گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

مساجد و حوزه های علمیه اهل سنت؛گذشته،حال،آینده

گفتگو با علمای اهل سنت درباره شرایط کنونی مساجد و حوزه های علمیه اهل سنت

آوای سنت: در کنار گلایه هایی که از کج سلیقگی های  برخی مسئولان در زمینه برخورد با برخی از مساجد و حوزه های علمیه اهل سنت در مناطق مختلفT وجود دارد ،برخی از علمای اهل سنت در گفتگو با آوای سنت روند ساخت و گسترش مساجد و حوزه های علمیه اهل سنت را در چند دهه اخیر مناسب ارزیابی کردند.

امید که با وسع نظر مسئولان امر، حساسیت های زائد ایجاد شده در مورد برخی از فعالیت های اماکن مذهبی متعق به اهل سنت در مناطق مختلف رفع گردد.

به گزارش آوای سنت، ماموستا عبدالعزیز بابایی امام جمعه اهل سنت صادقیه تهران با تاکید بر نقش تعیین کننده مساجد و حوزه های علمیه در جوامع اسلامی گفت: بدون شک هم نظام اسلامی و هم مردم دیندار نگاه خاصی به مراکز دینی و مراکز انجام عبادت دارند و طی این سالها نشان دادند که رسیدگی به اماکن دینی و مذهبی چه در غالب مدارس و یا مساجد که هر دو جزو الزامات جامعه هستند، موجب رشد و بالندگی مردم آن جامعه  می شود. در بسیاری از کشورهای مسلمان می بینیم که هنوز مساجد امنیت ندارند و کار دین در آنها به سختی قابل انجام است. لذا هرچند که در خصوص مساجد و مدارس دینی نیاز به توجه بیشتر احساس می شود، اما باید قدر این امنیت را بدانیم تا بتوانیم در آرامش به عبادت بپردازیم.

وی تاکید کرد: همه ساله تعداد زیادی عالم جوان اهل سنت از حوزه های مختلف فارغ التحصیل شده و پا به دوره ای جدید از زندگی می گذارند. از یک طرف مسئولیت سنگینی که جامعه از آنها انتظار دارد و از سوی دیگر تشکیل خانواده که بخشی از آن محتاج برخورداری از تمکن مالی و برآورده کردن احتیاجات درون خانه می باشد. مسلما علمای جوان در این قسمت دغدغه هایی دارند که مورد رسیدگی قرار بگیرد.

عبدالحی آخوند میرزاعلی امام جمعه اهل سنت آق قلا انقلاب اسلامی را طلوع مجدد مساجد و مدارس دینی اهل سنت خواند و تاکید کرد: انقلاب اسلامی به ما کمک کرد تا بتوانیم خودمان را به احیا برسانیم. این نعمت به ما شخصیت و هویت بخشید و بسیاری از مشکلاتی که در زمان پهلوی داشتیم و از آنها رنج می بردیم، برطرف شدند. امروز خوشبختانه از علمای اهل سنت در مدارج دانشگاهی و قضایی استفاده می شود و می بینیم که در مناسبت های مختلف از اهل سنت به عنوان منشاء وحدت یاد می شود.

امام جمعه اهل سنت آق قلا ادامه داد: همه مردم باید قدر این  ارزش را بدانند و تلاش کنند تا موفقیت های بیشتری نصیب کشور، مردم، مساجد جامع و حوزه های علمیه شود. اکنون همه مساجد ثبت رسمی شده و اگرچنانچه نیاز باشد از حمایت مسئولین بهره مند هستند. پرشدن مساجد جامع در ایام هفته، نماز جمعه و در شب های ماه رمضان باعث خوشحالی و مایه مباهات است. انتقلاب ما به وحدت میان مذاهب سفارش زیادی قائل بوده و به این مسئله افتخار می کند.

شیخ محمد صدیق بهجت امام جمعه اهل سنت بندرلنگه نیز با اشاره به تحولات ایجاد شده در ساختار مساجد و مدارس دینی عنوان نمود: با مشاهدات بعمل آمده می توان گفت که تغییرات ایجاد شده درجهت توجه به امر دین بوده است. در منطقه جنوب کشور مساجد جامع اهل سنت از نظر مساحت به وسعت مناسبی رسیده اند و ساخت بنای هر مسجدی، اخلاص مردم و مسئولین نسبت به خانه امن الهی را به اثبات می رساند.

وسعت بخشی به حوزه های علمیه و تجهیز آنها به وسایل روز، به دانش آموزان مدارس دولتی این امکان را می دهد تا قسمتی از اوقات شان را به مکاتب اختصاص داده و ضمن فراگیری دروس عادی ،از علوم دینی و مذهبی هم غافل نشوند. ما دانش آموزانی داریم که قرآن کریم را حفظ کرده و احکام شرعی را آموزش می بینند. در آینده فرزندان این دانش آموزان هم به همین ترتیب عمل خواهند کرد و اگر این شیوه تداوم یابد خواهیم دید که مردم از عوام بودن در آمده و هر یک در دین و احکام استاد و متبحر خواهند شد.

افندی تاج الدین برزکوهی امام جمعه اهل سنت اسالم رویکردها به حوزه های علمیه و مساجد را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: شهر اسالم برخوردار از چند مسجد جامع اهل سنت در محلات و یک مسجد جامع در مرکز شهر است و و از این لحاظ کمبودی وجود ندارد. ما در گذشته این تعداد مساجد جامع نداشتیم و می توان گفت، کمبودها در این باره برطرف شده اند.

پیش از انقلاب مردم به دلیل نبود مساجد کافی، نمازهایشان را در خانه ها می خواندند و همان اندک مساجد هم کهنه و فرسوده بودند. در چند دهه گذشته همت زیادی به خرج داده شد تا مساجد و حوزه های علمیه مجددا ساخته شده و به حد قابل قبول امروزی رسیده اند.

مولانا یوسف خوش دوست امام جمعه اهل سنت مشهد مساجد را رکن اصلی دینداری توصیف کرد و یادآور شد: اگر مساجد آباد نباشند، مردم نمی توانند آن طور که باید و شاید به امور دینی شان برسند. مسجد و حوزه های علمیه پایگاه هایی هستند که عقیده و باور انسان را به روز معاد تقویت می کنند. جلساتی دینی که در اماکن دینی ترتیب داده می شوند، همگی برای تقویت آرمان های دینی مسلمانان  بشمار رفته و خوشبختانه می بینیم  که مردم اهل سنت مشهد در مناطق مربوط به خود در کمال امنیت و آزادی به امور دینی مشغول هستند.

وی افزود: باید این بستر را مغتنم بشماریم که اهل سنت با خاطری آسوده علم می آموزند و در صحت و سلامت و بی آنکه دخالتی در کارشان صورت بگیرد، هم گام با انقلاب اسلامی گام بر می دارند. چنین دستاوردی مرهون تلاش های به عمل آمده در طول چهار دهه گذشته است و از این بابت خدای متعال را شکر و سپاس می گوییم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن