گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

عبور از شرایط فعلی محتاج همدلی دولت و مردم است

انتقاد مولوی کاظمی از بی برنامگی دولتمردان در زمینه حل مشکلات

آوای سنت: مدرس حوزه علمیه الصدیق بیرجند صدور کالاهای مورد نیاز مردم به خارج از کشور را تصمیمی نادرست قلمداد کرد.

به گزارش آوای سنت، مولوی اسماعیل کاظمی با اشاره به پیامدهای تحریم و تاثیر آن در وضعیت اقتصادی جامعه گفت: باور اکثر عموم بر این است که تحریم‌های بین المللی باعث افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مردم شده است. از یک سو با هر تحریم، قیمت اجناس بلافاصله دچار تغییر می شود و از سوی دیگر عده ای در داخل کشور دست به احتکار کالاها می زدند تا مصرف کنندگان احساس نگرانی کنند. قیمت اجناس مصرفی ساعت به ساعت تغییر پیدا می کند. همه سعی دارند تا کالایی را پیش از گرانی چند باره آن بخرند و این روند جامعه را دچار بی نظمی می کند.

اقتصاد کشور به ارزش پول ملی وابسته است. افت ارزش پول ملی ، بالا رفتن قیمت ارز، گرانی اجناس در جامعه عواملی هستند که به اقتصاد کشور آسیب می رسانند. تحریم در به وجود آمدن نوسانات نقش مستقیم دارد. فشار از بیرون بسیار زیاد است و تا زمانی که تحریم بر کشور حاکم باشد، شرایط سخت باقی خواهد ماند.

وی افزود: وضعیت معیشتی را دغدغه همه مردم خواند و افزود: در گذشته اگر غنی و فقیر از یکدیگر مشخص بودن، امروز همه خانواده ها نگران تهیه مایحتاج شان هستند. وقتی جنسی نایاب می شود، فقیر و غنی صف می کشند تا سهمی از کالای مصرفی ببرند. در مناطق مرزی مشکلات مردم بیشتر است و بحران کم‌ آبی نیز بر نگرانی ها دامن می زند. مردم از دولتمردان انتظارات بجایی دارند، اما برون رفت از یک چنین وضعیت بغرنجی همت عمومی می خواهد.

مولوی کاظمی یادآور شد: اگر دولت می توانست به تنهایی مشکلات اقتصادی را برطرف کند، امروز بازارها دچار نوسان در قیمتها نمی شدند. مدیریت کنترل معیشت، همت مردم و دولت را با هم می طلبد. همان طور که می دانید کشور ما در زمینه تامین محصولات کشاورزی، محصولات باغات و فرآورده های لبنی غنی است. ژاپنی ها یک روز بعد از جنگ مسیر همت را در پیش گرفتند و در کمتر از نیم قرن صدمات و خسارات برجایی مانده را جبران کردند. اقتصاد در آن کشور رشد کرده است و آنها در زمینه صادرات حرف اول را می زنند. کشور ما در بخش های متعدد از این کشور غنی تر است و با همدلی می توانیم هر مشکلی را پشت سر بگذاریم.

 مدیر کانال حوزه علمیه الصدیق بیرجند انتقاد سازنده را موجب رفع آسیب ها دانست و اظهار داشت: بازنگری در صادرات و ترمیم آسیبها به نفع دولت و مردم است‌. در شرایط حساس، برخی کالاها در حالی صادر می ‌شوند که نیاز داخلی به آنها بیشتر است. صادرات غیر کارشناسی و احتکار کالاهای کمیاب توسط سودجویان، جامعه را درگیر بحران اقتصادی می ‌کند. از این رو دولت باید قوانین سختگیرانه تری برای مقابله با سودجویان بکار گیرد. وجود افراد نالایق در راس تصمیم گیری ها و اتخاذ تصمیمات نادرست ضررهای جبران ناپذیری را وارد می سازد که تاوان آن را مردم به تنهایی می دهند.

در شرایط نیاز جامعه، هیچ کالایی نباید صادر شود. خواست مردم را فدای ارز آوری نکنیم. پیش از اقدام به صادرات محصول، موانع کار را پیش بینی کرده و جلوی صدمه و خسارت وارده  را بگیریم‌.  دلال ها و واسطه ها نبض بازارها را به دست گرفته، محصولات را به قیمت پایین خریداری کرده و با چندین برابر قیمت به فروش می رسانند. دولت اگر جلوی سواستفاده های داخلی را بگیرد، کمبود کالاهای داخلی در کشور برطرف خواهد شد. اگر جنسی کمیاب می شود، باید دلایل آن را بررسی کرده و موانع را حذف کرد. اخیرا شنیده می شود که کالاهای صنعتی ماهها در گمرک معطل می مانند. گمرک هم  جزو بدنه دولت و نظام است. قوانین سختگیرانه گمرکی عامل گرانی اجناس است و برای همین قاچاق کالا از آن سوی مرزها به جریان خود ادامه می دهد.

مولوی کاظمی ادامه داد: مردم هم باید تعامل بهتری با مسئولین داشته باشند. ازدحام برای تهیه کالا و هجوم به فروشگاه ها و مغازه ها جز آنکه باعث بالا رفتن قیمت کالا شود، ثمره دیگری ندارد. مردم اگر نیازی به خرید ندارند، اجناس را در خانه ذخیره نکنند، چرا که این وضعیت برای همیشه پایدار نخواهد ماند. کسانی که به عنوان نماینده مردم به مجلس راه پیدا می کنند، باید بدانند که چه وظیفه سنگینی را به عهده گرفته اند. بدون کار عملی مشکل کشور حل نخوهد شد.

نمایندگان اگر می خواهند مشکلات را حل کنند، باید جلوی رانت خواران را بگیرند. همانهایی که قیمت زمین، مسکن و ماشین را بالا می برند تا کمر مردم زیر فشار تورم خم شود. در کیفیت اجناس تغییری حاصل نمی شود، ولی قیمت همان اجناس بی کیفیت تا دویست و سیصد بار افزایش پیدا می کند. وقت آن است که نمایندگان مجلس خودی نشان دهند. مردم از مسئولین خود انتظار تعادل در قیمت ها را دارند. بیکاری هنوز ریشه کن نشده است. خانواده هایی که از حداقل درآمد نیز محروم هستند، توان تحمل این همه گرانی را ندارند. بین فرزندان آنها با فرزندان دولتمردان هیچ تفاوتی وجود ندارد. گناه بزرگی است که عده ای قلیل در رفاه کامل باشند و عموم مردم در رنج و سختی زندگی کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن