گفتگو و مصاحبه

تزکیه نفس باعث صیقل روح می گردد

آوای سنت: امام جمعه بخش عنبران نمین صیقل پذیری نفس را ره آوردی بسوی روحانیت توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، ماموستا سید یاور مرادی طی گفتگو با خبرنگار ما در پاسخ به سوالی درباره ارتباط تزکیه نفس با جسم با بیان این مطلب که در طول روز و طی شب ملائکه هایی ماموریت ثبت اعمال انسان ها را بر عهده دارند، گفت: اجنه نیز به دو نوع متفاوت هستند. یک نوع ، انسان را به کار نیک و دیگری مخاطب را به اعمال بد و زشت دعوت می دهد. بنابراین هر شخصی که در قید حیات بسر می برد با ملائکه مامور و اجنه سر و کار داشته و تا زمانی که زنده باشد این همراهان با وی خواهند ماند.

بستگی به اراده شخص دارد که چگونه با مسائل پیرامونش برخورد داشته و هوای نفسش را کنترل کند، زیرا همانگونه که می دانیم برخی تنها به دنبال برآورده کردن خواهشات نفسانی بوده در انجام کارها تمایلات و منافع درونی را مد نظر قرار می دهند . خصوصا هنگامی که موضوع لذت ها در میان باشد، نفس وارد عمل شده و ابزار وسوسه را بکار می بندد.

ماموستا مرادی صیقل پذیری نفس را ره آوردی بسوی روحانیت توصیف کرد و افزود: مقام انسان و جایگاهی که از آن بعنوان خلیفه خدا یاد می شود در ادامه همین پهنا قرار گرفته و درجه بسیار بزرگی است. البته بحث تزکیه تنها به دین مقدس ما مسلمانان ارتباط پیدا نمی کند. این مسئله از زمان های گذشته و در ادیان های دیگر مانند مسیح، یهود، زرتشت و حتی در آئین های بودا و غیره هم مطرح بوده و همچنان در مذاهب شان مورد توجه و اهمیت است. به مجموعه آنها تزکیه در عرفان های غیر اسلامی قلمداد می شود.

این عالم اهل سنت و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته عرفان و تصوف دانشگاه ادیان یادآور شد: در بحث تزکیه نفس همانگونه که بسته به عملکرد شخص، روح دچار آسیب شده و یا سلامت آن تضمین می شود، به همان نسبت نیز روی جسم اثر می گذارد، لذا اشخاصی که چله نشینی اختیار کرده و یا خود را مدتی از دنیا و متعلقات آن جدا نگه می دارند باید نسبت به ابعاد علمی و روحانی موضوع به آگاهی کامل برسند، وگرنه ممکن است روح و جسم شان دچار صدمه شود.

ماموستا مرادی اختلالات روحی را یکی از پیامدهای چله نشینی بدون داشتن معلومات کافی خواند و اظهار داشت: کسانی که با عرفان و تصوف سر و کار دارند معمولا در ضمن چله نشینی، دستورات اساتیدشان را بکار بسته و مدت معینی را در زمینه دیدگاه شان جهت تفکر بیشتر ، خلوت اختیار می کنند که این مدت می تواند چهل شبانه روز و یا کمتر باشد. شخص چله نشین در طول مدت ایام، برخی اطعام و نوشیدنی ها را از برنامه زندگی حذف می کند تا نفس نیز مانند جسم ضعیف شده و به تزکیه مطلوب برسد.

امام جمعه بخش عنبران نمین از ماه رمضان به عنوان بهترین دوره به منظور تزکیه نفس برای عموم یاد کرد و خاطر نشان ساخت: رمضان ماهی است که اشخاص جسم را از خوردن و نوشیدن منع می دارند. در ماه های گرم سال که مصادف با فصل کار است توان برخی افراد به حدی تحلیل می رود که دیگر فرصتی برای پرداختن به نفس باقی نمی ماند. تحلیل قوا در اثر خودداری از خوردن و نوشیدن به قصد عبادت یکی از راهکارهای تزکیه و صیقل بخشیدن به نفس است و از این رو می بینیم انسان های مومن و پرهیزگار به غیر از ماه رمضان در سایر ماه ها هم چند روزی را به روزه داری می پردازند. تداوم بخشی به این گونه اعمال کنترل نفس را به شخص وا می گذارد تا دچار لغزش و خطا نشود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن