گفتگو و مصاحبه

همه افراد باید در رعایت اصول بهداشتی مشارکت کنند

شیخ قتالی: در مورد نماز جمعه هیات فتوا اظهار نظر می کند

آوای سنت: مدیر مجتمع دینی صدر الاسلام بندر خمیر بر رعایت بهداشت فردی و عمومی برای غلبه بر بیماری کرونا تاکید کرد.

به گزارش آوای سنت ، شیخ عبدالجلیل قتالی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به هشدارهای اعلام شده مبنی بر خطرناک بودن بیماری کرونا گفت: در این مقطع حساس که ویروس واگیر دار کووید نوزده موسوم به کرونا ویروس، در برخی از شهرستان های استان هرمزگان و بقیه استان های کشور و سایر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی شیوع پیدا کرده است، بی تردید یکی از آزمایش ها و ابتلائات الهی برای امت الهی و هشداری برای گردن کشان و مستکبران به اوامر الهی بشمار می رود تا بدانند یک ویروس ناچیز چگونه می تواند در مدتی کوتاه نظام های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ملل را بر هم زده و زیان های جبران ناپذیری را به جامعه بشری وارد نماید.

وی افزود: این رویداد برای مومنان نیز می تواند یک درس عبرت باشد. لذا توصیه می شود در انجام عمل استغفار و توبه به درگاه احدیت غافل نباشیم. اذکار صبحگاهی، تلاوت قرآن کریم صلوات بر پیامبر گرامی اسلام، صلی الله علیه و آله وسلم و همچنین از خواندن دعا در شب، مهربانی با یکدیگر، دستگیری از مستمندان و مخصوصا از انفاق و صدقه غفلت نورزیم.

شیخ قتالی با یادآوری اینکه نمازهای یومیه که در مساجد اقامه می شود، می بایست با رعایت کامل نکات بهداشتی فردی و عمومی و در صورت امکان در فضای باز اقامه گردد، ادامه داد: چنانچه امکان خواندن نماز در فضای باز فراهم نباشد، نماز باید در داخل مسجد و در شرایطی که پنجره ها باز است اقامه گردد. به عدم حضور افراد مسن و کودکان توجه صورت گرفته و در خصوص ضدعفونی کردن درون ساختمان مسجد و محوطه بیرونی دقت لازم بعمل آید. نمازگزاران حدالامکان با وضو به مسجد آمده و بستن درب سرویس های بهداشتی الزامی بدانند.

رئیس شورای عالی مدارس دینی جنوب کشور تاکید کرد: توصیه اکثر علمای دین بر این است که ائمه مسجد قنوت نازله را در نمازهای یومیه بخوانند و اگر اقامه نماز در مسجد امکان پذیر نبود، نماز جماعت را در منزل و با اعضای خانواده برجا آورند.
در ارتباط با برگزاری نماز جمعه و جماعات همواره باید منتظر تصمیم هیات فتوا باشیم. هدف از این کار حفظ و صیانت از جان انسان ها بنابر تایید شرع دین است. ضرورت دارد مؤمنان ضمن استفاده از نظرات متخصصین بهداشت و سلامت و با استمداد از تعالیم قرآن کریم و سنت نبوی و روایات صحیح به خود اجازه شبهه پراکنی در آرا هیات فتوا ندهند.

شیخ قتالی تصمیم هیات فتوا را شرط برگزاری و یا عدم برگزاری مراسم نماز جمعه عنوان نمود و اظهار داشت: افرادی که نماز جمعه را با نظر هیات فتوا برگزار نکرده اند. از اخلاص و تقوا بی بهره ندانیم، زیرا ممکن است این قبیل اندیشه ها تبعات منفی زیادی به همراه داشته و حتی شرایط حضور در نماز جماعت را نیز از افراد بگیرد.

مدیر مجتمع دینی صدرالاسلام بندر خمیر تصریح ورزید: همه سعی و تلاش پزشکان در احتراز مردم از اجتماعات و ماندن در خانه است و چنانچه همه آحاد در اجرای این نهضت جمعی سهیم نباشند به طور یقین در مقابل این بیماری ناکام خواهیم ماند. با رعایت نکات ایمنی و بهداشت فردی مانند شستشوی مرتب دست ها و ضدعفونی کردن وسایل، موضوع خودداری از شرکت در مراسمات جمعی و نکات ایمنی را جدی گرفته و با تدبیر و حکمت ابن بحران را پشت سر بگذاریم.

شیخ قتالی خاطر نشان ساخت: اخبار، فیلم ها و کلیپ های فراوانی که در فضای مجازی رد و بدل می شوند با یکدیگر تناقض زیادی دارند و نمی توان از صحت اخبار و فیلم‌ ها مطمئن شد. پس بهترین روش عمل کردن به دستورات بهداشتی مراجع ذی صلاح است. قدر مسلم کلیه پزشکان، پرستاران و بهورزان روستایی به همراه پرسنل بهداشت و درمان و نیروهای خدماتی جان خود را در خط مبارزه با این بیماری مهلک در طبق اخلاص گذاشته اند.

از گذشتگان خود بیاموزیم که در مواقع بروز بلایا و مصائب به اطعام فقرا و صدقه دادن اهمیت قائل شوند. دانش آموزان، دانشجویان و طلاب مدارس علوم دینی ضمن شرکت در کلاس های فضای مجازی که برای جبران عقب ماندگی تحصیلی ترتیب داده می شوند در این مصیبت اجتماعی مشارکت داشته و مسوولیت اجتماعی خود را در فروکش کردن این بیماری سرکش به انجام رسانند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن