گفتگو و مصاحبه

رمضان موعد باروری اندیشه های دینی

آوای سنت: امام جمعه موقت مسجد جامع اهل سنت امام اعظم ابوحنیفه (رض) گرگان، موسم رمضان را باروری و شکوفایی اندیشه های دینی و مهار نفس تمامیت خواه عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، فرهاد آخوند مهر بخش در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اهمیت و جایگاه تعلیم و تربیت اسلامی فرزندان نقش والدین در این خصوص را بسیار حساس و تاثیر گذار خواند و گفت: از زمان پیدایش فضای مجازی و نرم افزارهایی که جنبه های سرگرم کننده دارند، متاسفانه بیشترین ساعات اوقات فراغت فرزندان کودک، نوجوان و جوان معطوف به این فضا با گستره بسیار وسیع شده و حتی برخی از والدین هم به این امکان وابستگی پیدا کرده اند. اکثر افراد در محافل و دورهمی های خانوادگی نیز خودشان را با اخبار و سرگرمی های فضای مجازی مشغول کرده و صله رحم را به معنای واقعی برجای نمی آورند.

آخوند مهربخش یکی از ایراد اساسی را در نبود آموزش های به موقع دانست و افزود: فضای مجازی ساده ترین راه برای دشمنان دین است تا با صرف کمترین هزینه افکار و اندیشه های فرزندان ما را به تسخیر خود در می آورند. آنها نرم افزارهایی را طراحی می کنند که به مخاطب دین گریزی و گرایش به الگوهای مبتذل غربی را می آموزند. در همین شرایط کم نیستند جوانانی که فضای مجازی را وسیله پیشرفت خود قرار داده و علاوه بر کسب معلومات مفید از طریق آن دوره های یادگیری قرآن کریم و احکام را با موفقیت پشت سر می گذارند. در فصول مختلف سال برنامه های مفید و ارزشمندی توسط اساتید مجرب و کارآزموده دینی در همین فضا برای جوانان برنامه ریزی شده و به اجرا در می آیند.

امام جمعه موقت مسجد جامع اهل سنت امام اعظم ابوحنیفه (رض) گرگان تاکید ورزید: موسم رمضان باروری و شکوفایی اندیشه های دینی و مهار نفس تمامیت خواه است‌. رمضان دری بسوی نجات از عذاب اخروی است که بوسیله دعا و استغفار نصیب امت الهی می‌شود. همان موقع که شیطان لعین قسم خورد تا دم آخر هر چه بیشتر از فرزندان آدم علیه السلام را با خود به سوی جهنم گسیل بدارد، خدای آمرزنده و مهربان نیز به بزرگی و عظمت خود قسم یاد کرد تا توبه بنده نادم و خطاکار را حتی در لحظه آخر نیز بپذیرد.

حس ناامیدی ناشی از خطاهای گذشته نباید ما را از مسجد گریزان کند.‌ خداوند، الرحم الراحمین است و باز بودن درهای توبه موید این قضیه می ‌باشد که انسان می‌تواند در آخرین لحظه نیز بخشیده شود.

آخوند مهربخش استقبال کم نظیر امت اسلامی از رمضان را نشانه محبت مسلمانان نسبت به این ماه توصیف کرد و عنوان نمود: به روزه داری در همه ماه ها توصیه می شود، اما نقطه اوج بندگی و در برابر امر الهی ماه مبارک رمضان می باشد. می بینیم که اکثر افراد و بویژه کودکان با نماز جماعت مانوس شده و با وجود برخورداری از سن کم، انگیزه و اشتیاق مضاعفی به روزه داری دارند. رمضان بهترین فرصت برای آشنا کردن فرزندان خردسال با نماز است. همچنین از محافل قرآنی که طی همه روزها برگزار می شوند می بایست نهایت استفاده را ببریم تا این شناخت منجر به ارتباط حسنه با مسجد شود. جماعت زینت مساجد هستند و مشابه چنین گردهمایی دینی را نمی توان در هیچ یک از ماه های سال به این بزرگی و شکوه مشاهده نمود.

زمانی که شخص وضو گرفته و بسوی مسجد حرکت می کند گناهانش به ریزش در می آیند و به اندازه هر قدمی که بر می دارد یک ثواب برای او منظور می گردد. ضمن آنکه از پاداش شرکت در نماز جماعت برخوردار شده و دعای خیر نمازگزاران به نامه اعمالش افزون می گردد.

این عالم اهل سنت تاکید ورزید: اگر امروز شرکت در نماز پنج وقت جماعت را بر خود لازم می دانیم در سایر ماه های سال هم این گونه عمل کنیم. با مساجد دائما در ارتباط باشیم. اگر در محیط کار هستیم نماز را با جماعت برگزار کرده و از ثواب آن فیض ببریم. حضور قرآن را در زندگی افزایش بخشیم و محیط زندگی را منور به کلام الهی نماییم. بی تردید به فضل باریتعالی مشکلات فردی و اجتماعی فروکش خواهند کرد. از ویژگی های دیگر رمضان این است که روزهای آن بسرعت می گذرند و مشخص نیست که مجددا بتوانیم به این ماه برسیم، لذا تا جایی که ممکن است استغفار کنیم تا به فضل و کرم الهی در زمره انسان های بخشیده شده قرار بگیریم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن