گفتگو و مصاحبه

صله رحم و بازدید اقوام از جنبه های زیبای عید قربان

آوای سنت: استاد علوم دینی دارالعلوم هرات افغانستان، برجای آوردن صله رحم و دعای خیر نمازگزاران در حق یکدیگر از نشانه های جلوه های روحانی و نورانی عید باشکوه قربان توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی داود یعقوبی در گفتگو با خبرنگار ما، عید سعید قربان را بهترین میعادگاه برای تعظیم در برابر بزرگی ذات الله متعال دانست و گفت: امروز میلیون ها انسان در جوار کعبه سکنی گزیده و به حرکت در می آیند تا از این خوان گسترده و از همنشینی با رب العالمین و تجربه انجام مناسک حج، طواف خانه خدا، زیارت حرمین و مشاهده صحرایی که اصحاب در آن از دین حقیقی حفاظت و حراست کردند، پندهای لازم را ببرند. از امروز تا پایان این مناسک حجاج دیگر خود را برای خود نمی خواهند. آنها در مکه هستند تا افسار نفس را به زیر کشیده و با انداختن سنگ ریزه به نماد شیطان در کاروان طویل پیروان الله و دین نبی مکرم صلی الله علیه وآله وسلم به مقامی برسند که اعمالش در پیشگاه باریتعالی پسندیده شود.

مولوی یعقوبی، حال زائرین خانه خدا در اکنون را وصف ناپذیر خواند و اظهار داشت: امروز حجاج در یوم الترویه قرار دارند و مناسک رسمی آغاز شده است. آمادگی جهت استقبال از عید قربان آسمان ها و زمین را در برگرفته و مردم در سرزمین اسلامی، خود را مهیای نماز روز عید می کنند. بر جای آوردن صله رحم و دعای خیر نمازگزاران در حق یکدیگر ابعاد روحانی و نورانی این عید باشکوه را دو چندان با معنا و ستودنی جلوه می دهد. زائران در مکه و مردم سایر در مساجد ندای تکبیر تشریق سر می دهند و فرشتگان مقرب نیز همراه با انسان های عابد به این محفل نورانی پیوسته و خود را در بزم معنوی سهیم می دارند.

استاد علوم دینی دارالعلوم هرات افغانستان تاکید کرد: یکی از سنت های زیبای روزهای مشرف به اعیاد اسلامی، غبار روبی از منازل، مساجد و محیط اطراف می باشد که حال و هوای روحی مردم را تازه می کند. سنت موکد است که مسلمانان در صورت داشتن توان در نهم ذی الحجه روزه بگیرند. یکی از توصیه های مهم در عرفات، هم برای حجاج و هم مسلمانان این است که دل و زبان را با ذکر، دعا، استغفار و طلب عافیت مشغول بدارند. امروز دنیای اسلام از هر سو توسط دشمنان تهدید می شود و اگر نصرت الهی نباشد پیروزی بر کفر ممکن نخواهد شد.

در غزوه بدر می خوانیم که تعداد مسلمانان در برابر نفرات مشرکان بسیار اندک بود و آنها با کمک نیروی ایمان و یاری الله بر لشکر تا دندان مسلح شده ابوجهل پیرو شده و بسیاری گمراه مانند او را به هلاکت ابدی رسانند.

مولوی یعقوبی، غلبه بر نفس را تنها راه کامیابی در هر دو جهان عنوان کرد و افزود: آن زمان که حجاج نگاه بسوی کعبه داشته و با دیدن آن هیبت و عظمت در هم شکسته و خویشتن را موجودی حقیر و کوچک می بینند براستی آن لحظه عالی ترین زمان برای توبه و استعفار از گناهان است، زیرا دل و زبان یکی می شوند و زبان هر آنچه را که دل بخواهد به ندا در می آورد. آن لحظه دیگر از دست نفس عماره کاری ساخته نیست، زیرا توسط نیروی ایمان رانده شده و جایی در کالبد انسان ندارد. بهترین توشه حجاج در بازگشت به وطن حسن رفتار با اطرافیان و با مردم تا پایان عمر است.

این عالم اهل سنت افغان خاطر نشان ساخت: یک حاجی احترام زیادی در جامعه دارد و باید از این مقام و افتخاری که نصیبش شده با شرکت در نمازهای جماعت و جمعه مراقبت بعمل آورد. تنها با یدک کشیدن نام حاجی نمی توان پرهیزکار شد و بلکه اخلاص در عمل لازم است. از نشانه های ایمان داشتن اخلاق خوب است. حج وظایف سنگینی را روی دوش زائر خانه می گذارد. یک حاجی جوان ضمنا به الگوی جوانان اهل محل تبدیل می شود و همه به وی به چشم یک فرد متحول شده نگاه می کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن