گفتگو و مصاحبه

مشکلات کنونی دنیای اسلام نشات گرفته از دودستگی امت اسلامی است

آوای سنت: مدرس مدرسه دینی دارالعلوم هرات، وضعیت کنونی دنیای اسلام را ناشی از اختلاف و دو دستگی میان امت دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی داوود یعقوبی در گفتگو با خبرنگار ما، یکی از علل آرایش تدافعی دنیای اسلام در برابر دشمنان را دوری از دوران طلایی امپراطوری اسلامی دانست و گفت: امروز اگر به حالت امت بنگریم، پی می بریم که مسلمانان در برخی بلاد مسلمان روزگار سختی را پشت سر می گذارند.

دنیای اسلام گرفتار ضعف و ذلت شده و دشمنان از هر سو به ملت های مستضعف یورش می برند تا جایی که مورد طمع استعمارگران واقع شده و قرار گرفتن در چنین وضعیتی مانند تحمل یک مصیبت بزرگ است. ضعف فرود آمده بر امت موجب آن شده تا حیثیت، غرور و عزت کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی از دست رفته و بسیاری حکام خود را مبدل به بازیچه‌ دست دشمنان نمایند. از دو قرن پیش جهان کفر استعمار دنیای اسلام را از فکر به مرحله عمل در آوردند و این وضعیت به گونه مختلف ادامه داشته است.

وی با نگاهی به اوضاع مسلمانان پس از فروپاشی خلافت عثمانی اظهار داشت: سرزمین های اسلامی عموما و سرحدات عربی خاصتا جزو لیستی بودند که غربی ها بر اموال شان چشم دوخته و با مداخله تمام‌ عیار اجازه ندادند تا مردم این ممالک از مفاهیمی چون آزادی، استقلال، حاکمیت و امنیت بهره‌ وافر ببرند. آنها دیگر طعم استقلال واقعی را به تمام معنا نچشیدند و هراز گاهی دنیای کفر به یک نقطه از جهان اسلام دست دارازی کرده و آن را مورد تجاوز قرار می دهد.

مولوی یعقوبی، اشغال گران گرگ صفت و مسلمان ستیز را دست پرورده سردمداران غربی دانست و افزود: رژیم صهیونیستی ملتی را مظلومانه به شهادت رسانده و فکر تعرض بر مساحت بیشتری بر سرزمین مقدس فلسطین را در سر می پروراند تا ضمن تعرض به بیت المال مسلمین، اوج زبونی و عداوت خویش را به نمایش بگذارد. آنها از ضعف و اختلاف مسلمانان نهایت سوء استفاده را کرده و ضربات شان را با تمام قوا به پیکره‌ بی‌جان این امت وارد می‌سازند.

حال باید پرسید، چگونه است که امت با وجود گسترش بسیار بر پهنه گیتی، همچون بیماری بد حال در ضعف بسر می برد. اختلاف مرضی است که هرگاه در امت ‌های بشری پدید آید، سبب سستی، شکست و عدم تحقق رسالت آنان خواهد شد.

مدرس مدرسه دینی دارالعلوم هرات با استناد بر سوابق برجای مانده از آسیب های ناشی از اختلاف و دو دستگی عنوان کرد: زمانی که یهود و نصارا دچار اختلاف و تفرقه شدند و دین خویش را تحریف نمودند، خداوند آنان را لعنت کرد و مسلمانان را از دوستی و مراودت با ایشان برحذر داشت. قرآن کریم در این خصوص می فرماید، و نباشید مانند آنان که پراکنده شدند و پس از آنکه روشنگریی ‌ها برای‌ شان آمد، اختلاف ورزیدند و اینان عذابى بزرگ [در پیش] دارند.

امروزه بسیاری از مسلمانان از جهاد در راه خدا بیزاری جسته و آرزو دارند همواره در این دنیا باقی بمانند و بر این اساس جهاد را ترک نموده‌ اند. حال آن که دشمن می آید تا ریشه آنها را نابود کند. جهاد فی سبیل الله و حب شهادت، انگیزه بزرگی برای حمایت از سرزمین فلسطین است و باعث خواهد شد که فرزندان مسلمین هر چه در توان دارند برای دفع شرارت های دشمن ظالم عرضه دارند و امت را از غرق شدن در منجلاب رهایی بخشند.

این عالم اهل سنت افغان یادآور شد: دنیای اسلام تا مادامی که مسلمانان توسط خلفای جاهل یا ظالم اداره شوند، خلفایی که خود را از رعیت پنهان نموده و خطبه و نماز را به دیگران واگذار می‌کنند با یکدیگر متحد نخواهند شد. امروز حب دنیا با زینت هایش بر دل بسیارى از امت چیره شده است. وقتی ایمان در دل ما سست شد انگیزه کار برای این امت و پیشبرد رسالت آن نیز کم می شود.

اسلام باید نیرویی داشته باشد که به وسیله آن بتوان دین را بر روی زمین اجرا ساخت تا انسانیت را از طوق عبودیت شیطان و نفس اماره آزاد سازد. وجود آن نیرو سبب ترساندن دشمن از فکر هجوم به کشورهای اسلامی شده و نیز جرات مقابله با اسلام را از دشمنان سلب خواهد کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن