البته فقط خانواده ها را نمی توان مقصر دانست، بلکه روحانی محل نیز به دلیل عدم آگاهی بخشی به موقع به مردم مقصر می باشد. کارشناسان اجتماعی هم مقصر هستتند، چرا که اگر به وظایف خود عمل می کردند ،جامعه با این درصد بالای طلاق مواجه نمی گردید و به همین ترتیب مسئولین پرورشی مدارس نیز جزو مقصرین بشمار می روند.

سابقا مدارس به امور رفتاری و تربیتی دانش آموزان اهمیت قائل بودند، ولی اکنون آن اهتمام درآنها دیده نمی شود. برخی اولیای دانش آموزان تنها به امرتدریس بها می بخشند و به مسائل اخلاقی دانش آموزان توجه کافی نشان نمی دهند. بنابراین فقط نمی توان خانواده را مقصربه ثبت رسیدن یک طلاق دانست وعوامل بیرونی هم دخیل هستند.

آوای سنت: جنابعالی بعنوان یک کارشناس اهل سنت، دلیل مشکلات امروز دنیای اسلام را درچه می دانید؟
مولوی سعیدی: علامه اقبال می فرماید، چه بسیار در غرب، اسلام دیدم، ولی مسلمان ندیدم و درآسیا و خاورمیانه مسلمان دیدم، ولی اسلام ندیدم. خانواده ها باید در شیوه تعلیم فرزندانشان بازنگری کرده و مال و ثروت خود را فدای تعلیم و تربیت صحیح فرزندان شان کنند. امروزه می بینیم که پدر خانواده تلاش می کند تا مال و ثروت بیشتری تحصیل کرده و همه را برای زندگی مادی اولادش باقی می گذارد. این تلاش بیش از حد و دغدغه رسیدن به این هدف، ما را از مسیر اصلی دور کرده و وقتی نسل فعلی به معنای واقعی تربیت نشود، مشکلات کنونی نمود پیدا خواهند کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن