گفتگو و مصاحبه

مولوی فرهمند:مشاوره ازدواج از ضروریات نسل جوان

آوای سنت: عضو دارالافتاء حوزه علمیه نشتیفان، یکی از چالش های مباحث دینی را نبود کار کارشناسی در امور مربوط به ازدواج جوانان عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، مولوی مهرداد فرهمند در گفتگو با خبرنگار ما در تحلیل آسیب های رایج میان زوجین و بویژه نسل جوان، ازدیاد بی حیایی و کم رنگ شدن حرمت ها را از دلایل اصلی ناپایداری و نبود قوام در زندگی شماری از خانواده های تازه تشکیل یافته خواند و گفت: اسلام اجازه داده است تا دختر و پسر در جریان مراسم خواستگاری که با حضور بزرگان دو خانواده برگزار می شود، با هدف شناخت بهتر از زوایای اخلاقی یکدیگر دقایقی به صحبت پرداخته و خواسته هایشان را در طبق اخلاص بگذارند،

این کار برای ایجاد الفت و محبت در زندگی زناشویی و استحکام هر چه بیشتر کانون خانواده، بسیار مفید خواهد بود،
این تدبیر اسلام در بحث ازدواج، به نوع خود بی نظیر است.

از مغیر بن شعبه روایت است : نزد پیامبر صلی الله علیه و سلم رفتم و با او درباره زنی که قصد خواستگاریش داشتم صحبت کردم، پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمود : “إذهب فانظر إلیها، فإنه أجدر أن یؤدم بینکما” (روایت نسائی : ۶۹/۶)، یعنی: «برو او را نگاه کن چون این امر رابطه بین شما را پایدارتر می‌کند».

عضو دارالافتاء حوزه علمیه تعلیم القرآن نشتیفان خراسان رضوی تاکید کرد: به هر میزان که وابستگی به شخص مقابل کمتر باشد دوام و قوام زندگی های نوپا بیشتر خواهد شد و به عبارت ساده تر عشق و علاقه ای که در طول زندگی به وجود می آید ماندگارتر از عشق و علاقه اولیه است.

ایشان افزود: یکی از چالش های مباحث دینی نبود کار کارشناسی در امور مربوط به ازدواج جوانان است. اسلام را صرفا دین عبادت نشناسیم، بلکه قرآن به جنبه های فردی و اجتماعی معاملات و معاشرات نیز می پردازد. متاسفانه در کشور ما به آسیب شناسی ازدواج معمولا به صورت کلی و گذرا نگاه صورت می گیرد، حال آنکه نیاز داریم تا متخصصین حوزوی و دانشگاهی و همچنین افراد با تجربه روشنفکری لازم را به جوانان انتقال دهند. بی تردید ارتباطات و گفتمان ها در جهت دهی افراد مفید بوده و ما اساتیدی داریم که می توانند مشاوران خوبی برای جوانان باشند.

مولوی فرهمند تقویت سنت ها و احیای صله رحم در جوامع اسلامی را یک اصل اساسی برشمرد و خاطر نشان ساخت: دستگیری از افراد کم بضاعت جزو سفارش قرآنی کریم است و همانطور که در سخنوری توصیه به سنت ها می کنیم در عمل نیز باید جدیت بخرج دهیم. سخن گفتن از فرایض در جایی که نمی دانیم معیشت همسایه چطور می گذرد و مخاطب ما چه مشکلاتی دارد به مثابه آب در هاون کوبیدن خواهد بود. در همین برهه افرادی شب را با نان خالی سپری می کنند و سطحی نگری، ما را نسبت به احوال دیگران غافل کرده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن