گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

شرایط مناطق مختلف اهل سنت نشین در آستانه ماه رمضان

در غالب مناطق احتمال اقامه نماز تراویح کم است

آوای سنت: با نزدیک شده به ایام ماه مبارک رمضان و در حالی که کشور کماکان با کرونا دست و پنجه نرم می کند، مسلمین در سرتاسر کره خاکی آماده می شوند تا به ضیافت ماه خدا بشتابند.
در نقاط اهل سنت کشور ماه رمضان یادآور برپایی نماز تراویح در تمامی مساجد جمعه و مساجد محلات شهرها و روستاهای مختلف است که با استقبال عمومی همراه بوده و تا شب سی ام ماه ادامه میابد.

در طول این یک ماه روزه داران اهل سنت دقایقی پس از افطار و اندکی پیش از اقامه نماز عشا در مسجد محل زندگی خود حاضر شده و در نماز همراه با نماز فرض عشا، سنت تراویح را نیز برجایی می آورند.
بنابه گفته مورخین اسلامی، این نماز نخستین بار بوسیله نبی مکرم اسلام صلی الله علیه واله وسلم اقامه شده است‌.
بر اساس اخبار موثق، رمضان امسال شرایط متفاوتی را تجربه خواهد کرد و گفته وی شود برپایی هر نوع مراسمات گروهی که امکان ابتلا به ویروس کرونا را بالا ببرد طی ایام روزه داری ممنوع گزارش شده است.

پیشتر منابع خبری به نقل برخی مسوولین بهداشتی گفته بودند که ویروس کرونا در اردیبهشت ماه ضعیف شده و رفته رفته پایان خواهد یافت. اخیرا شایع شده است که ویروس کرونا تحت تاثیر گرمای تابستان کاملا از بین نخواهد رفت و مردم در پاییز امسال مجددا شاهد پیک دیگری از کرونا خواهند بود.
با این حال و به رغم توصیه اکید مسوولین نمی توان در خصوص اتخاذ یک تصمیم واحد از سوی مردم در رمضان امسال نظر دقیقی عنوان نمود.

ماموستا عرفان مرادی از علمای اهل سنت کُرد در این باره می گوید: از زمان شروع بیماری کرونا کلیه مساجد کردستان به حالت تعطیل درآمد ، هر چند که نماز جمعه و جماعت در روستاها برگزار می شود. مردم روستاها به هیچ غریبه ای اجازه ورود به روستا را نمی دهند و دلیل در امان ماندن مردم از بیماری کرونا با وجود برگزاری نماز جمعه و جماعات به همین مسئله بر می گردد.
وی امکان برگزاری نماز تراویح در طول ماه رمضان را بعید دانسته و این گونه توضیح داد: این موضوع بسته به شرایط کرونا در کشور دارد و در این فاصله کم اتخاذ تصمیم جدید دور از ذهن خواهد بود.

سید عبدالجلیل قتالی مدیر مدرسه دینی بندر خمیر و رئیس مجمع فقهی اهل سنت جنوب کشور نیز برگزاری مراسمات خاص ماه رمضان را در دوران کرونایی بعید دانست و عنوان نمود: ما این مسئله را با مردم در میان گذاشتیم و بنابراین برگزاری نماز تراویح، نمازهای یومیه و جمعه در مساجد تا زمان برگشت شرایط به وضعیت عادی ممنوع خواهد بود.
شیخ قتالی فاصله گیری اجتماعی را ذر کاهش تعداد افراد فوتی در روزهای گذشته بسیار موثر خواند و تاکید کرد: مردم خوشبختانه همکاری قابل قبولی با مسوولین دارند و توصیه ها در مورد رعایت فاصله با سایرین را بخوبی اجرا می کنند. امیدوار هستیم تا با دعای همه مومنین هر چه زودتر شاهد برون رفت ویروس از کشور بوده و بتوانیم در فرصت باقیمانده با حضور در مساجد از فضائل ماه مهمانی خدا بهره کافی ببریم.

مساجد محلات پاره ای از نواحی ترکمن صحرا متفاوت از آنچه که در جنوب کشور جریان دارد کمابیش فعال بوده و مومنین نمازها را با حفظ فاصله برپا می دارند. لذا به شرط موافقت مسوولین محلی اقامه نماز تراویح به مرکزیت تعدادی از مساجد در شهرها و روستاها دور از ذهن نخواهد بود. ضمن آنکه برگزاری تراویح در منازل برخی از معتمدین در طول همه سال های گذشته امری مرسوم بوده است.

در مناطق اهل سنت خراسان رضوی به استثنا مشهد که از آن جزو شهرهای قرمز یاد می شد شرایطی مانند شرایط ترکمن صحرا برقرار است و مردم خواهان برگزاری تراویح هستند. شنیده می شود در این رابطه امروز جلسه میان علما صورت پذیرفته و بزودی تصمیماتی گرفته خواهد شد.
در نواحی اهل سنت خراسان جنوبی جریان کرونا خللی در رفت و آمد مردم به مساجد وارد نکرده و مورد ابتلای کمتری به کرونا در میان آنها دیده شده است.
در این حال نگاه اهل سنت زاهدان و نواحی اطراف آن به مسجد مکی دوخته شده و مردم بلوچ منتظرند تا تکلیف شان برای ماه مبارک رمضان معلوم شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن