گفتگو و مصاحبه

جزئیات ویروس جهش یافته کرونا در گفتگو با دکتر افخم زاده

ویروس جهش یافته لزوما قویتر از ویروس عادی نیست

آوای سنت: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان تاکید کرد ویروس جهش یافته کرونا مهلک تر از نوع قبلی آن نیست.

به گزارش آوای سنت، دکتر عبدالرحیم افخم زاده در گفتگو با خبرنگار ما، ویروس جهنده انگلیسی را حالتی از نوع ویروس جهش یافته خواند و گفت: این ویروس، پروتئینی را به سلول گیرنده متصل می کند. این نوع تغییر ژنی در ویروس ها و باکتری ها به دفعات اتفاق می افتد و به دلیل بیماری زا بودن آن، امروز به موضوعی مهم تبدیل‌شده است.

وی افزود: کارشناسان معتقد هستند که فرایند حاصله از تغییر، ویروس را مسری تر کرده و انتقالش به اشخاص را آسان تر می کند. گفته شده که تاکنون بیش از هزار مورد ابتلا به ویروس نوع جهنده، عمدتا در جنوب شرقی انگلستان شناسایی شده اند. کارشناسان از انتقال سریع نوع جهنده صحبت هایی را مطرح کرده اند. البته سریع الانتقال بودن ویروس جهنده به معنای کشنده تر بودن آن نیست و ما هنوز نمی دانیم که ویروس فعلی نسبت به نوع قبلی آن چه میزان خطر به همراه دارد.

دکتر افخم در پاسخ به این پرسش که آیا واکسن های ساخته شده فعلی در درمان ویروس جهنده نیز موثر هستند یا خیر، اظهار داشت: بنده گمان نمی کنم کشنده بودن آن به اندازه ای وسیع باشد که بافت های بدن را ناکار نماید. ما شاهد هستیم که همه ساله و با آمدن فصل پاییز واکسن ویروس آنفولانزای جدید تهیه می‌شود که کارایی لازمه را در خود دارند، لذا تصور نمی شود که برای درمان نوع جهنده ویروس کرونا ساخت نوع جدیدی از واکسن ضرورت داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با اشاره به این مطلب که نتایج واکسن های ساخته شده برای درمان بیماری کرونا و نوع جهنده آن زمان بر خواهد بود، عنوان نمود: برای اطمینان از مرغوبیت واکسن های ساخته شده، باید ببینیم که نمونه های در دست تهیه چه تاثیری روی انسان می گذارد. بدین جهت دانشمندان و کارشناسان علم پزشکی نمی توانند در این باره نظر قطعی ارائه دهند.

در شرایط فعلی مناسب ترین راهکار، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی می باشد. در مورد مبتلایان، استفاده از واکسن برای پیشگیری و درمان بیمار موثر خواهد بود. خوشبختانه آزمایش های به‌عمل آمده تاثیرگذاری واکسن را ثابت کرده اند.

دکتر افخم زاده یادآور شد: بدن افرادی که به آنها واکسن زده می شود، پروتئینی می سازند که فرد را در مقابل بیماری مصون نگه می دارند. باید توجه داشته باشیم واکسنی که با ویروس ضعیف شده تهیه می شود، اثر بخشی کمتری در قیاس با انواعی دارند که تا میزان ۹۰ درصد تاثیر پذیر هستند. آنچه مسلم به نظر می رسد این است که کشورهایی مثل ایران سعی دارند واکسن را با استفاده فناوری داخلی تهیه کنند تا هزینه کمتری را دربرگیرد.

دکتر افخم زاده با بیان این مطلب که واکسن ایرانی مجوز جهانی آزمایش روی مبتلایان را دریافت کرده است، ادامه داد: نتیجه آزمایش واکسن روی مبتلایان ‌در یک پروسه چهار الی پنج ماهه مشخص خواهد شد و بنابراین پیش بینی می شود که مردم در تابستان سال آینده بتوانند واکسن نوع ایرانی را در اختیار  داشته باشند.

این پزشک اهل‌سنت با بیان این مطلب که هیچ واکسنی به طور طبیعی نمی تواند خالی از عارضه باشد، خاطر نشان ساخت: حتی یک سردرد ساده هم می تواند عارضه به حساب آید. مهمترین مساله ای که ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده، این است که درصد مرگ و میر در میان افراد میانسال و پیرمردان به صورت طبیعی بالا بوده و در این میان احتمال می رود که برخی از مصرف کنندگان واکسن به دلایل دیگری از جمله انواع سکته های قلبی و مغزی بمیرند.

به هیچ وجه نمی توان تضمین کرد که در ایام استفاده بشر از واکسن، مرگ و میری اتفاق نیفتد و اثبات این قضیه که مرگ و میر برخی از افراد در آن زمان به خاطر واکسن نبوده است، به خودی خود مشکل بزرگی خواهد بود، زیرا ممکن است راهی برای اثبات آن وجود نداشته و اعتبار واکسن ساخته شدن زیر سوال برود.

دکتر افخم زاده همچنین امکان تهیه واکسن ضد ویروس کرونا در تابستان سال آینده را برای همه کشورها امکان پذیر ندانست و گفت: کشورهای فقیر توانایی ساخت واکسن و با حتی امکان خرید آن را به شکل گسترده نخواهند داشت ، مگر آنکه سازمان بهداشت جهانی راهکار دیگری را در مورد آنها تعریف کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن