گفتگو و مصاحبه

منبع و مرجع آموزش دین باید مشخص و شناخته شده باشد

آوای سنت: استاد حوزه اهل سنت آق قلا رویکرد و اهداف شبکه های معاند در قبال امت را دامن زدن هر چه بیشتر به اختلافات مذهبی دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، کرامت‌الله آخوند میرزاعلی در گفتگو با خبرنگار ما، ضمن اذعان به این مطلب که خبرگزاری و رسانه های بیگانه و ضد دین نمی توانند منبع مطمئنی برای کسب اطلاع از اخبار مهم و دانستنی های روز باشند، گفت: شبکه های خبری- تحلیلی که در فرامرزها اقدام به تولید و پخش برنامه های دینی می کنند اهداف و رویکرد تفرقه آمیزی را در قبال مسئله وحدت اسلامی دنبال می کنند.

اکثر برنامه های این شبکه ها درباره موارد اختلافی میان مذاهب و رد مسائل است. آنها خودشان را به شکل یک عالم مسلمان در می آورند تا بر اختلاف میان مذاهب اسلامی دامن بزنند. در این شرایط نیاز اصلی و واقعی جوانان ما کسب اطلاع و آگاهی از دستورات قرآن کریم، مسائل و احکام شرعی و آداب اسلامی می باشد و مراقبت لازم است تا اذهان ایشان با مباحث اختلافی مد نظر معاندین مسموم نشود.

آخوند میرزاعلی مهمترین چالش در حوزه مسائل دین در مناطق اهل‌سنت داخل کشور را کمبود علمای نخبه و کارشناس های سطح عالی خواند و اظهار داشت: تجربه نشان می دهد که علی رغم اهمیتی که جوانان مسلمان به مقوله دین نشان می دهند از سوی دیگر بسیاری از جلسات و نشست هایی که در مساجد محلات و اماکن اسلامی با موضوعاتی از قبیل تفسیر قرآن کریم، کلاس های احکام، بررسی مشکلات دنیای اسلام و آسیب ها و نظایر این به بحث گذاشته می‌شوند در حد انتظار نبوده و کشش لازم را ندارند.
لذا علاقمندان ترجیح می‌دهند تا شبکه های خارجی و کانال های ناشناخته در فضای مجازی را مرجع و مقصد مطالبات خود قرار دهند.

استاد حوزه علمیه اهل سنت آق قلا با اشاره به این نکته که در نوع مطالبات نسل فعلی و گذشته تفاوت های آشکاری وجود دارد، ادامه داد: رسانه ها در نیم قرن گذشته محدود بودند و بروز رسانی مطالب در سریع ترین زمان با امکانات محدود وجود نداشت، اما امروز برگزاری دروس علمی و دینی به صورت حضوری و مجازی و همچنین تبادل اطلاعات به فوریت انجام می گیرد و بنابراین دیگر نمی توان مخاطبین را با کلی گویی و تشریح مسائل به زبان ساده قانع کرد.

علمای ما همواره باید مطالعه را در دستور کار خود قرار داده و بیش از پیش بر سطح دانش خود بیفزایند. در دوره حاضر روی سخن جوان تنها در موضوعات احکام و مسائل شرعی خلاصه نمی شود، بلکه آنها سوالاتی را مطرح می کنند که با اطلاعات چند دهه گذشته نمی توان به آنها جواب داد

آخوند میرزاعلی به علاوه عنوان نمود: علمای جوان و نخبه اتمام سال حوزوی را استراحت تحصیلی قلمداد نکنند، زیرا دانستی های علمی نیز مانند علوم دینی برای انسان نیاز ضروری به حساب می آید. حتی اساتید برجسته و صاحب نظر هم به مطالعه کتب و دانش اساتید و علمای دانشگاهی سایر کشورهای مسلمان نیاز اساسی دارند. به کمک فناوری پیشرفته به آسانی می توان مطالعه دروس را از محل زندگی خود دنبال کرد. بی تردید مطالب تازه ترین نسخه های منتشر شده بسیار کامل تر از کتاب هایی است که در گذشته تدریس می شده اند.

این عالم اهل سنت تاکید کرد: شبکه های معاند و منتصب به دین که در خارج از کشور پخش برنامه دارند، نمی توانند منبع و مرجع مطمئنی برای دانشجویان مسلمان باشند. آنها دلسوز مشکلات اهل‌سنت نبوده‌ و برایشان مهم نیست که رژیم صهیونیستی زندگی را چگونه برای بخشی از امت مسلمان در فلسطین اشغالی دشوار کرده است. آنها اهدافی را دنبال می‌کنند که برایشان دیکته می شود و به دلیل دیدگاه‌ها های افراطی و ترویج فرقه وهابیت که خود بزرگتربن مشکل دنیای اسلام شناخته می شود، جایگاهی در میان امت اسلامی پیدا نکرده اند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن