گفتگو و مصاحبه

توسعه مکاتب قرآنی راهکار مقابله با دین گریزی جوانان

ضرورت توسعه مکاتب قرآنی در خراسان شمالی

آوای سنت:مدرس حوزه علمیه خادمیه جرگلان کمبود مکاتب دینی را از عوامل بیگانه بودن جوانان با مقوله دین و احکام شرعی و همچنین دین گریزی آنها برشمرد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، عبدالباسط قاری کمالی در گفتگو با خبرنگار ما وظیفه اصلی فارغ التحصیلان حوزه های علمیه را اشاعه روشن بینی اسلامی در جامعه دانست و گفت: یک عالم دینی همانطور که در طول دوره تحصیل، علم می آموزد، وظیفه دارد تا آنچه را که می تواند از قرآن و احکام به مردم یاد دهد. اسلام دینی است که حضرت محمد صلی الله علیه واله وسلم آن را به ارمغان آورد و از آن زمان تا به اکنون این رسالت روی دوش علما قرار گرفته دارد.

وی با انتقاد از برخی نگرش های افراطی افزود: متاسفانه برخی علما از هدف اصلی که همان تبلیغ دین است، فاصله گرفته‌اند. در صدر اسلام صحابه رضی الله عنهم در کنار نبی مکرم اسلام بودند و ایشان را یاری می کردند. امروز جامعه ما از روش و سنت صحابه دور افتاده اند. علمایی که می بایست دین را تبلیغ کنند و مردمی که باید یاری رسان علما باشند، سرگرم امور خود هستند و به دین توجه کافی صورت نمی گیرد.

قاری کمالی دین گریزی جوانان را به شیوه تربیتی فرزندان در خانواده ها مربوط خواند و اظهار داشت: تعلیمات پاره وقت دینی فرزندان ما در اوقات فراغت در حوزه های علمیه خلاصه شده و در زمینه کمبود مکتب خانه مشکلات زیادی داریم. دانش آموزان همزمان با تحصیل درمدارس دولتی، نیازمند فراگیری تعلیمات دینی نیز هستند، لیکن به دلیل کمبود مکاتب دینی- مذهبی  نمی توانند به علما دسترسی کافی و آسان داشته باشند‌. ارتباط علمای ما با جوانان و فرزندان نسل آینده بسیار محدود است، در حالی که آنها باید از خردسالی از طریق هم نشینی با علما و حضور در جلسات دینی فرهنگ اسلامی، آداب و رسوم و تعلیمات دینی را فرا گیرند. کودکان ما وقتی به سن بزرگسالی می رسند، چیز زیادی از دین و احکام مربوط به خود نمی دانند و با این گونه مسائل بیگانه هستند.

مدرس شعبه حفظ و قرائت قرآن حوزه علمیه خادمیه روستای امانلی، دین گریزی جوانان در شرایط فعلی جامعه را چندان عجیب و غیرقابل باور نخواند و عنوان نمود: تا مادامی که مکاتب فعال نشوند، دین گریزی جوانان اجتناب ناپذیر خواهد بود. در مناطق سنی نشین استان خراسان و سیستان و بلوچستان وجود مکاتب یک الزام و رکن واجب بشمار می رود. تعداد حوزهای علمیه در مناطق شرق و جنوب شرقی کشور انگشت شمار بوده و طلاب عمدتا در یک مرکز مشغول به تحصیل هستند. آنها به جای افزایش حوزه های علمیه، شعبه های مکاتب دانش آموزی را گسترش می بخشند و لذا جوانان در آن مناطق شناخت کافی از مقوله دین و احکام اسلامی دارند.

این قاری اهل سنت متذکر شد: مناطق اهل سنت نشین شمال کشور از کمبود مکاتب تابستانی رنج می برند. اوقات فراغت اکثر دانش آموزان در این مناطق به بطالت می گذرد. از سوی دیگر تهاجم فرهنگی مهمترین تهدید بر سر راه جوانان است. این تهدید در حالی یک آسیب جدی شناخته می شود که در مساجد فعالیت های جانبی برنامه ریزی نمی شوند. به تازگی فارغ التحصیلان حوزه علمیه خادمیه امانلی موظف شده اند تا هر یک در محلات خود مکتب خانه دایر کنند. لازم است تا کمبود ها برطرف شده و امکانات مهیا گردند.

قاری کمالی فعالیت حوزه ها در شرایط کرونایی  را به شرط رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی ممکن و عملی توصیف کرده و خاطر نشان ساخت: حوزه علمیه خادمیه روستای امانلی در حال حاضر با پنج مدرس و چهل طلبه به کار خود ادامه می دهد. تحصیل در مدارس دولتی با استفاده از نرم افزارها تا حدی عملی شده است، اما در مورد حوزه های علمیه راهکاری جز حضور طلاب وجود ندارد و با توجه به پایین بودن آمار طلاب بویژه در مناطق روستایی می توان با رعایت جوانب به تحصیل ادامه داد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن