گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

گفتگوی آوای سنت با بانوی نمونه حافظ قرآن

فراز ونشیب های تحصیل از زبان بانوی اهل سنت

آوای سنت :در عرصه اجتماعی و فعالیت های دینی همپای علمای حوزوی و اساتید دانشگاهی سرشناس، هستند بانوانی که هم در زمینه تحصیلی و هم  دینی پله های ترقی را طی کرده و امروز در مناطق خود فعالیت های مستمری را دنبال می کنند. یکی از این نمونه، بانو مریم خرم فرزند حاج احمد اهل روستای پدل ( روستایی واقع در بخش مرکزی شهرستان بندرلنگه ) است که با کار و تلاش زیاد توانست سختی ها را پشت سر گذاشته و به هدف مد نظر خود برسد. متن ذیل حاصل گفتگوی ما با ایشان است که از نظر گرامیتان می گذرد.

 آوای سنت: در ابتدا بفرمایید تا چه مقطع تحصیلی درس خواندید؟

خانم خرم: پنج سال ابتدایی و سه راهنمایی را در روستای پدل گذراندم و سپس به دلیل علاقه ی زیادم به تحصیلات دینی، مدرسه دولتی را ترک کرده و به شهر خنج رفتم تا تحصیلات دینی ام را در آنجا بگذرانم. در یکی از روزها شیخ محمد صالح پردل جهت سخنرانی دینی به حوزه آمد و در مورد فضایل حفظ قرآن صحبت کرد. از همان زمان بنده به حفظ قرآن کریم علاقه مند شدم و در کلاس حفظ عایشه پردل معروف به خاله عایشه در بندرعباس ثبت نام کردم.

آوای سنت: دوره تحصیل شما چه مدت طول کشید؟

خانم خرم: بنده معمولا تابستان ها به بندرعباس می رفتم و در کلاس های حفظ شرکت می کردم. بعد از گذشت سه سال، مدرسه دینی خنج را ترک کرده و در بندرعباس ساکن شدم. قصدم بر این بود که در مدت یک سال باقیمانده، دوره حفظ را به اتمام برسانم و دوباره به خنج بازگردم. وقتی به بندرعباس رفتم با وجود اینکه سه سال از مدرسه دولتی دور بودم، به تشویق و دلگرمی خاله عایشه در دبیرستان طلوع بندرعباس در رشته علوم انسانی ثبت نام کردم و درسال هشتاد و چهار دیپلم گرفتم. در همان سال نیز توانستم قرآن کریم را به طور کامل حفظ  کنم.

آوای سنت: این موفقیت، چه توفیقاتی مهمی را برای شما به همراه داشته است؟

خانم خرم: بنده اولین حافظ زن در منطقه مهران بودم و این موضع خوشحالی زیادی را برایم به دنبال داشت‌. بنده در کنکور ۸۵ شرکت کردم و پس از کنکور به همراه خدا بیامرز مادرم به حج عمره رفتم و پس از بازگشت از مکه مکرمه، نتایج کنکور اعلام شد و خدا رو شکر در رشته مورد علاقه خودم (آموزش ابتدایی تربیت معلم) بعنوان اولین دانشجوی زن دانشگاه دولتی منطقه مهران پذیرفته شدم.

آوای سنت: شما از چه زمانی استخدام به استخدام آموزش و پرورش در آمدید و در کجا خدمت می کنید؟

خانم خرم: سال ۸۷ در اولین سال خدمتم به اصرار مسئولین شهر لمزان (مرکز بخش مهران در شهرستان بندر لنگه) به عنوان مدیر دبیرستان دخترانه معرفت شروع به کار کردم. درسال ۹۰ به دلیل تولد فرزند دومم و همچنین ادامه تحصیل (کارشناسی رشته ی دینی- عربی) و سنگینی بار مسئولیت، به عنوان دبیر دینی عربی در مدارس سید احمد خمینی پدل و دبیرستان معرفت لمزان شروع به تدریس نمودم.

آوای سنت: شما در زمینه ترویج حفظ قرآن هم تلاش زیادی داشتید. لطفا توضیح دهید علاوه بر حفظ قرآن کریم، در ترویج آن چه اقداماتی در روستای پدل انجام داده اید و چند نفر زیر نظر شما موفق به حفظ  قرآن کریم شدند؟

خانم خرم: هنگام تدریس در مدرسه پدل، دانش آموزانی داشتم که هم از لحاظ اخلاقی و هوشی و هم در زمینه تلاش از سایرین برتر بودند. لذا به آنها پیشنهاد حفظ قرآن دادم که با استقبال مواجه شدم و با ۵ نفر از دانش آموزان همان کلاس در مکتب خانه پدل بود شروع به کار کردم. بعد از چند روز تعداد شرکت کنندگان بیشتر شد.

آوای سنت: شما دوره سختی را برای تحصیل در مدارس عمومی و حوزوی گذراندید. مختصری نیز در این خصوص توضیح دهید.

خانم خرم: به دلیل سرمای هوا و داشتن دو فرزند کوچک و مراقبت از پدر بیمارم، برایم دشوار بود که هر شب به مکتب خانه بروم به همین دلیل ترجیح دادم کلاس را در منزل برگزار کنم . از سال ۹۱ در منزل پدری ام و در اتاقی کوچک به صورت رایگان هر شب حدود ۳ الی ۴ ساعت کلاس را برگزار کردم. از حدود ۵ الی ۶ ماه قبل به دلیل استقبال خیلی زیاد خواهران علاقمند، مجبور شدم کلاس را به دو شعبه عصر و شب تقسیم نمایم.

آوای سنت: با توجه به اینکه معلم و همچنین متاهل و دارای فرزند هستید، آیا برای انجام همه امور مشکلی نداشتید؟

خانم خرم: همانطور که گفتم در خانه پدری ام فضا برای کار و فعالیت کم بود و از طرفی خدا را شکر استقبال روز به روز بیشتر می ‌شد. به همین دلیل همیشه به این موضوع فکر می کردم که کاری اساسی تر انجام دهم تا اینکه یک روز خاله عایشه به پدل آمد و گفت چند وقت پیش برای افتتاح مدرسه حفظ سفری به سیریک داشته است.

همانجا بود که من هم تصمیم گرفتم با همکاری مردم روستا ساختمانی مجزا برای کلاس حفظ بنا کنم. این مسئله از طریق فضای مجازی با ساکنین در میان گذاشتم و خدا رو شکر با استقبال خیلی خوب روبرو شدم، زیرا همه با مبالغی که می توانستند همکاری کردند. الان ساخت سقف طبقه دوم ساختمان جدید هم تمام شده و کار در مرحله کاشی کاری قرار دارد.تا به امروز حدود ۵۰ نفر ثابت در کلاس حفظ شرکت داشتند که ۱۱ نفر حافظ کل و ۱۷ نفر حافظ بالای ۱۰ جزء قرآن کریم هستند. لازم به ذکر است که همه حافطان عزیز، زیر ۱۸ سال هستند. انشاءاله بعد از راه اندازی ساختمان جدید، ازسنین بالاتر هم ثبت نام به عمل خواهیم آورد.

آوای سنت: چنانچه اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید.

خانم خرم: از همه عزیزانی که در این امر خطیر بنده یاری و همراهی کردند و پشتیبان من بودند، به خصوص خانواده و همسرم تشکر می کنم و امیدوارم خداوند سعادت دنیا و آخرت نصیبشان گرداند. در اینجا تشکر ویژه ای دارم از خانواده محترم شیخ پردل بالاخص خاله عایشه عزیز که در این دوران مشوق من بودند. همچنین از نماینده محترم مجلس که در تکمیل ساختمان کلاس حفظ همکاری زیادی داشتند و از شما که در نشرمطلب قرآنی فعال هستید قدردانی می نمایم و از خداوند سعادتمندی دو جهان خواستارم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن