گفتگو و مصاحبه

مردم باید مراقبت های بهداشتی را ادامه دهند

دکتر افخم زاده:ممکن است پیک کرونا در آینده باشد

آوای سنت : دکتر عبدالرحیم افخم زاده متخصص طب پیشگیری و پزشک اجتماعی در گفتگو با آوای سنت

آوای سنت: با وجود پایداری ویروس کرونا قانون منع رفت و آمد در همه نقاط کشور و از جمله کردستان برطرف شده و مردم مانند سابق کارهای بازاری را از سر گرفته اند. این شرایط چقدر برای سلامتی انسان خطر دارد؟
دکتر افخم زاده: همانگونه که اشاره کردید مردم می توانند از قرنطینه خانگی خارج شوند، اما رعایت فاصله گذاری و قرنطینه کمرنگ شده، به این معنا نیست که مردم گمان کنند که دیگر مشکلی وجود ندارد. خیر، مشکل هنوز برطرف نشده و رعایت دستورات بهداشتی ویژه ایام کرونا ضرورت دارد. مسلما نمی توان جریان زندگی را به مدت طولانی متوقف کرد.
قشری از جامعه می بایست جهت تهیه مایحتاج روز مره زندگی ناچارند سر کار بروند، با این حال می طلبد که مسائل رعایت شوند. اخیرا در تعدادی از استان‌ها و از جمله در کردستان و آذربایجان غربی تعداد مبتلایان سیر صعودی داشته است. بنابراین به مردم تاکید می شود که دستورات بهداشتی را رعایت کنند.

آوای سنت: این دستورات باید به چه نحو اجرا شوند؟
دکتر افخم زاده: مردم باید در جاهای شلوغ از ماسک استفاده کنند، در شستشوی مرتب دست ها دقت کرده و فاصله گیری به میزان ۱ الی ۲ متر را مد نظر قرار بدهند. توصیه بنده این است که در وهله اول تا جایی که برایشان امکان دارد از منزل خارج نشوند، ولی اگر ناچار به بیرون رفتن هستند، حتما می بایست فاصله فیزیکی را رعایت کرده و از ماسک استفاده نمایند.

آوای سنت: برای افراد سالمند و کسانی که در شرایط خاص به سر می برند چه توصیه ای دارید؟
دکتر افخم زاده: به مورد خوبی اشاره کردید. برای آلوده نشدن به ویروس کرونا راه جادویی وجود ندارد، لذا سالمندان و کسانی که با حقوق کارگری و دستفروشی امرار و معاش می‌کنند و همچنین افرادی که از بیماری های مزمن همچون دیابت، فشار خون بیماری های قلبی، کلیوی و تنفسی دارند، افراد چاق و سیگاری و افرادی که کورتون مصرف می کنند و از ضعف دائمی سیستم بدنی رنج می برند، باید بیشتر مواظب خود بوده و از رفتن به مکان های شلوغ پرهیز نمایند.

آوای سنت: پیش بینی شما برای روزهای آینده چیست و آیا رفع محدودیت ها می تواند بر شمار مبتلایان در کردستان و استان های همجوار بیفزاید؟
دکتر افخم زاده: اگر توصیه ها رعایت نشوند با تعداد مبتلایان و افزایش مرگ و میرها مواجه خواهیم شد و ممکن است تعداد مرگ و میرها طی خردادماه بالا برود. آنچه مسلم است این است که کرونا کاملا مهار نشده و شاهد آن هستیم که متاسفانه روزانه تعدادی از هموطنان بخاطر ابتلا به آن از جان می دهند. ما کماکان موج بیماری را در کشور داریم و در صورت عدم رعایت نکات از سوی مردم درگیر شدن با موج جدید اجتناب ناپذیر خواهد بود.

آوای سنت: چرا استان کردستان بالاترین آمار مبتلایان را دارد؟ آیا این مسئله به عدم انجام به موقع آزمایشات بر می گردد و یا این مردم هستند که نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند؟
دکتر افخم زاده: پس از برداشته شدن محدودیت های رفت و آمد با موجی از افزایش مبتلایان در کردستان و آذربایجان غربی داشیم. اگر مقررات و دستورات بهداشتی فاصله گذاری، دوری از تجمع و بهداشت شخصی رعایت نشود، افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میرها قابل پیش بینی خواهد بود‌.
برآورد کمیته اپید میولوژی (همه گیرشناسی) وزارت بهداشت کشور می گوید احتمال دارد تا آخر خردادماه امسال ۱۶۰۰۰ فوتی داشته باشیم. ما هنوز نمی دانیم که آیا پیک حداکثر مبتلایان در یکروز را رد کرده ایم یا خیر. حتی اگر رد کرده هم که باشیم باز ممکن است شاهد قله ها و موج های دیگری با توجه به میزان رعایت مردم به نکات بهداشتی باشیم.

آوای سنت: چرا استان کردستان حجم مبتلایان بیشتری دارد؟
دکتر افخم زاده: یکی از علل افزایش آمار تعداد آزمایش های انجام شده است. در ابتدای شیوع ویروس، آزمایش PCR (تشخیص بیماری کرونا) به علت کمی کیت فقط روی بیماران بستری شده انجام می‌شد، اما اکنون برای بیماران سرپایی هم آزمایش می شوند.
در شرایط فعلی تعداد زیادی از مردم از قرنطینه خارج شده اند و شمار قابل توجهی از آنها متاسفانه توصیه ها و دستورات بهداشتی را رعایت نمی کنند. امیدوارم ساکنین نکات را فراموش نکرده و در زمینه کاهش آمار مبتلایان با مسوولین همکاری داشته باشند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن