گفتگو و مصاحبه

نیروی ایمان ، انسان را به رستگاری می رساند

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت مسجد جامع خواجه عطا بندرعباس رسیدن به تقوای باعث نجات انسان در روز قیامت دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، شیخ مصطفی امامی در جلسه پرسش و پاسخ دینی با جوانان در پاسخ به پرسشی درباره تاریخ حادث شدن روز قیامت گفت: ایمان به روز قیامت یکی از ارکان شش گانه ایمان است. ایمان به خدای متعال و ملائکه ها، ایمان به کتب الهی و انبیا، ایمان به روز قیامت و ایمان به قضا و قدر از ارکان ایمان به شمار می روند که به آنها در قرآن کریم و سنت تاکید فراوان شده است.

وی در اینباره افزود: یکی از ارکان شش گانه که از آنها یاد شد، ایمان به روز قیامت می باشد. همه انبیا الهی درتشریح وقوع روز قیامت تلاش های زیادی به خرج داده و سختی های فراوانی را متحمل شده اند. در خصوص نشانه های محشر و روز قیامت نمی توان به تاریخ مشخصی اشاره نمود و درباره آن نه هیچ یک از انبیا و نه حتی ملائکه ها چیزی نمی دانند. این علمی است که تنها خدای متعال از آن خبر دارد.

شیخ امامی در حدیثی به نقل از نبی کرم صلی الله علیه و آله وسلم، اسلام را شامل شهادتین، نماز، روزه، حج و زکات را خواند و افزود: عبادت ما به درگاه باریتعالی باید به گونه ای باشد که انگار به صورت واقعی وی را مشاهده می کنیم. ما اگرچه خدای متعال را با چشم ظاهر نمی بینیم، ولی خالق یکتا، ما را آنگونه که هستیم نظاره می کند. وقتی از پیامبر گرامی اسلام در مورد وقوع روز قیامت سوال شد، ایشان فرمایش کرد که نه فرد سوال کننده و نه طرف پرسش راجع به حادث شدن روز قیامت چیزی بیشتر از یکدیگر نمی دانند.

مدرس حوزه علمیه شیخ ضیایی بندرعباس بیان نمود: در گذشته باورهای متفاوتی درباره نشانه های روز قیامت وجود داشت که همه آنها به مرور از اذهان مردم خارج شدن شده است. پیرامون فرمایش پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم درباره نشانه های روز قیامت نیز تفاسیر متفاوتی بیان می شود. آن حضرت در سخن خود به عبارت بنیان به معنای ساختمان اشاره می کند. روزی می رسد که عده ای از مردم در زمینه ساخت و ساز با هم به رقابت می پردازند. البته رقابت برای ساخت و ساز بنا امری نکوهیده نیست و از آن صرفا به عنوان یکی از نشانه های نزدیکی روز قیامت یاد می شود.

شیخ امامی در بخش دیگری از بیانات خود ضعف ایمان به خدای متعال را مشکل مهم بشر عصر حاضر دانست و اظهار داشت: امروز هستند اشخاصی که درامور کاری شان احساس مسئولیت می کنند، اما در برابر وظایف دینی بی تفاوت هستند. اگر باور ما این است که باریتعالی همیشه و در همه حال بر اعمال بندگانش نظارت دارد، باید بدانیم که در روز محشر نیز تک تک اعمالی که در دنیا انجام دادیم مورد رسیدگی و حسابرسی قرار خواهد گرفت.

رفتن به مسجد، روزه داری، مشرف شدن به حج و همه اعمال نیکی که انجام می دهیم همه برای رسیدن به تقوای واقعی می باشد.
امام جمعه مسجد جامع خواجه عطا تسریح کرد: اعراب صدر اسلام تا زمانی که شراب حرام اعلام نشده بود ازآن به صورت عادی در سر سفره هایشان استفاده می کردند، اما به دلیل ایمانی که در دلشان بود، به محض آنکه دستور منع خوردن داده شد تا زمانی که زنده بودند از خوردن هر نوع شراب امتناع ورزیدند. امروز قریب چهل سال از زمان انقلاب اسلامی می گذرد و ما هنوز نتوانستیم فرهنگ استفاده از حجاب اسلامی را به جامعه بقبولانیم. اگر نیروی تقوا در مردم به حد کفایت وجود داشت، حجاب اسلامی اینگونه بی اهمیت نمی شد.

شیخ امامی خاطر نشان ساخت: تا مادامی که به معنای واقعی ترس از خدای متعال نرسیم، با زور و تهدید نمی توان اجتماعی را اصلاح کرد. ازهر طرف که برنامه ریزی شود می بینیم که از طرف دیگر هجمه جدیدی به درون جامعه راه پیدا می کند. شاید برخی از منافقین تصور می کنند که در روز آخرت هم می شود مانند زمانی که در دنیا بودند با قسم های دروغین و کتمان واقعیت ها نجات پیدا کنند، ولی خدای متعای می فرماید، در روز حساب زبان ها را می بندیم تا به دروغ پردازی ها پایان داده شود. بر دهان ها مهر زده می شود و دست ها، پاها و سایر جوارح قدرت کلام میابند تا نسبت به تمام اعمالی که شخص مرتکب شده، شهادت دهند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن