گفتگو و مصاحبه

ماموستا محمدی: حج موسم آگاهی از سیره پیامبران

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت دهگلان حج را موسم آگاهی از سیره پیامبران، احیای حقیقت برابری و برائت از مشرکین عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، ماموستا عبدالسلام محمدی در گفتگو با خبرنگار ما به مناسبت فرا رسیدن عید قربان، مکه مکرمه و کعبه شریف را نمایشگاهی از قدرت و نشانه الهی و تاریخ آن را مملو از خاطرات، سرنوشت ها و درس های عبرت آمیز دانست و گفت: مقام ابراهیم علیه السلام مملو از آیات الهی و مکه مکرمه بعنوان یک سرزمین امن الهی قرار داده شده است. حکمت و فوائد حج بسیار است که از جمله آن اجتماع مسلمانان با تمام مذاهب و قومیت ها و لهجه ها در یک مکان مقدس می باشد. در چنین آوردگاهی احیای حقیقت برادری و اخوت و اظهار آن به شکل ملموس قابل مشاهده است.

ماموستا محمدی حج را بزرگترین یادآوری برای مسلمانان و آگاهی از اجداد و سیره پیامبران الهی توصیف کرد و افزود: این بزم تمرینی برای تحمل سختی ها، ناملایمات و مشکلات جسمی و روحی می باشد. دریچه ای جهت آگاهی از اخبار جهان اسلام، واقعیت ها و ظرفیت ها است. همچنین برائت از مشرکین و مقابله با طواغیت و جهان خواران از دیگر پیام های مهم حج شناخته می شوند.

شرایط وجوب حج که در کتب فقهی بیان شده عبارت از اسلام، عقل، بلوغ، آزادی، امن طریق و توانایی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم می باشد. ایشان درباره فضیلت حج فرمایش می دارد، هرکس حج را به جای آورده و در انجام اعمال دچار گناه لفظی و دچار فسق نشود، هنگامی بازگشت، مانند کسی است که تازه از مادر تولد میابد. بعضی از افراد بعد از ارتکاب معاصی وگناهان دچار ناامیدی می شوند و همین ناامیدی سبب غافل ماندن از توبه و بازگشت است. ناامیدی خطای بسیار بزرگی بوده و یکی از حربه های شیطان جهت دوری انسان از لطف الهی همین ترویج ناامیدی به حساب می آید.

امام جمعه اهل سنت دهگلان در بخش از سخنانش عفاف را جنبه روحی و روانی حجاب خواند و تاکید ورزید: این جنبه فقط با تقوا وپرهیزکاری بدست می آید و حجاب به معنای پوشش ظاهری است. امروز دشمن در حوزه فرهنگی وارد و با شبیخون فرهنگی و ترویج الگوهای منفی در فضای حقیقی و رسانه ورود پیدا کرده و تاثیرات بدی را بر جایی گذاشته است. بی حجابی و بدحجابی جامعه و خانواده را تهدید می کنند، لذا پرداختن به امر به معروف و نهی از منکر در این زمینه یک وظیفه همگانی بشمار می رود.

ماموستا محمدی در اینباره تاکید ورزید: عفاف و حجاب بعنوان دو اصل قرآنی مطرح بوده اند. عفاف به معانی پاک دامنی و دوری از بی اخلاقی شناخته می شود و حجاب به معنای پوشش مناسب در اسلام دارای جایگاه ویژه ای است. متاسفانه تهاجم فرهنگی و بی مسولیتی برخی والدین باعث شده که خانواده ها و جامعه و به خصوص قشر جوان ما از دختر و پسر گرفته دچار بدحجابی شوند. این پدیده از بی حجابی خطرناک تر وقبیح تر می باشد و بر همگی ما لازم است در راه ترویج این ارزش ها تلاش وافر و جدی تری داشته باشیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن