گفتگو و مصاحبه

معنویت بالای نماز ختم قرآن

آوای سنت: امام جمعه موقت مسجد جامع ابوحنیفه (رض) گرگان ختم قرآن کریم در ماه رمضان را یک کلاس آموزشی مفید برای علاقمندان خواند.

به گزارش آوای سنت، فرهاد آخوند مهر بخش در گفتگو با خبرنگار ما از ختم قرآن کریم همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان در مسجد جامع اهل سنت گرگان خبر داد و گفت: همانطور که می دانید در اکثر مساجد اهل سنت کشور و بویژه در مساجد جامع استان گلستان و برخی مساجد محلات، ختم قرآن کریم می شود که این برنامه در مسجد جامع اهل سنت ابوحنیفه (رض) گرگان همانند سال های قبل طی پانزده شب به اجرا در می آید.

نماز تراویح زینت بخش شب های ضیافت الله شور و نشاط خاصی به صفوف مساجد می بخشد و علی رغم طولانی شدن نماز به خاطر قرائت دو جز قرآن طی هر شب می بینیم که نمازگزاران از مسیرهای دور و نزدیک خودشان را به مسجد رسانده و به طور منظم در نمازها شرکت می نمایند.

آخوند مهربخش عنوان کرد: نمازهای ختم قرآن با امامت و قرائت قاریان و حفظ برجسته برگزار می شود و از این منظر می تواند یک کلاس آموزشی مفید برای علاقمندان آن باشد. با وجود تاکید بر فراگیری قرآن در مکاتب تابستانی، هنوز از سطحی که بتوانیم آن را بعنوان یک نیاز در برنامه های روزانه بدانیم، فاصله داریم. به این مهم در برخی کشورها به طور خاص پرداخته شده و کودک می آموزد تا همانطور که برای بازی و تفریح وقت می گذارد در کلاس های قرآنی هم شرکت کرده و ضمنا درس های زیادی از داستان های انبیاء، زندگی خلفای راشدین و امامان بزرگوار یاد می گیرد.

امام جمعه موقت مسجد جامع ابوحنیفه (رض) گرگان جا انداختن فرهنگ یادگیری قرآن را وظیفه والدبن، امامان مساجد و مراکز تحصیلی دانست و یادآور شد: مطمئنا اگر مسئولین برای حفاظ نوجوان و جوان امتیازاتی را در زمینه آینده تحصیلی و شغلی در نظر بگیرند، قرآن در راس امور قرار خواهد گرفت. تزریق انگیزه در هر کار مهم مستلزم توجه عملی و رفتاری است و اگر به این مسئله توجه کافی صورت بگیرد همه افراد اعم از کوچک و بزرگ قرآن خوان خواهند شد.

رمضان فاکتورهای لازم برای ایجاد تحول در مردم برای حضور در نماز جماعت، روزه داری، ادای فطریه، حمایت از ایتام، خواندن نمازهای نفل در اوقات سحر و … را خود دارد، و سوال این است که چرا علاقه به نماز و قرآن در سایر ماه ها دیده نمی شود.

آخوند مهربخش عنوان نمود: گرچه توان جسمانی نمازگزار در روزهای ماه رمضان به دلیل امساک تحلیل می رود، لیکن گرسنگی و تشنگی مانع از کم کاری در فرایض نمی شود. در عین حال به محض پایان ماه مبارک، همه آن عطش برای بندگی و شوق حضور در نماز جماعت به یکباره فروکش می کند.

فرایض تنها برای ماه رمضان فرض نشده اند. مساجد هستند تا مردم نمازشان را با جماعت بخوانند. ابن مکان مقدس را در پایان ضیافت الله خالی نگذاریم. قرآن ها را بسته نگه نداریم‌. اذکار را فراموش نکنیم. در وقت اذان کار را بر عبادت ارجع نشماریم. رمضان را پلی برای تقویت اعمال عبادی بدانیم و خواندن نماز را به عادت روزمره تبدیل کنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن