گفتگو و مصاحبه

ضرورت تحصیل علوم دانشگاهی توسط طلاب

می خواهم راه پدردم را ادامه دهم

آوای سنت: یک طلبه جوان اهل سنت تحصیلات طلاب در سطوح عالی دانشگاهی را مورد تاکید قرار داد.

حافظ سعید مقدسی علاوه بر تحصیل در دارالحفظ قرآن کریم از فعالان مذهبی در کانال های مساجد جامع بشمار می رود. وی از نوجوانی علاقه زیادی به امور دینی و مذهبی داشت و مورد توجه علمای اساتید قرار گرفت. دل کندن از زادگاه و عزیمت به ترکیه جهت ادامه تحصیل در آغازین سال های دوران جوانی آینده ای بسیار روشن را برای حافظ مقدسی متصور کرده است. با ایشان از طریق فضای مجازی گفتگویی را ترتیب دادیم که از نظر گرامیتان می گذرد.

آوای سنت: شما چند سالی را در بخش دارالحفاظ دارالعلوم شورک ملکی مشهد مشغول یادگیری قرآن کریم بودید. چطور شد که برای ادامه تحصیل به ” اسکی شهیر” ترکیه رفتید؟

حافظ مقدسی: هدف بنده از حضور در ترکیه ادامه تحصیلات عمومی و سپس دانشگاهی در رشته الهیات بود، چرا که پس از تحصیلات عمومی مستقیما می توانم در دانشگاه آن ادامه تحصیل دهم.

در ترکیه طلاب حوزه های علمیه بر اساس قانون موظف کشور موظف به ادامه تحصیل در دانشگاه دولتی هستند و اکثر افراد ترجیح می دهند تا از دانشگاه های مرتبط و یا غیر مرتبط فارغ التحصیل شده و مدارکشان را از مراکز دولتی دریافت کنند.

بنده عقیده دارم یک طلبه حوزه علمیه ضمن فراگیری علوم اسلامی حتما می بایست تحصیل در دانشگاه دولتی را نیز جزو اهداف برنامه هایش قرار دهد. امت اسلامی و خصوصا طلاب نیاز دارند سطح سواد، فرهنگ و افق دیدشان تا به میزان بالا وسعت بخشند. هدف بنده هم رسیدن به مدارج ممتاز تحصیلی است و امیدوارم قانون الزام تحصیل در دانشگاه های دولتی برای طلاب در همه کشورهای اسلامی به اجرا در آید.

آوای سنت: چه تفاوت هایی در سبک تدریس دروس دینی ترکیه با کشور ما وجود دارد؟

حافظ مقدسی: بنده تفاوت خاصی در روش و سبک تدریس نمی بینم و بیشتر اشتراکات است تا تفاوت. با این حال در ترکیه یادگیری زبان های روز دنیا و از جمله زبان انگلیسی اهمیت زیادی دارد. در بسیاری از حوزه های علمیه اهل سنت کشور ما همانطور که می دانید زبان های خارجی و دروس مدارس عمومی تدریس نمی شوند و طلاب فقط علوم دینی را یاد می گیرند. اگر ترتیبی داده شود و در آینده مدارس دینی ما هم آموزش درس هایی مانند علوم، ریاضی، تاریخ و جغرافیا را در برنامه کلاسی خود بگنجانند، مطمئنا سطح علمی طلاب به میزان زیادی بهتر خواهد شد.

آوای سنت: مقوله وحدت اسلامی از نظر مردم ترکیه و خصوصا در بحث دین از چه درجه اهمیت و جایگاهی برخوردار است؟

حافظ مقدسی: برعکس برخی از کشورهای اسلامی که اختلافات دینی و مذهبی در آنها ملموس می باشد در ترکیه اختلافات هیچ معنا و مفهومی نداشته و آنها خودشان را از این قضایا دور نگه می دارند. آنچه که در مدارس این کشور بیشتر اهمیت دارد ارائه دروس توسط اساتید با عالی ترین روش و برای طلاب یادگیری مطالب به بهترین نحو ممکن می باشد، لذا مردم ترکیه از روشنفکر گرفته تا عوام با مقوله اختلاف بیگانه هستند و به عقاید و نظرات یکدیگر احترام می گذارند.

آوای سنت: برنامه شما برای پس از اتمام تحصیلات چیست؟

حافظ مقدسی: به امید خدا پس از پایان تحصیلات به کشورم مراجعه کرده و راه پدرم ( مولانا محمد مقدسی) را ادامه خواهم داد. در حد توان خواهم کوشید تا معلوماتم را به نسل آینده انتقال دهم و همچنین از مطالعه کتاب های مفید و سودمند و مشارکت در سایر امور دینی غافل نخواهم شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن