گفتگو و مصاحبه

مولانا حسینی: عمل به وعده های انتخاباتی از ضروریات است

مسئولین در بخش های مختلف بیاد انتقاد پذیر باشند

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت طبس مسینا انتقادات عمومی را پیامد عدم تحقق وعده های داده شده از طرف مسئولین خواند.

به گزارش آوای سنت مولانا سید محمد حسینی در گفتگوی انجام شده با خبرنگار ما ارزیابی و تحلیل عملکرد مسئولین را مشمول زمان، مکان و یا منحصر افراد خاص ندانست و گفت: همانگونه که منتخبین شورای شهرها و روستاها تا دیروز و در مقام یک شهروند حق انتقاد و تحلیل عملکرد مسئولین گذشته و فعلی را داشتند باید بدانند که همان نگاه متوجه خود آنها نیز خواهد شد. یکی از مواردی که تا امروز و آنچنان که باید و شاید مورد توجه مسئولین قرار نگرفته است، فرهنگ پذیرش انتقاد بر عملکرد از سوی مردم می باشد. کاندیدایی که تا یک ماه پیش وعده توسعه و آبادانی را می داد، باید بداند که در واقع یک سند شفاهی را به مردم ارائه نموده است.

وی با رد برخی تفکرات در جامعه افزود: عده ای وعده و شعار را لازمه برگزاری یک انتخابات پر شور دانسته و به محض پایان انتخابات تمام حرف ها و وعده هایشان را به فراموشی می سپارند. توجه داشته باشیم که هیچ کس حق ندارد برای ایجاد شور کاذب در جامعه از احساسات مردم به نفع خود بهره ببرد. چون همین مردم در زمان لازم تبدیل به منتقد شده و انتقاداتشان را در فضای مجازی و حقیقی و در روز رای گیری به فعل می رسانند. بنابراین کسانی که حکم انتصاب می گیرند و یا از مردم رای مردم به جایگاهی می رسند، ابتدا باید بدانند که با پذیرفتن مسئولیت، خود را در معرض قضاوت عمومی قرار می دهند. آنها اگر تا دیروز از پشت تریبون شخصی مردم را مخاطب گرفته و نوید آینده بهتر را می دادند، امروز خود مخاطب سایرین هستند.

مولانا حسینی، صرف حضور در میان مردم و یا حضور پاره وقت را معیار واقعی سنجش عملکرد ندانست و اظهار داشت: تعدادی از مسئولین فکر می کنند که هر چه حضورشان در میان مردم زیادتر باشد، رضایتمندی از آنها بیشتر خواهد بود. البته حضور یک نماینده مجلس و یا منتخب شورا در میان مردم ملاک عمل است، لیکن نمی تواند ملاک ارائه یک کارنامه موفق به مخاطبین باشد. مردم از نمایندگان خود انتظار کارهای میدانی دارند. عملکردی که به چشم دیده شده و مشکلات شهری و روستایی را کاهش بخشد. ضمن آنکه دیده نشدن و یا کم دیده شدن نیز باعث فراموش شدن وعده ها و قول ها نمی شود. یک مسئول هر چه بیشتر از مردم و جامعه فاصله بگیرد توفیق کمتری برای کسب موفقیت مجدد خواهد داشت.

امام جمعه اهل سنت طبس مسینا تنها راه موفقیت برای خدمت به جامعه را عمل به سیره نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم خواند و تاکید کرد: آن حضرت چه موقع عمل و چه در زمان گفتار، همراه مردم بود و به کسانی که گرفتار مشکلات بودند، قوت قلب می بخشید. ایشان به مشورت سالم و به دور از جانبداری از شخص و یا گروه خاص اعتقاد داشت و به عرب و عحم یکسان نگاه می کرد. امروز متاسفانه تصمیم گیری و شور و مشورت اشکال سیاسی به خود گرفته اند. بعضا کسانی را طرف مشورت خود قرار می دهیم که برایمان منافعی به همراه داشته باشد. مردم را از کلیات و جزئیات تصمیمات گرفته شده بی خبر می گذاریم. جز در زمان انتخابات که بیشترین وقت خود را به دیدار با افراد مختلف اختصاص می دهیم، از جامعه فاصله گرفته و تنها با گروهی خاص مراوده می کنیم. آرا شخص منتخب بدون شک از میان توده مردم به دست می آید و اینطور نیست که فقط عده ای خاص به نفع وی پای صندوق حاضر بوده باشند.

این عالم اهل سنت انتقاد به عملکرد را نیز مانند بسیاری از افعال نیازمند فراهم بودن شرایط آن برشمرد و عنوان نمود: انتقاد هم می تواند زبانی باشد و هم از طریق اهل رسانه به انتشار برسد. انتقاد اگر سازنده نباشد، مردم آن را قبول نخواهند کرد. یک انتقاد چنانچه به قصد تخریب فرد مسئول مطرح شود، شنوندگان و خوانندگان آن را پس خواهند زد. انتقادات کلی و بدون محتوا اثر بخش نخواهند بود، مگر آنکه شخص منتقد به مسائل آگاه بوده و از توانمندی یک انتقاد سازنده چه به صورت گفتاری و یا نوشتاری برخوردار باشد، پس یک فرد مسئول نباید به انتقادت واکنش منفی نشان دهد. انتقاد سازنده با خصومت شخصی فرق دارد.

پیش از پذیرفتن مسئولیت می بایست به عواقب آن و به انتقاداتی که ممکن است وارد شود، فکر کنیم. مسئولین نباید برای خدمتی که انجام می دهند انتظار تشویق از سوی عوام و خواص را داشته باشند، زیرا اولا خود داوطلبانه پذیرفته ایم که در خدمت مردم باشیم و ثانیا مشکلات جامعه آن قدر زیاد هستند که نمی توان در کوتاه مدت رضایمندی عمومی حاصل کرد. امید می رود مسئولین آینده کشور در هر جایگاه مشکلات را از روی دوش مردم برداشته و با حضورشان باعث قوت قلب سایرین شوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن