گفتگو و مصاحبه

پرهیز از اختلاف و کینه رمز پیروزی جامعه اسلامی

آوای سنت: استاد حوزه انوار العلوم خیرآباد، پیروی از شعائر قرآنی و پرهیز از کینه و اختلافات مذهبی را ضامن مقاومت در برابر دشمنان اسلام تا رسیدن به پیروزی نهایی دانست.

به گزارش آوای سنت، مولانا عبدالکریم علی بائی در جریان نشست کنفرانس وحدت، پیرامون اهمیت همدلی و انسجام اسلامی با یادآوری این مطلب که مردم یک جامعه اسلامی ممکن است با یکدیگر در عقیده، مذهب و یا سلایق اختلاف داشته باشند، گفت: اسلام، وحدت را اصل اساسی و مبنای برابری و برادری قرار داده است و امت به شرط پیاده کردن فاکتورهای انسجام عملی در میدان می توانند در برابر دشمن به پیروزی برسند. نیک می دانیم که اساس وحدت عمل به امر به معروف و نهی از منکر می باشد. قرآن کریم در آیاتی چند علاوه بر اعتصام به حبل الله بر عدم اختلاف و تفرقه، تاکید ورزیده است. پس برای اجتناب از هر نوع کینه، عداوت و خصومت نباید از کنار مقوله امر به معروف و نهی از منکر به راحتی عبور کنیم.

مولانا علی بائی، اسلام را دین خیرخواهی خواند و افزود: بدون شک پند و اندرز وظیفه همه است، اما علما و فرهیختگان، طلایه‌داران امر به معروف و نهی از منکر بوده و تلاش می کنند تا با نصیحت و خیرخواهی جامعه را از اختلافات عبور داده و در یک مسیر قرار بگیرند. علما و اندیشمندان باید مردم را با توجه به آیات الهی و سیره نبوی در جهت وحدت، انسجام و همگرایی تشویق نمایند.

استاد حوزه انوار العلوم خیرآباد ضمن تاکید بر این مطلب که علما، کمبودها و مشکلات را با ادبیات دلسوزانه بیان می‌ دارند، اظهار داشت: مقام معظم رهبری دائما بر طریقه وحدت عملی سفارش کرده و مردم را به بودن در کنار هم دعوت می کند. ایستادگی در مقابل دشمن بستگی به قدرت ید واحده دارد. اگر مانند فولاد آب دیده، مقاوم باشیم، احدی جرات جسارت به خود راه نخواهد داد، اما چنانچه از شعائر قرآنی پیروی نکنیم از گزند آسیب ها در امان نخواهیم ماند، پس مذاهب با یکدیگر تنازع و اختلاف نکنند‌. چه اهل سنت و چه تشیع، تنها به عقاید خود بپردازند. در عقیده و مذهب آزادی بیان داشته و به آنچه اهمیت دهد که اسلام بدان سفارش می کند.

مولانا علی‌ بائی، احترام به ارزش‌ ها و عقاید، پرهیز از توهین، اجرای عدالت، برآورده شدن نیازهای ملت از سوی دولت، به کارگیری ظرفیت‌ اقوام و گروه‌ ها و طیف ‌های مختلف، بهره مندی از ظرفیت علمای شاخص اهل سنت و اعتماد به جوانان در واگذاری مسئولیت در پست های حساس را از مهمترین عوامل موثر در حفظ و تقویت وحدت دانست و یادآور شد: علمای اهل سنت با تاسی از کلام و دستورات الهی و سیره نبوی صلی الله علیه وآله وسلم با بینش صحیح در راستای اتحاد بین آحاد مسلمان و جهت دهی مردم در وادی وحدت گام بر می دارند.

یک عالم حقیقی محب میهن و کشور خود است، لیکن بر حسب وظیفه از بعضی کم تدبیری‌ ها، سوء مدیریت ‌ها، بی‌عدالتی ‌ها، تبعیض‌ ها و اعمال سلیقه توسط برخی از مسئولین انتقاداتی را مطرح می کنند. مردم و علما در عمل ثابت کردند که میهن و وطن خود را دوست می دارند و تحت هیچ شرایطی وطن، آب و خاک خود را به دشمنان فرصت طلب که هر روز نقشه و برنامه جدیدی را به منظور شیوع تفرقه و توطئه در کشور به اجرا می گذارند، نخواهند داد. ایرانیان در حراست از کشور با خون خود تا پای جان ایستادگی می کنند، همچنان که در دوران جنگ تحمیلی نیز این مطلب را به اثبات رساندند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن