گفتگو و مصاحبه

پیشرفت و توسعه علوم دینی لازمه اعتلای جامعه اسلامی

گفتگوی اختصاصی آوای سنت با حافظ زمانی

آوای سنت:حافظ قرآن کریم اهل سنت اعتلاء و پیشرفت علوم دینی را لازمه توفیق جامعه دانست.

به گزارش آوای سنت،حافظ غیاث الدین زمانی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در جهان امروز اهمیت پرداختن به کارهای مادی فکر و ذهن انسانها را به خود درگیر کرده است، گفت: عامه مردم تصور می کنند که با تلاش برای کسب مادیات از زندگی بهتری برخوردار خواهند شد، لذا فرزندانی که عمدتا از ضریب هوشی بالایی برخوردار هستند را به مسیر مادبات سوق داده و بیشترین اهتمام خود را صرف مسائل دنیوی آنها می کنند.

وی در این باره افزود: برای اکثر خانواده ها مهم است که فرزندشان با رتبه بالا درکنکور سراسری پذیرفته شده و در آینده به‌ عنوان یک پزشک حاذق، مهندس کارآمد و فرهنگی نمونه از آتیه ای مطمئن اقتصادی برخوردار شوند. دلسوزی و دغدغه آینده فرزندان امری پسندیده است، لیکن نباید فراموش کنیم که هر یک از ما والدین نسبت به آموزش دینی و تربیت اسلامی فرزندان نیز وظایفی را بر عهده داریم و اگر چنانچه به این مقوله توجه کافی صورت نگیرد، موجب حسرت و پشیمانی خواهد شد.

حافظ زمانی توسعه و اعتلای دین و فرهنگ اسلامی را لازمه تضمین موفقیت در خانواده و بنیان جامعه دانست و اظهار داشت: در برهه ای از زمان، خانواده‌ها فرزندان با ضریب هوشی پایین را ترجیحا به حوزه های علمیه می فرستادند تا حداقل از آن طریق بتوانند جایگاهی برای خودشان فراهم کنند. این سیاست غالب، متاسفانه بر جامعه تاثیر منفی گذاشته است و نتوانستیم انتظار عمومی را برآورده نماییم.

فارغ التحصیل شعبه دارالقرآن احناف تایباد،کمبود علمای دانشگاهی را مهمترین معضل جوامع اسلامی خواند و متذکر شد: اکثر فارغ‌التحصیل حوزه های علمیه از تحصیلات بالای علمی و دانشگاهی بی بهره هستند و نداشتن معلومات علمی باعث شده که نتوانند آن طور که باید و شاید کارآمد و موفق باشند. نسل جوان کنونی شنونده بودن صرف را نمی پذیرد. امروزه جوانان برای هر ادعایی یک دلیل محکم می خواهند و عالمی که تحصیلات علمی ندارد، طبعا نمی تواند روی مخاطب تاثیر مثبت بگذارد.

حافظ زمانی متذکر شد: از شخصی که انتظار موفقیت در علوم مختلف دنیوی نمی رود، چطور می توان توقع رشد و تعالی در علوم دینی را داشت. بنابراین باید ضمن آسیب شناسی و تغییر نگاه، دین و دیانت را نیز مهم بشماریم. کسب توفیق در امور دنیوی و پیمودن مدارج عالی برای برخورداری از یک زندگی موفق ضروری است، اما اگر همه اهتمام خود را روی دلمشغولی های دنیوی قرار داده و از نماز و قرآن غافل بمانیم، اندوخته ها، دردی از آخرت مان را دوا نخواهند کرد.

این حافظ اهل سنت تاکید کرد: افرادی هستند که در اجتماع خود متخصص و حاذق بشمار می روند و در کنار آن عالم و فرهیخته دینی هم هستند. در رشته خود صاحب نام و آوازه شده اند و همزمان در مکاتب و حوزه ها به افتخار استادی نائل گشتند.

دین و دنیا با هم کامل می شوند و قرآن کریم هم این دو را در کنار هم یاد می کند. ترس از این مسئله نداشته باشیم که با پرداختن به دین از کسب روزی حلال و تامین معیشت خانواده بازخواهیم ماند. مطالبات جوانان را جدی بگیریم و دانشی را به آنها عرضه داریم که مادیات و معنویات زندگی را یکسان دنبال کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن