گفتگو و مصاحبه

قرآن سند جامع هدایت جامعه بشری

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت تالش، نقش پدر و مادر، فرهنگ غالب بر جامعه و عوامل محیطی را از اصول رسیدن به مدینه فاضله برشمرد.

به گزارش آوای سنت، افندی حسین خانی پور در گفتگو با خبرنگار ما از قرآن کریم به عنوان سند محکم جهان اسلام در کلیه مباحث و از جمله بحث اهمیت به اخلاق دانست و گفت: خدای متعال در خصوص اخلاق مداری دینی بیشترین قسم را یاد کرده است که از آن نمونه می توان به تاکیدات بکار رفته در سوره الشمس اشاره کرد. متاسفانه در جوامع دینی ما کمتر به اخلاق پرداخته شده است. توجه به اخلاق پایه های زندگی را محکم کرده و به آن دوام و قوام مضاعف می بخشد. ارزیابی ها بعمل آمده نشان می دهند که ریشه بسیاری از جدایی ها به همین موضوع ارتباط پیدا می کند، زیرا دور تا دور جهان اسلام را عفریتی از حیات جاهلی فرا گرفته اند و در کمال تعجب و تاسف مشاهده می شود که گاهی خود امت مسلمان در این امر نقش دارند.

افندی خانی پور اخلاق را بر اساس نظر بزرگان دین در انواع ذاتی و اکتسابی برشمرد و افزود: بنده اعتقاد دارم که تنها معضل در جهان کنونی عدم پردازش به اخلاق می باشد و انسانیت از آن که بزرگترین فاجعه به حساب می آید در رنج و مشکلات به سر می برد.

مشکل اساسی نیز به طرز فکرها و نحوه رفتارها بر می گردد. معمولا از جامعه ای که حکمران آن مادیات و هوای نفس باشند، نباید انتظار وضعی بهتر را داشت. این قبیل جوامع با امر به معروف و نهی از منکر بیگانه هستند و اگرچه در گفتار و زبان به آن می پردازند، اما تاثیری در اصل موضوع نمی گذارد. از بیرون هم دست هایی در کار است که اخلاق را از جوامع اسلامی برچیده و کانون زندگی ها را پراکنده کنند.

امام جمعه اهل سنت تالش ملاقات های دختران و پسران امروزی به بهانه ازدواج را به دلیل نبود اخلاق اسلامی در آنها عنوان نمود و اظهار داشت: بد اخلاقی زمینه بد حجابی ها را فراهم کرده و مقدمه جدایی ها را رقم می زند. بد حجاب های کنونی دو دسته هستند. گروهی که در عین بد حجابی به فرایض و واجبات عمل می کنند، اما گروه دوم اصلا اعتقادی به معاد و اتفاقات آن ندارند. والدین، فرهنگ غالب و محیط جامعه از اصول تربیتی شناخته می شوند و لذا زمانی که همه این ارکان در سر جای خود قرار بگیرند می توان به مدینه فاضله رسید. کسانی که حجاب را کم اهمیت می دانند ناخواسته آب به آسیب دشمن می ریزند. مردم و علی الخصوص جوانان ما بی حجابی و بد حجابی را به پای تمدن ننویسند.

افندی خانی پور متذکر شد: از دردهای دیگر جوامع کوتاه شدن اندازه و فرم حجاب در جامعه می باشد که خود از عوامل بد اخلاقی است. قرآن کریم به تمام کسانی که در دایره ایمان زندگی می کند دستورات صریحی راجع به حجاب داده است که نادیده گرفتن شان جایز نمی باشد. شاید در اسلام انگشت شمار افرادی را بتوان یافت که ادعای امتی بودن نکنند، اما برخی از مردم از مومن بودن فاصله گرفته اند. حجاب تنها برای مسلمانان نیست و بلکه در ادیان مسیح و یهود هم به آن سفارش شده است و یکی از شاخ های زیبای اسلامی و دینی ما می باشد. در این میان دشمن آن قدر زیرکانه عمل می کند که ابتدا شکل حجاب را کوتاه کرده و سپس آن را برای همیشه از دست ما بگیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن