گفتگو و مصاحبه

خدمات حضرت علی (رض) صفحه درخشان تاریخ اسلام است

آوای سنت: خطیب نماز جمعه بندر ترکمن ، خدمات ارزنده حضرت علی رضی الله عنه در لحظات سرنوشت ساز را صفحه ای درخشان در تاریخ یاد کرد.

شاه محمد آخوند قره قول در گفتگو با خبرنگار ما شهادت حضرت علی رضی الله عنه را یکی از وقایع تلخ تاریخ اسلام دانست و گفت: آن حضرت رضی الله عنه در مکتب رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم پرورش یافت و در روزگار خودش از شجاع ترین مردان تاریخ بشمار می رفت.

ایشان در اکثر غزوات همراه با نبی خدا بود و دوشادوش سایر رزمندگان سپاه اسلام نقش بی بدیلی در پیروزی های مهم به دست آمده داشت. زمانی که رسالت بر پیامبر امت تکلیف شد، حضرت علی رضی الله عنه بلافاصله ایمان آورد و با تمام وجود به حمایت از سرور کائنات و اشرف مخلوقات پرداخت. آن حضرت در عنفوان جوانی و در روزهایی که سران قریش دغدغه قتل رسول خدا را در سر می پروراندند به جای نبی خدا در بستر ایشان خوابید تا کفار نتوانند راه های خروج از مکه را بر نبی ببندند.

آخوند قره قول یکی از نکات برجسته در منش علی رضی الله عنه را ساده زیستی آن حضرت خواند و افزود: ایشان بسیار به رسول الله محبت می ورزید و از اینکه خویشتن را در راه اسلام فدا کند هراسی به دل راه نمی داد. در مجموعه بیت داماد رسول خدا چیز چندان با ارزشی از مطلع دنیا یافت نمی شد و همواره به کمترین قانع بود. چنانچه در کتب اسلامی می خوانیم آن حضرت حتی اندک قوت خود را نیز به فقرا می بخشید.

این عالم اهل سنت ترکمن تاکید کرد: جنگ بدر نخستین نبرد تعداد اندک مسلمانان به لشکر تا بن مسلح قریش به سرکردگی ابوجهل بود و آمده بودند تا کار امت را برای همیشه یکسره کنند. در آن روزگار نبرد تن به تن مرسوم بود و حضرت علی رضی الله عنه به همزاه همزه سیدالشهدا و عبیده بن حارث در یک نبرد رو در رو، جوان ترین لشکر ابوجهل را از پای در آورد.

همچنین در غزوه خندق نیز مشرکان بیش از ده هزار سرباز را در مکه آماده کرده و با هدف فتح مدینه به حرکت در آمدند. سرنوشت این جنگ در نبر میدانی مشخص بود، زیرا مشرکان از لحاظ نفرات و تجهیزات بسیار برتر از قوای مدینه بودند، پس مشورت شد و مسلمانان تصمیم به کندن خندق دور شهر گرفتند.

آخوند قره قول، خدمات ارزنده حضرت علی رضی الله در لحظات سرنوشت ساز را صفحه ای درخشان در تاریخ یاد کرد و اظهار داشت: عمرو بن عبدود قهرمان نامدار عرب که او را برابر با هزار مرد جنگی می دانستند، از هر لحاظ مطمئن بود که می تواند دلیر مردان مسلمان را از پای در آورد. شکست دادن وی کار دشواری بود و نیاز به پهلوانی داشت که بتواند روحیه مبارزه با رجز خوان لشکر کفر را داشته باشد. در آن هنگام علی رضی الله عنه بی آنکه ترسی از کشته شدن به دل راه دهد در یک نبرد دشمن شکن عبدود را بسوی دوزخ روانه کرد و هراسی را به میان لشکر قریش انداخت که نتوانند به جنگ ادامه دهند.

بدون شک امت مسلمان خود را مدیون رشادت های اصحاب رضی الله عنهم اجمعین می دانند. بدین جهت ارادت اهل سنت به حضرت علی رضی الله عنه و اهل بیت ایشان بر کسی پوشیده نیست. یکی از افتخارات ما داشتن چنین شخصیتی برجسته و ممتاز در تاریخ اسلام است و از این رو انتخاب نام علی روی فرزندان در بین پیروان مذاهب اربعه بسیار رواج دارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن