گفتگو و مصاحبه

گزارشی از نمایشگاه کتاب گلستان

یک روز سرد و کم رمق در نمایشگاه

آوای سنت : سیزدهمین نمایشگاه کتاب گلستان در شامگاه جمعه بیست و نهم آذرماه ساعات پایانی اش را گذراند. نمایشگاه امسال در حالی برگزار شد که بنا به گفته اکثر غرفه داران نحوه اطلاع رسانی و تبلیغات محیطی آن در سطح شهر گرگان و سایر شهرهای استان بسیار ضعیف بوده است.

از پنج شنبه ها معمولا به عنوان روز نیمه تعطیل در کشور یاد می شود. روزی که تمامی مدارس تعطیل بوده و ادارات زودتر بسته می شوند، تا مردم فرصت بیشتری جهت برنامه ریزی اوقات فراغت خود داشته باشند.بر این اساس انتظار می رفت نمایشگاه کتاب گلستان یک آخر هفته شلوغ را پشت سر بگذارد، لیکن تعداد مراجعینی که داخل سالن بزرگ بودند و خلوتی مقابل اکثر غرفه ها چیزی غیر از این را نشان می داد.

 لطیف ایزدی مدیر یکی از سایت های محلی استقبال از نمایشگاه کتاب گلستان را به نسبت سال های گذشته  نه چندان گرم توصیف کرده و در خصوص قیمت ها می گوید: کتاب ها به نسبت سال گذشته افزایش قیمت بالایی ندارند و مراجعین توانستند با استفاده از بن خرید کتاب و تخفیفی که از سوی غرفه دارن شامل می شد، خرید های مناسبی را انجام دهند، با این حال محیط نمایشگاه را خلوت تر از سال های گذشته دیدم.

خلوتی فضای بیرونی نمایشگاه کاملا ملموس بود و هوای دلچسب عصر پایان هفته فقط تعداد کمی جمعیت در حال تردد دیده می شدند.

مولوی عبدالقدیر سعیدی از علمای مکاتب خواهران در فاضل آباد گلستان ضمن اشاره به قیمت مناسب کتب چنین نظر می دهد: فروشندگان امسال تعامل خوبی با خریداران دارند و این موضوع از نکات قابل توجه نمایشگاه گلستان بشمار می رود، اما برخی از غرفه دارن محصولات خود را با قیمت بالاتری از روی جلد به فروش می رسانند. بنده دیدم که یکی از غرفه داران روی قیمت چاپ شده در جلد کتاب را خط کشیده و دو برابر آن را دست نویس کرده است. این کار به نظرم مناسب نیست و فروشندگان نباید کتابی را که در سال گذشته چاپ شده است، به قیمت نامتعارف عرضه نمایند.

         

غرفه های فروش بن کتاب روز نسبتا آرامی را می گذراندند. در این غرفه ها تعرفه با تخفیف بیست درصد به خریداران تعلق می گرفت. جعفر محمدی واجارگاهی مسوول فروش در غرفه انتشارات شب چله، دل پری از نحوه برگزاری نمایشگاه داشته و با انتقاد از ضعف در اطلاع رسانی می گوید: به اعتقاد بنده بسیاری از مردم نمی دانند که نمایشگاهی در اینجا دایر است. تبلیغات میدانی لازم صورت نگرفته و تصور می کنم اطلاع رسانی به سایر شهرها تنها از طریق فضای مجازی و نصب چند بنر بوده است.

وی نمایشگاه کتاب امسال در قیاس با نمایشگاه های مشابه در مراکز سایر استان ها را در حد پایین و دور از انتظار خوانده و افزود: نمایشگاه های برگزار شده در این استان طی سال‌های گذشته خوب و پر بار بود و استقبال خوبی از آنها بعمل آمد. مشخص نیست که چرا امسال توجه کافی به تبلیغات آن نشده و به چه دلیل مردم نمی دانند نمایشگاه در حال برگزاری می باشد!!

  ابراهیم خلیل و محمد محفوظ طلبه های هندی جامعه المصطفی گرگان تعطیلی آخر هفته را مغتنم شمرده و آمده بودند تا نمایشگاه را از نزدیک ببینند. مسوول غرفه شهرستان ادب نیز دلایل استقبال کم مردم از سیزدهمین نمایشگاه کتاب گلستان را در ضعف متولی برگزار کننده و افزایش قیمت ها انواع کتب در پی گرانی بنزین می داند.

وی در گفتگوی کوتاهی اظهار داشت: افزایش قیمت بنزین ،پس از برگزاری نمایشگاه اصفهان همه چیز را تحت شعاع قرار داد و تبعات منفی آن در نمایشگاه های بعدی دیده شد. این موضوع در کنار ضعف برگزاری باعث شده تا میزان استقبال نمایشگاه امسال گلستان به پایین ترین حد خود برسد و مسلما کوتاهی مدیران برگزار کننده نیز در این جریان نقش داشته است.

استقبال از سیزدهمین نمایشگاه کتاب گلستان از نگاه مردم هم ضعیف گزارش شد.یکی از بازدیدکنندگان محلی در این باره یاد آور شد: سایت برگزارکننده مکان برگزاری نمایشگاه را واقع در مصلی گرگان درج کرده بود، ولی می بینیم که چنین نبوده است، از سویی از ابتدا گفته شده بود که نمایشگاه تا روز پنج شنبه دایر است و سپس جمعه را نیز به ایام آن اضافه کردند. آیا مردم از این موضوع خبر دارند و مطلب به اطلاع عموم رسانده شده است؟

جایگاه های فروش محصولات کودکان به طور طبیعی می بایست وضعیتی به نسبت شلوغ تر از بقیه غرفه ها می داشتند، حال آنکه چنین نبود. قدر مسلم برنامه ریزی در خصوص حضور دانش آموزان مدارس در طول برگزاری نمایشگاه چندان مطلوب نبوده است و از فرصتی که می توانست به تجربه مفیدی برای دانش آموزان تبدیل شود، استفاده کافی بعمل نیامده است، با چنین وضعی پیش بینی میزان حضور ناشران کشور طی چهاردهمین نمایشگاه کتاب گلستان در هاله ای از ابهام قرار خواهد گرفت. لذا مسئولین امر باید نقاط ضعف را ترمیم نمایند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن