گفتگو و مصاحبه

فلسفه حجاب دوری از ترویج بی بندوباری است

آوای سنت: استاد دانشگاه غالب هرات افغانستان، دوری از معاشرت های نادرست و بی بند و باری را یکی از فلسفه های حکم حجاب در اسلام خواند.

به گزارش آوای سنت، استاد عبدالطیف محمدی در گفتگو با خبرنگار ما، حجاب و پوشش کامل را برای مرد و زن خصلتی انسانی و شانی از شئون دانست و گفت: حجاب پدیده ای است که پیشینه ای به اندازه طول تاریخ بشر و به اندازه گستره ی جغرافیایی کره ی زمین دارد. همچنین بخشی عمده از رسالت انبیاء و اولیاء الهی بوده است، پس مراعات حجاب بعنوان یکی از نمادهای زیست، اخلاقی و فلسفه ای است حکیمانه و انحطاط اخلاقی در جامعه زمانی شروع می شود که ساختار اخلاقی آن جامعه از بین برود.

حیا و حجاب از ارزش مندترین نمادهای فرهنگی و اجتماعی در تمدن اسلامی است. از این رو حجاب یکی از اساسی ترین مسائل دینی و الهی به شمار می رود که تنها مختص به دین اسلام نبوده و بلکه در تمام ادیان الهی به رعایت آن تاکید فراوانی شده است، اما هیچ دینی به اندازه ی اسلام به حجاب و حیاء ارزش قایل نمی باشد.

استاد محمدی با بیان این مطلب که رعایت حجاب اسلامی از سوی زن در واقع کسب تزکیه ی نفس، قرب الهی و رشد معنوی است، عنوان نمود: بانوی مسلمان با مراعات حجاب و حیاء از معاشرت های بی بند و بار، فروپاشی نظام خانواده و کانون مستحکم زناشویی جلوگیری بعمل می آورد. لذا حجاب اسلامی باعث حفظ نظام خانواده و سعادت دنیوی و اخروی می گردد.

دین اسلام حفظ حجاب اسلامی را یک ضرورت بسیار عمده یادآوری نموده است. حفظ حرمت و مراعات عفت و حیا باعث می شود که زن مسلمان با حس امنیت و فراغت کامل بتواند وظایف و رسالت اساسی خویش را به انجام برساند. پوشش اسلامی بعلاوه سدی محکم در برابر نگاه های غرض آلود و وسوسه های ناشایسته ایجاد کرده و سلامت اخلاقی جامعه را تضمین می نماید.

استاد دانشگاه غالب هرات افغانستان، کسب آرامش روانی، زیست اخلاقی و دوری از معاشرت های نادرست و بی بند و بار را یکی از فلسفه های حکم حجاب در اسلام خواند و اظهار داشت: جامعه استوار، خانواده های مستحکم و امنیت دختران از آزار و اذیت هوس پرستان در سایه حفظ حجاب اسلامی ممکن می شود. وقتی حجاب و حیاء در یک جامعه از بین برود دیگر ارزش های آن جامعه نیز از بین خواهد رفت.

بشر امروز نیازمند تمدن و ارزش هایی است که ضامن احترام و معنویت اش باشد. معنویتی که در عین فراهم کردن عفت، ارزش و اخلاق، آزادی او را هم سلب نکند. راه و روشی که دین و دنیا را جمع نموده و به سوی سعادت مندی و پاکی سوق دهد. این چنین هماهنگی و تکامل را جز در فرهنگ اسلامی نمی توان یافت.

این فرهیخته اهل سنت افغان تاکید ورزید: اسلام رسالتی است که با برنامه های آسمانی اش توازن و اعتدال را در نظر گرفته و در مسیر نیک بختی، سربلندی و عزت قرار دارد. در این دین، معنویت و مادیت، احساس مسئولیت، آخرت اندیشی و اعتدال به طور کامل تجسم یافته است. همین ویژگی، امت اسلامی را که مظهر تمدن آن است از امت های دیگر متمایز می سازد، امتی که با بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم تک تک افرادش برای انسان های دیگر مبعوث شدند تا چراغ نبوت را تا قیامت روشن نگه دارند. بنابراین رسالت اسلامی نیاز به امتی دارد که برتری خود را با امتثال امر و پیروی از آیین حیات بخش اسلام به اثبات برساند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن