گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

فلسطین دغدغه نخست امت اسلامی

مولوی مرادزهی: معامله قرن مورد قبول ملت های مسلمان نیست

آوای سنت: مساله فلسطین هنوز هم مساله و دغدغه نخست امت اسلامی است و هیچ گونه توافقی نمی تواند ناقض حقوق تاریخی ملت فلسطین باشد.

مولوی عبدالمجید مرادزهی از اساتید دارالعلوم زاهدان که به عنوان یکی از اندیشمندان مسلمان در یازدهمین همایش حمایت از فلسطین و مسجد الاقصی در استانبول حضور داشت، در گفتگوی تلفنی با خبرنگار آوای سنت، موضوعات مورد بحث و نتایج این همایش را تشریح کرد.

این عالم اهل سنت با اشاره به اینکه در نشست اخیر استانبول بیش از هزار نفر از صاحب نظران مسلمان از ۵۵ کشور مسلمان حضور داشتند تاکید کرد:در این همایش علاوه بر مباحث عمومی، در میزگرد های تخصصی و نشست های کمیسون های مختلف موضوعاتی مانند برقراری مقوله برقراری رابطه با اسرائیل ،نحوه مقابله با توطئه های اسرائیل و خنثی سازی معامله قرن مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

رئیس موسسه فرهنگی و پژوهشی المرتضی در بخش دیگری از سخنان خود گفت :متولی این نشست دولت یا نهادهای دولتی نبوده و تعدادی از نهادهای مردم نهاد فعال در زمینه فلسطین برگزاری آن را بر عهده داشتند.

عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان در پاسخ به سوالی در زمینه دلایل همسویی برخی از کشورهای مسلمان با طرح معامله قرن گفت: جای تاسف است که دنیای اسلام در برابر نقشه های شوم آمریکا و اسرائیل یک جبهه واحد نیست.البته بجز چند کشور محدود ،غالب کشورهای اسلامی در برابر معامله قرن مواضع محکمی دارند.

در این زمینه باید عنایت داشته باشیم که راه و نگاه ملتهای مسلمان منطقه در زمینه مساله فلسطین با راه و نگاه حاکمان و دولت های وابسته، در دنیای اسلام متفاوت است.دیدگاه ملتها در این زمینه کاملا صریح و روشن بوده و در مسیر مخالفت با معامله قرن قرار دارد.

مدیر انتشاراتی فاروق اعظم در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: اعتقاد ما این است که برخی از تحرکات در حال انجام در دنیای اسلام برای پذیرش معامله قرن نه تنها زمینه را برای پذیرش آن در بین افکار عمومی مهیا نکرده است ،بلکه باعث بیداری بیشتر ملتهای مسلمان شده است. در این راستا شاید در دو دهه اخیر سمت و سوی سیاست های برخی از دولت های اسلامی در رابطه با مساله فلسطین نسبت به گذشته تغییراتی داشته است، اما ملت های مسلمان همچنان مساله فلسطین را اولویت نخست جهان اسلام قلمداد کرده و نسبت به سرنوشت ملت مظلووم فلسطین حساس هستند.

عضو محفل فقهی اهل سنت ایران افزود: در شرایط کنونی علاوه بر بخش اعظم دولت های مسلمان برخی از دول شاخص اروپایی نیز در زمینه مخالفت با معامله قرن با ما همراه هستند و در این زمینه موضع گیری های مناسبی داشته اند.

این صاحب نظر اهل سنت در پاسخ به سوالی در زمینه پیش بینی خود در رابطه با آینده فلسطین گفت: فلسطین تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سرگذاشته است.اعتقاد ما این است که همانگونه گه در قرون مختلف گذشته شخصیت هایی مثل حضرت عمر فاروق و صلاح الدین ایوبی رضی الله عنهما در دنیای اسلام ظهور کرده و فلسطین را به آغوش اسلام باز گرداند، در آینده نیز شخصیت های دیگری از درون امت اسلامی ظهور کرده و فلسطین را از دست صهیونیست ها آزاد خواهند کرد.

لازم به ذکر است که همایش حمایت از قدس و فلسطین در فاصله روزهای نهم تا دوازدهم آبان ماه در استانبول ترکیه برگزار شد.در این نشست مقرر شد کمپینی از حقوقدانان مسلمان و غیر مسلمان برای مقابله با اجرای طرح معامله قرن تشکیل گردد.

در این همایش دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس از طریق ویدئو کنفرانس سخنرانی کرد.خالد مشعل رئیس سابق دفتر حماس هم در این همایش شرکت کرده و در میزگردی به سوالات خبرنگاران و حضار پاسخ گفت.

در پایان این همایش حاضران با صدور قطعنامه ای بر مخالفت صریح خود با اجرای طرح معامله قرن تاکید کردند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن