گفتگو و مصاحبه

مکاتب ، کتابی برای تمام زندگی است

آوای سنت : جناب مولوی محمد احمدی فارغ التحصیل حوزه علمیه احناف خواف و امام جماعت مسجدحضرت علی رض بندیوان از مجموعه منطقه کلاته ها واقع در نشتیفان است. ایشان در حال حاضر به عنوان مدرس و مسئول مکاتب دارالعلوم اسلامی خلیل آباد ، فعال در امور مکاتب منطقه بالا خواف می باشد . این حوزه که در سال ۱۳۵۰ و توسط مولوی فرقانی تاسیس گردید، درحال حاضر ۱۶ پرسنل دارد. با مولوی احمدی درخصوص مسائل مختلف و منجمله مشکلات جهان اسلام گفتگویی ترتیب دادیم که از نظر گرامیتان می گذرد.

آوای سنت: دلیل تنگناهایی که امروزه بیشتر بلاد اسلامی با آن درگیر هستند به چه عواملی برمی گردد؟
مولوی احمدی: اصولا رخداد هرمشکلی به اعمال خود انسان بر می گردد. هر شخصی که دچار مشکلات عدیده می شود، ابتدا باید اعمالش را مورد بررسی دقیق قرار بدهد. ما انسان ها معمولا چوب اعمالمان را می خوریم و تا زمانی که به مسیر الهی و سنت رسول گرامی صلی الله علیه و آله وسلم برنگردیم، این قبیل مشکلات ادامه خواهند داشت.

اسلام به ما را از اسراف و ولخرجی منع کرده است، اما می بینیم که چه اسراف هایی در زندگی مسلمانان وجود دارد. شیوه زندگی مسلمین صدر اسلام را کهنه شده ومربوط به گذشته می دانیم و در جشن ها و عروسی هایمان از فرهنگ غربی پیروی می کنیم. آهنگ های مبتذل گوش کرده و لباس های مدل دارغربی می پوشیم. اینها یعنی اینکه بیگانگان بر ما تسلط پیدا کرده اند.

باید متوجه باشیم که تسلط بر مردم یک کشور الزاما به صورت نظامی نبوده و بلکه پیروی از فرهنگ های مبتذل که روح و روان ما ر ا تحت تاثیر قرار می دهد، بسیار خطرناک تراز اشغال نظامی یک کشور است. خدای متعال می فرماید، اگر شما شاکر باشید ما نعمت ها را فرو می ریزیم. مسلمین در صدر اسلام شاکر بودند و به عزت و افتخار رسیدند، اما ما شکر گزاری نعمت ها را نمی کنیم و نهایتا متاسفانه در ذلت بسرمی بریم.

آوای سنت: جناب مولوی، درگذشته تریبون و امکانات کم بودند ولی درعوض عمل زیاد بود، اما امروزه تریبون و امکانات زیاد هستند و درعوض اعمال کم شده است. تحلیل جنابعالی دراینباره چبست؟
مولوی احمدی: هرچه که انسان از محیط وقت و فرهنگ اسلامی صدر اسلام فاصله پیدا کند این مشکلات نیز پیش میاید. البته منظور بنده این نیست که صحبت یک عالم و یا یک مسئول اثرگزاری لازم را ندارد، بلکه منظور این است که در کنار صحبت، عمل هم باید باشد. ما اکنون در دوره پیشرفت زندگی می کنیم و تریبون ابزار مناسبی است تا صدای خودمان را به گوش ملت ها برسانیم، لیکن اگر حرفی می زنیم باید خود نیز به آنچه می گوییم عمل نماییم.

سرپرستی که در خانه نماز نخواند نمی تواند فرزندش را با نصیحت کردن نمازخوان کند. پس حرف و عمل ما باید یکی باشد. صحبت خوب و یاد دهنده است، بشرط آنکه همراه با عمل باشد.

آوای سنت: به نظر می رسد مکاتب تابستانی آنطور که باید و شاید در همه نقاط کشور نهادینه نشده است. در اینباره چه نظری دارید؟
مولوی احمدی: برگزاری کلاس های مکاتب در خراسان رضوی و جنوبی از اهمیت خاصی برخوردار هستند و در طول همه دوازده ماه سال برگزار می شوند. ما در مجموعه اطراف خود حدود چهل مسجد داریم که طی تابستان ۹۷ نزدیک به هزار و چهارصد نفر در آنها مشغول به یاد گیری علم بودند.

آنچه که درمکاتب تدریس می شود صرفا خواندن یک کتاب نیست، بلکه مکاتب، کتابی برای تمام طول دوران زندگی بشمار می رود. بنابراین توصیه بر این است که همه نقاط اهل سنت کشور به مکاتب اهمیت داده و کودکان به جای اینکه در کوچه و خیابان و یا در داخل فضای مجازی سرگردان باشند به تعلیم آنها بپردازند. فضای مجازی برای بچه هایی که تحت کنترل وادین شان قرار ندارند مانند سم مهلکی است که روی فکر و عقیده انسان اثر می گذارد. فرزند خود را هیچ وقت نباید در داخل اتاق به حال خود رها کنیم، زیرا معلوم نیست که آنها در داخل فضای با چه موضوعی سر و کار دارند.

آوای سنت: شیوه تدریس اساتید دراین کلاس ها چگونه می باشد؟
مولوی احمدی: ‌‌اساتید مکاتب کسانی هستند که خود دوره های خاصی را پشت سر می گذارند. برنامه ریزی درخصوص نحوه تدریس بچه ها و آنچه که می بایست یاد بگیرند از ابتدای هر دوره برنامه ریزی می شود. در طول مکاتب سالیانه معمولا چهار کتاب شامل کتاب های یکم تا چهارم تدریس می شوند و در اسفند ماه از بچه ها امتحان گرفته می شود تا میزان آنچه که یاد گرفته اند مورد سنجش قرار بگیرد. همیشه در پیش از شروع مکاتب جلسه هماهنگی میان علما تشکیل شده و کلیات موضوع که نحوه تدریس را در برمی گیرد به اطلاع مسئولین مکاتب رسانده می شود.

آوای سنت: علاوه بر فلسطین و یمن همچنین در چین و میانمار هم به مسلمانان ظلم بسیاری می شود و اگر بی تفاوتی دنیای اسلام نسبت به این مسائل ادامه پیدا کند ممکن است به زودی شاهد مظالم دیگر نیز باشیم. وظیفه ممالک اسلامی در اینباره چیست؟
مولوی احمدی: واضح است که نباید ساکت نشست تا وضعیت خواهران و برادران ما اینگونه ادامه پیدا کند. بچه های آنها هم مثل بچه های ما هستند و سکوت دراین شرایط جایز نمی باشد. در جهان اسلام کشورهای قدرتمند زیاد هستند و باید از قدرت و نفوذ خود برای رعایت حقوق مسلمانان کشورها استفاده لازم را ببرند. همه ما از یک امت واحده تشکیل می شویم و یک هدف را دنبال می کنیم. قدر مسلم اگر کاری را که می توانیم و انجام ندهیم در پیشگاه خدای متعال مسئول و مقصر شناخته خواهیم شد. باید به هر طریق که می توانیم با ظلم برعلیه مسلمانان مبارزه کرده و شکوه از دست رفته را مجددا به آغوش اسلام برگردانیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن