گفتگو و مصاحبه

اهل سنت به شیوه خاص خود یاد شهدای کربلا می کنند

مولوی پارسا جایگاه اهل بیت در نزد اهل سنت را تشریح کرد

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت سرخس تاکید کرد:بشریت درس آزادی و آزادگی را از قیام عاشورا گرفته است.

به گزارش آوای سنت مولوی عبدالعزیز پارسا در گفتگو با خبرنگار ما تبیین وقایع روز عاشور را از مهمترین وظایف علما در ایام پیش رو برشمرد و گفت: اگر اهل سنت در ایام محرم سیاه نمی پوشند و سینه نمی زنند دلیل بر این نیست که محبت به اهل بیت و امام حسین رضی الله عنه ندارند. در کشور ما اقوام متعددی از هر نژاد و قوم زندگی می کنند و در این میان بخشی از اقوام را مردم اهل سنت تشکیل می دهند. روز عاشورا بخشی از تاریخ اسلامی است که در آن اتفاق بسیار مهمی به وقوع پیوست.

وی افزود: زنده کردن وقایع روز عاشورا مختص به یک گروه و دسته خاص نیست و بلکه هر شخص مسلمانی که تاریخ عاشورا را مطالعه کرده باشد، بخوبی خواهد فهمید که حضرت امام حسین رضی الله عنه به خاطر چه هدف و ارزشی به جنگ با یزید رفته است. یزید در دورانی حکومت می کرد که می پنداشت با استفاده از ثروت و قدرت می تواند افکار انسان های آزاد اندیش را به بازی بگیرد و همانگونه که اتفاق افتاد این گونه خیالات و تصورات بی ارزش، دوام و قوام چندانی ندارند.

مولوی پارسا که با بیان اینکه اهل سنت بر طبق فتواهای بزرگان خودشان دراین ایام، یاد امام حسین رضی الله عنه را گرامی می دارند اظهار داشت: محبت اهل سنت به امامان و بویژه امام حسین رضی الله عنه ریشه در اعتقادات اسلامی آنها دارد. بسیاری از اهل سنت نام مبارک حسین را روی فرزدان خود می گذارند و عموما نام مبارک نبی مکرم اسلام، اهل بیت و بستگان ایشان برای انتخاب نام در بین اهل سنت، از اولویت انتخاب برخوردار هستند.

   امام جمعه اهل سنت سرخس روزه داری در روز عاشورا و خواندن نماز در روزهای نهم و دهم ماه محرم را از جمله سنت های موکده در میان اهل سنت خواند و تاکید کرد: در روزهای نهم و دهم محرم اهل سنت مراسمات ویژه ای دارند و با حضور در مساجد و اماکن دینی و مذهبی به انجام نماز و دعا برای شهدای اسلام و خصوصا شهدای کربلا می پردازند. دین اسلام در نتیجه رنجها و مشقات بزرگانی حفظ شده است که رفاه دنیا را بر خود حرام کرده و امانت الهی نسل به نسل حفظ کرده اند.

مولوی پارسا عنوان نمود: در همین زمان نیز سختی ها و مشکلات دنیای اسلام کم نیستند. امروز عده ای خودشان را به شکل مسلمان در آورده و ماموریت دارند تا اسلام را از هدفی که دارد، دور کنند. در همین دهه تلاش بسیاری بعمل آمد تا مسلمانان را اهل خشونت و عقب افتاده معرفی کنند. کسانی که در دایره توطئه بر علیه اسلام قرار دارند، از دشمن شناخته شده، خطرناک تر است. بنای دشمن و یهود بر این است که آرامش را از جوامع اسلامی بگیرند. در این مسیر دشوار و خطرناک، بسیاری از مدافعان اسلام برای حفظ رسالتی که برعهده آنها گذاشته شده به شهادت نائل آمدند.

این عالم اهل سنت ادامه داد: بهترین درسی که امام حسین رضی الله عنه به ما داد آزادگی و آزاد اندیشیدن بود. آن امام بزرگوار این مسئله را تا آخرین لحظه حیاتش رعایت کرد و لذا در شب عاشورا یارانش را آزاد گذاشت تا در انتخاب مسیر آزاد باشند. همه یاران آن حضرت نیز که راه شهادت را انتخاب کردند در انتخاب مسیر آزاد بودند و هیچ اجباری برای ماندن نداشتند. آنها مسلما سختی رسیدن به شهادت را تحمل کردند و در انجام رسالت پیروز واقعی بودند.

مولوی پارسا همچنین گفت: همه ما دوست داریم تا به مقام هر یک از شهدای کربلا نائل می آمدیم. آنها افرادی از اهل بیت کسانی بودند که هر یک جزو اصحاب رسول گرامی صلی الله علیه و آله وسلم به حساب می آمدند. در زمان حاضر ما در این زنجیره بهم پیوسته قرار داریم و یگانه مسیر حفظ آنچه که شهدای صدر اسلام و کربلا به امانت گذاشتند،حفظ  وحدت و احترام به اعتقادات یکدیگر است. برابری و برادری نباید در حد شعار باقی بماند و به وحدت نباید تنها در هفته وحدت اهمیت داد. اختلافات جزئی در صدر اسلام هم جود داشتند و به فرموده نبی مکرم اسلام اینگونه اختلافات باعث تقویت دین الهی می شوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن