گفتگو و مصاحبه

علما و فعالان دینی باید درکی درست از شرایط کنونی داشته باشند

یحیی سهرابی در گفتگو با آوای سنت از مشکلات و اولویت ها سخن می گوید

آوای سنت : یحیی سهرابی در سال ۱۳۵۵ در روستای مرزی « دروله» در حدفاصل شهرستان های پاوه و جوانرود متولد گردید‌ وی در سال ۷۴ با رتبه ۲۱۴ در رشته دبیری زبان و ادبیات عرب دانشگاه کوردستان در سنندج پذیرفته شد.
سهرابی بخاطر علاقه ای که به حوزه سیاست داشت، اکثرا مطالعاتش را به این بخش معطوف کرده و در رشته کارشناسی ارشد علوم سیاسی ادامه تحصیل داد.
با این فعال رسانه ای اهل سنت مصاحبه ای ترتیب دادیم که مشروح آن از نظر گرامیتان می‌گذرد.

آوای سنت: در آغاز این گفتگو مختصری درباره سوابق کاری و رسانه ای خود برای خوانندگان ما توضیح بفرمایید.
سهرابی: مدت ۲۴سال به عنوان دبیر در آموزش و پرورش در استان های کرمانشاه و کوردستان خدمت کرده ام و در حوزه ی مدیریت آموزشی، ورزشی و رسانه ای نیز تجربه و سوابقی در کارنامه ام دارم. در محروم ترین مناطق مرزی شهرستان های پاوه،جوانرود و ثلاث باباجانی خدمت کرده ام و با فقر و محرومیت و تبعیض و توسعه نیافتگی این مناطق آشنایی کامل دارم و مدت ۹سال است که به اتفاق خانواده در سنندج سکونت دارم. پی بردن به عمق مشکلات وموانع توسعه یافتگی مرا به سمت روزنامه نگاری و فعالیت رسانه ای سوق داد و مدت ۱۰سالی است که در حوزه آنلاین ژورنالیسم، فعالیت رسانه ای برخط، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی فعالیت می نمایم. راه اندازی کانال تلگرامی تحلیلی-خبری هم اندیشان نیوز و گروه تلگرامی گفتمان جهت پوشش مسائل و واقعیت های ایران ومناطق کورد و اهل سنت نشین، محصول همین دغدغه هاست.

آوای سنت: به عنوان استاد شاخص اهل سنت ، راهکاری های تشویق جوانان به علم اندوزی را در چه می دانید؟
سهرابی: جوانان به شکل خودجوش نمی توانند آینده ی خویش را رقم بزنند و به آنچه که می خواهند برسند. علم آموزی از راهبردی ترین آموزه های اسلام است که با مراجعه به عمق آیات قرآنی و درک مفاهیم قرآنی پی به این جنبه های راهبردی «علم» خواهیم برد؛ آنجا که قرآن از قوه هایی در درون «نفس» انسان صحبت می کند. قوه ها و استعدادهای «بصر»،«سمع» و «قلب و فوأد» ابزارهایی برای «کسب علم» اند. آنچه را که می خواهم به آن اشاره کنم، بسط این ابزارها و استعدادهای کسب علم ازسوی دولت و نظام آموزشی یک کشور است.

جوان ما فعال مایشاء سرنوشت فردی و اجتماعی اش نیست و این ساختارهای علمی،فرهنگی ومعرفتی اند که چنین استعدادهایی را شکوفا می کنند و عالم و دانشمند می شوند. «علم» بامفهوم قرآنی اش،جنبه های ذهنی، روانی،عاطفی،خصائل وملکه های رفتاری راهم شامل می شود و یک «فرد» را تک بعدی پرورش نمی دهد و نخواهد ساخت. ازسویی جوانان ونسل امروز در فضای رسانه ای شده زندگی میکنند و شبکه های اجتماعی وفضای مجازی همه ی ابعاد زندگی افراد و جوامع را دربرگرفته واگر جوانان نتوانند برنامه ها و اهداف خود را در چنین بسترهایی به پیش ببرند، به بن بست خواهند رسید. جوانان مجموعه استعدادهای هستند که بایستی شکوفا شوند و هر فردی براساس «تفاوت های فردی» در جنبه هایی قابلیت های بالاتری دارد که می تواند آینده شغلی وکل زندگی اش را تغییر دهد. جوانی مستعد نوشتن وشعرگویی است و دیگری به ورزش علاقه دارد، یکی می تواند وکیل خوبی باشد و آن دیگری مدیر قابلی است. توجه به «استعدادیابی» وکشف قابلیت ها و هدایت وپیگیری این قابلیت ها بسیار سرنوشت ساز وحیاتی است که درمملکت ما و در مراکز علمی و فرهنگی ما کمتر به آن توجه می شود.

آوای سنت: برخی از افراد عقیده دارند که دین گریزی در جامعه اسلامی در حال افزایش است. آیا جنابعالی این مسئله را قبول دارید و در این صورت علل آن را در چه می دانید؟
سهرابی: جوانان کشور ما گرسنه اند و در خانواده هایی پرورش پیدا می کنند که ۷۰درصد آنان درفقر و معضلات معیشتی دست وپا می زنند. به این خاطر است که اغلب به کار در دوران کودکی و نوجوانی می اندیشند، درنوبت عصر وپس از مدرسه شغل وسرکار دارند. جوان گرسنه و با هزاران آرز و رویای پرپرشده دنبال یک «ایدئولوژی» است که براساس آن حقش را از ثروتمندان و نظام سرمایه داری و طبقات بالا بگیرد. به همین خاطر است امروز ودراین بستر جامعه ایران، روی آوردن به گفتمان وجنبش های « کارگری» بیشتر محتمل است تا به «دینداری سنتی» توجیه گر وضعیت موجود. دینی امروز جوابگوی نیازهای جوانان خواهد بود که به «قیام» و«اعتراض» علیه نظام طبقاتی موجود، رانت خواری،تبعیض وفساد حاکم دعوت کند نه به مماشات و یا همدستی با وضع موجود. بنابراین جوانان از برخی قرائت های توجیه گر وضعیت موجود روی گردانند و فراری درحالیکه همین جوانان بنابر شرایط اقتصادی و اجتماعی حاکم بر مناسبات آنان با جامعه ودولت، به دینی گرایش پیدا می کنند که نویدبخش رفاه و معیشت و آینده شغلی بهتری برای آنان باشد و درکنارش به معنویات واخلاق دعوت کند.

آوای سنت: راهکار بازگشت تمدن اسلامی به دوره شکوه و عظمت کدام هستند؟
سهرابی: راه حل هایی در بین مصلحان مسلمان تجویز شده که عمدتا به بدبینی و سلب اعتماد و رویارویی و جنگ تمدنی منتهی شده و به نفی دوطرفه رسیده است. این مصلحان از جمال الدین افغانی ومحمدعبده ورشیدرضا گرفته تا حسن البناء وسیدقطب و مشروطه خواهان در ایران تا روشنفکرانی چون شریعتی و سروش نتوانسته اند سنت و مدرنیته را باهم سازگار کنند و آشتی دهند.مسلمانان با انکار دستاوردهایی چون دموکراسی، آزادی اندیشه و بیان ، حقوق بشر و…نمی توانند به شکوه تمدنی خود برسند بلکه ضرورت دارد نخبگان مسلمان روی مدلهایی از توسعه به توافق برسند و در هر کشور آنرا اساس برنامه های آن کشور و دولتها قرار دهند.

بانفی تمدن غرب نمیتوان به شکوه تمدنی اسلامی بازگشت.

آوای سنت: توصیه جنابعالی برای کسانی که در ایام ماه مبارک رمضان ناچار از ماندن در خانه هستند چیست؟
سهرابی: فردگرایی در جامعه ایران بیشتر و بیشتر شده و تحت تأثیر فضای مجازی، گردهمایی های انسانی و حضور انبوه مردم در فضای بیرون کمتر از قبل شده است. بحران اخیر شیوع ویروس کرونا هم خود می تواند منشأ تحولات عمیقی در کیفیت مناسبات افراد جوامع انسانی باشد. قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی متأثر از پروتکل های وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی باعث میشود افراد در جوامع مسلمان نیز با احتیاط و وسواس بیشتری در اماکن مذهبی و مساجد و مراسم ها و شعائر عبادی شرکت کنند. براین اساس، گروههای مذهبی نیز بایستی خود را برای چنین فرهنگهای رفتاری نوظهوری در آینده آماده کنند که اگر عبادتهای گروهی وجمعی افراد کم شدوکاهش پیداکرد، برای عبادات ومعنویات فردی برنامه داشته باشند و سعی کنند در فضای مجازی، تولیداتی داشته باشند که خوراک معنوی و روحانی افراد را تهیه کنند.

خودسازی معنوی در دنیای امروز بایستی بروزرسانی شود به گونه ای که با تحولات اجتماعی و فرهنگی سازگار شود و بتواند خلأ فاصله گرفتن با مسجد و نمازجماعت و نمازجمعه و دیگر گردهمایی های مذهبی را جبران کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن