گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

حضور بانوان در عرصه های مختلف واقعیتی انکار ناپذیر

گفتگوی اختصاصی آوای سنت با خانم عایشه اونق

آوای سنت: بانوی فعال اهل سنت بر ضرورت نقش آفرینی موثر تر بانوان در عرصه های اجتماعی تاکید کرد.

به گزارش آوای سنت، عایشه اونق در گفتگو با خبرنگار ما با تاکید بر پتانسیل بالای بانوان برای مشارکت در عرصه های جمعی همچون شورای شهر گفت: بدون شک حضور بانوان تاثیر بسیار زیادی در بدنه شوراهای شهر و روستا خواهد داشت. پتانسیلی که تا به امروز کمتر مورد استفاده قرار گرفته است. متاسفانه دیدگاه سنتی و قدیمی بانوان را محدود نگه داشته اند. تا دهه شصت شمسی از بانوان به صورت کاملا محدود تنها در عرصه های فرهنگی و پرستاری استفاده می شد، آن زمان در روستاها و در تعداد زیادی از شهرهای کشور، والدین به دختران خود اجازه تحصیل بیش از مقطع ابتدایی را نمی دادند و آمار بانوانی که می توانستند تحصیلات شان را تا مقطع دیپلم ادامه دهند، انگشت شمار بود.

وی که خود تجربه کاندیدتوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارد، افزود: بنده زمانی تنها کاندیدای ثبت نام کرده در یک دوره انتخابات مجلس از میان بانوان استان گلستان بودم. آن زمان نگرشها در خصوص کاندیداتوری زنان متفاوت و بعضا منفی بود. اکنون زمان زیادی از آن دوره می گذرد. تجربه باقیمانده از آن حضور باعث شده است که امروز بانوان بتوانند با اعتماد به نفس بیشتری گام به عرصه انتخابات گذاشته و حرف های مفیدی برای گفتن داشته باشند.

عایشه اونق تاکید کرد: ثبت نام تعداد قابل توجهی داوطلب خانم در انتخابات شورای شهر بیانگر این قضیه است که مخاطبان نباید درهای پیشرفت و موفقیت را به روی این قشر پویا و خلاق ببندند. توانمندی های یک بانو منحصرا در تربیت فرزندان و مدیریت کارهای درون خانه محدود نمی شود، زیرا خداوند متعال به هر یک از بشر توانمندیهای خاص خود را عطا بخشیده و همانگونه که آنها در صدر اسلام حامی و همراه نبی مکرم اسلام در به ثمر نشستن رسالت ایشان بودند، امروز هم می توانند کارهای بزرگی را در خدمت به همنوعان خود انجام دهند.

معاون برنامه ریزی و عمرانی فرمانداری شهرستان ترکمن یادآور شد: بی انصافی است فکر کنیم که یک بانو تنها یک رای دهنده خوب است، بلکه وی می تواند از مردم و نظام اسلامی هم رای اعتماد گرفته و در رده های بالای مدیریتی نقش آفرینی نماید. فراموش نکنیم که در کشورهای پیشرفته مشارکت و بکارگیری بانوان در پست های بالای مدیریتی به مراتب بیش از کشور ما است. البته چند دوره است که بانوان ایرانی می توانند هم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و هم شورای اسلامی آرا قابل توجهی را به خود اختصاص دهند. لازم است برخی حساسیت های پوچ و بیهوده از روی بانوان برداشته شود. بانویی که در امر تعلیم و پرورش فرزندانش موفق عمل کرده و اقتصاد خانواده را توسعه ببخشد، مسلما می تواند مدیر خوبی برای مردم جامعه خود باشد.

عایشه اونق در خصوص بکار گیری بیشتر اهل سنت در رده های بالای مدیریتی اظهار داشت: برخی دیدگاهها بر این است که نظام و دولت مخالف استفاده از اهل سنت در مراتب بالا هستند. البته این مسئله دلایل زیادی دارد. بنده عقیده دارم بیان مطالبات اهل سنت تنها نباید به تریبون های محلی محدود شود. باید بپذیریم که فراکسیون اهل سنت مجلس بسیار کم به این مسئله ورود کرده است. ما می دانیم این گونه مطالبات متوجه دولتمردان است و نمایندگان مجلس با توجه به جایگاه شان می توانند اثرگذاری بهتری روی این موضوع داشته باشند. در بسیاری از برنامه های رسمی که در سطح کشور و با مشارکت اهل سنت برگزار می شود، می توان درباره مطالبات اهل سنت صحبت کرد. مطالبه گری ما عمدتا در ایام انتخابات به اوج می رسد و در زمانهای دیگر مطالبه گر خوبی نبودیم.

این بانوی اهل سنت خاطر نشان ساخت: بانوان نباید ورود به شورای شهر و یا مجلس شورای اسلامی را آینه تمام قد خود بدانند. مشکلات عدیده ای دامن گیر شهروندان شده است که شوراها باید با ارائه ها راهکارهای هدفمند آنها را حل و فصل کنند. پرهیز ار حواشی و اجتناب از مسائل تنش زا  و خویشتن داری در برابر انتقادات، عامل موفقیت منتخبین مردم می باشد.پایداری در برابر سختی ها، تلاش و خدمت صادقانه به مردم پلکانی است که می تواند فرد را به جایگاه های بالاتری سوق دهد. مهم است که در پایان ماموریتی که داوطلبانه به عهده می گیریم، سربلند خارج شویم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن