گفتگو و مصاحبه

نقش موثر و فعال اهل سنت در رویدادهای سیاسی کشور

آوای سنت: عضو هیات علمی دانشگاه زاهدان تاکید کرد: اهل سنت در رویدادهای سیاسی کشور حضوری فعال و موثر دارند.

به گزارش اوای سنت: دکتر محمد گل کهرازه در گفتگو با خبرنگار ما، نقش و جایگاه اهل سنت با توجه به فراهم بودن بستر مشارکت برای همه اقوام، در کشور گفت: همان گونه می دانیم اهل سنت ایران نیز مانند همه اقوام معتبر در کشور و عمدتا ساکن در مناطق مرزی کشور در این انتخابات حضوری موثر از خود به ثبت رساندند که از آن جمله می توان به اقوام مرزنشین در استان سیستان و بلوچستان اشاره داشت.

با توجه به وجود اقوام متعدد در کشورهای افغانستان و پاکستان با سنن و آئین مشترک و همچنین داشتن قرابت های مذهبی، قومی و فرهنگی با اقوام مرزنشین در سیستان بلوچستان همگی ترکیبی از قالیچه ای رنگارنگ را تشکیل می دهند که ارزش آن را دوچندان می کند.

دکتر کهرازه، همچنین نقش اقوام اهل سنت و در تکمیل پازل سرنوشت کشور و اتحاد میام شیعه و سنی و اقوام بلوچ را بسیار مهم خواند و افزود: مسلما در این انتخابات مشارکت اقوام بلوچ نیز همچون سایر ایرانیان اثر بخش بوده است، به عقیده بنده، فارغ از همه مسائل، قومی سیاسی و مذهبی، انتخابات نباید دستخوش تغییرات شده و از پارامترها تاثیر بپذیرد.از این رو بحث انتخابات و نظام حاکمیت اسلامی و مردمسالاری دینی می تواند در سرنوشت یک کشور و اقوام ساکن در آن اثرگذار باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه زاهدان، ضمن استناد به آیه قرآن کریم اظهار داشت: خداوند سرنوشت هیچ قوم و قبیله را تغییر نمی دهد، مگر آنکه آنها خود سرنوشت شان را تغییر دهند، لذا این اختیار و ارده به بشر داده است. بنابراین هر فردی می تواند بنابر اختیاراتش دست به انتخاب بزند و این موضوع هم در زمینه انتخابات و هم در سایر موارد از جمله وسیله و کالا صدق می کند.

دکتر کهرازه، ورود نخبگان دانشگاهی به عرصه انتخابات در زاهدان را یک اتفاق مثبت ارزیابی کرد و عنوان نمود: در ایندوره هم شاهد بودیم کاندیداهایی از میان بانوان و آقایان در صحنه حاضر بودند که هر یک به اندازه توان خود کار کردند. به طبع هواداران ایشان نیز با حضور در ستاد های انتخاباتی و تبلیغ در خیابان ها کوشیدند شور و شوق را انتخاباتی را به جامعه انتقال دهند. هدف همه فعالان حضور حداکثری بود و خود بنده نیز در اکثر جایگاه های کاندیداها سخنرانی انجام دادم. یک اتفاق مثبت در ایندوره مشارکت نخبگان علمی در عرصه بود که برای اولین بار ورود کرده و نقش خود را ایفا نمودند .

در مابقی شهرها انتخابات نیز با رقابت تنگاتنگ برگزار شد. در بعضی از شهرهای استان رقابت میان کاندیداها تنگاتنگ دنبال شد به گونه ای که اختلاف رای نفر اول با دوم خیلی کم بود. در چابهار عوامل جوی و خصوصا وقوع سیل در منطقه دشتیاری فراینداهل سنت در مشارکت را قدری پیچیده کرده بود.

در زابل با حضور چهره هایی از بین نمایندگان ادوار مجلس و افراد جدید، رقابت پیچیده ای را شاهد بودیم و در سایر حوزه ها هم رقابت ها نزدیک بهم پیش رفت. بی هیچ شک و تردیدی درصد مشارکت مردم سیستان و بلوچستان طی ادوار مختلف مجلس بر حسب جمعیت، بسیار بالا و چشمگیر بوده است. اما در ایندوره عوامل طبیعی و اتفاقات رخ داده سال قبل در استان تا حدودی در مشارکت مردم اثر گذار بود که می بابیست درباره چرایی علل آنها آسیب شناسی های کافی صورت گیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن