گفتگو و مصاحبه

چالش های پیش روی طالبان در داخل و خارج از افغانستان

گفتگوی یوسف دیوانی با آوای سنت

آوای سنت: استاد دانشگاه اهل سنت رشد روابط تجاری میان ایران و افغانستان را به نفع دو کشور خواند.

به گزارش آوای سنت، یوسف دیوانی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به فروکش کردن تب و تاب روی کار آمدن طالبان در افغانستان و برقراری آرامش نسبی در پس از تنش های هفته های اخیر گفت: به نظر می رسد مشکل این روزهای طالبان، ادامه بمب گذاری هایی است که مساجد و اماکن عمومی این کشور را تهدید می کنند و هدف از آن ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و ارسال پیام افغانستان به عنوان یک سرزمین نا آرام به جوامع بین المللی است.

واضح است که رقبای طالبان رسمیت یافتن این گروه را به نفع خود نمی بینند و از سوی دیگر حکومت جدید هنوز راهکار مشخصی را برای بکارگیری زنان در ادارات و بازارکار به مرحله اجرا نگذاشته است. صنعت توریسم در این کشور، مدتهای طولانی دوره رکود را سپری می کند و مشخص نیست که زمانداران کنونی چه سیاستی را در خصوص ورزش این کشور اتخاذ خواهند کرد.

وی در عین حال همراهی کشورهای همسایه با طالبان را از نکات مثبت طی جریان تغییر حکومت در آن سرزمین خواند و افزود: سیاست پاکستان کاملا موافق با طالبان است و همچنین چراغ سبز ممالک عرب خاورمیانه و سیاست تعامل ایران با طالبان، می تواند تا حدود زیادی از مشکلات افغان ها را کاهش بخشد. در بحث دین گرچه طالبان رویکرد دو دهه گذشته را دنبال نمی کند، اما ملموس است که سیاست آنها بویژه در امور زنان و تحصیل دختران سخت گیرانه است که این چالش علاوه بر ایجاد مشکل در سیاست خارجی این گروه، مضافا در داخل کشور نیز نارضایتی هایی را به همراه خواهد داشت.

دیوانی تغییر رویکرد در نگاه طالبان نسبت به آینده این کشور تحت تاثیر روابط با اعراب محتمل دانست و عنوان نمود: اگر قرار است افغانستان با همراهی همسایگان و مشارکت اروپا در زمینه ایجاد توسعه به نتایج مطلوب دست یابد، لاجرم می بایست در قوانین خود بازنگری کلی بعمل آورد. افغانستان پیشرفت نخواهد کرد مگر آنکه طالبان محدودیت ها را کاهش بخشیده و جایگاه بهتری را برای خودش در نزد جوامع دست و پا کند.

این استاد دانشگاه اهل سنت درخواست مولانا عبدالحمید از جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن طالبان را به دلیل اشتراک دینی و فرهنگی بین دو کشور برشمرد و یادآور شد: طبیعتا رشد فزاینده روابط تجاری مرزی میان این دو و رونق حمل و نقل کالا می تواند اوضاع اقتصادی مرزنشینان را تا حدود زیادی بهبود بخشیده و این فرایند روی مناسبات ایران و پاکستان نیز تاثیرات مثبتی را بر جایی خواهد گذاشت.

اکنون که دول اروپایی جانب احتیاط را در روابط با طالبان در پیش گرفته اند، بهترین راهکار می تواند ادامه مذاکرات ایران با طالبان با هدف تامین منافع دو کشور باشد. یقیننا درخواست امام جمعه اهل سنت زاهدان برای به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان کمک به ایجاد افغانستانی آرام است و لازمه این امر پایبندی طالبان به تعهداتشان در همه زمینه ها خواهد بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن