گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

عزاداریها و عروسیها باید متناسب با اصول اسلامی باشد

گفتگوی مولوی احمد خانی با آوای سنت

آوای سنت: امام جماعت مسجد سلمان فارسی دارآباد چشم و هم چشمی و بی تفاوتی به سنت ها را نشانه دوری از دستورات قرآن کریم خواند.

به گزارش آوای سنت، مولوی احمد خانی ضمن انتقاد از شدت گرفتن چشم و هم چشمی در زندگی های روزمره و به ویژه در مراسم های جشن عروسی و عزاداری گفت: متاسفانه امت اسلامی به جای آنکه از سنت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه واله وسلم الهام گرفته و با پیروی از فرمایشات ایشان باعث آسانتر شدن امورات مربوطه شوند، با چشم و هم چشمی و رو آوردن به رسوم دست و پا گیر، عرصه را برای خودشان تنگ تر می کنند.

به کثرت مشاهده می شود که وقتی شخصی از میان یک خانواده فوت می کند، برخی اهالی و  افراد به جای آنکه باعث برداشته شدن باری از روی دوش نزدیکان متوفی شوند، بر طبق رسوم غلط باری را نیز روی دوش افراد آن خانواده می گذارند!!

وی افزود: اعضای خانواده ای که به خاطر مصیبت پیش آمده داغدار می شوند به لحاظ روحی شرایط مهمان داری ندارند، اما چشم و هم چشمی های رایج در جامعه آنها را وادار می کند که به جای عزاداری در خدمت مهمانان باشند. مخارج سنگین کمرشکن هستند و مردم دیگر توان مالی کافی برای صرف این امور ندارند. صرف نظر از این مسئله، یک مراسم عزاداری نباید به مجلس پذیرایی از اهالی تبدیل شود. اگر خانواده و نزدیکان متوفی تصمیم به اطعام مردم دارند، بهتر است آن را به صورت بسته های معیشتی در آورده و میان نیازمندان واقعی تقسیم کنند.

مولوی خانی صرف هزینه های سرسام آور در مراسمات جمعی را نشانه ضعف در ایمان خواند و متذکر شد: بیشماری افراد نیازمند در نزدیکی ما زندگی می کنند که درآمد چندانی در اختیار ندارند و باید از آنها دستگیری به عمل آورد. اگر در گذشته سنت های رسول الله بیدار بودند و اهتمام اغنیا روی این مسئله بود که فقر را از جامعه ریشه کن کنند، امروز بی تفاوتی و عدم مسئولیت در برابر کودکانی که پوشاک مناسب ندارند و غذای کافی نمی خورند، به حد تاسف باری افزایش یافته است‌‌. اغنیا در این ایام از سال در حالی تمنای باران می کنند که در زمان برداشت محصول سهم ضعفا و فقرا که شرع مقدس اسلام مقدار آن را تعیین کرده است، کنار نمی گذارند و این امر نافرمانی از دستورات قرآن کریم به حساب می آید.

امام جماعت مسجد سلمان فارسی روستای دارآباد عنوان نمود: اموال و ثروتی را که در ازای کار زیاد و تلاش و زحمت بسیار به دست می آوریم، نباید صرف مراسماتی کنیم که ابتدا و انتهای آن فقط یک شب است. مبالغ زیلادی جهت اجاره تالاری هزینه می شوند که عملا هیچ گره ای از مشکلات ما را حل نمی کند. دهها نوع طعام و بیش از اندازه غذا را برای مهمانان سفارش می دهیم تا در اصطلاح عامیانه آبرو داری کرده باشیم، اما آبرو و اعتبار انسان چیزی نیست که در مهمانی های پرهزینه حاصل گردد. اگر هدف ما از جشن گرفتن، شاد کردن دل مردم است، این شادی را با کسانی تقسیم کنیم که مستحق واقعی آن هستند. به کودکانی ببخشیم که والدین آنها توان برآورده کردن نیازهایشان را ندارند.

مولوی خانی، دنیاپرستی را نتیجه حرص و زیاده خواهی برخی انسان ها دانست و متذکر شد: حرص بیش از اندازه برای مال اندوزی موجب خسران و پشیمانی می شود. خودفریبی معضلی است که انسان ها را درگیر افکار و پندار اشتباه می کند. اگر دارایی را جمع کردن و اندوخته ای قابل توجه مهیا به دست می آوریم، نشانه برتر بودن ما نسبت به ضعفا و نیازمندان نیست. نبی مکرم اسلام نیز از لحاظ مالی بسیار فقیر و تهیدست بود. خاندان ایشان هم توشه و غذای کافی در خانه نداشتند، لیکن جزو بهترین و شایسته ترین بندگان خدای متعال معرفی شدند و سعادت هر دو جهان را نصیب خود کردند.

این عالم اهل سنت تاکید کرد: امروز امت اسلامی مبتلا به بیماریهای مختلف روحی و جسمی شده اند. ایجاد تنوع را بهانه قرار داده و دست به کارهایی می زنیم که نه خدا و نه رسول برحق آنها را تایید نمی کند. آنچه که در کتب اسلامی از آنها به عنوان الگو و نمونه یاد می شود را مربوط به گذشته و کهنه و قدیمی می پنداریم‌. علم همیشه در حال گسترش بوده و پهنه پیشرفت ها و دستاوردها گسترده شده است. امکاناتی که امروز دراختیار انسان قرار دارد در نیم قرن گذشته حتی در تصور انسان هم نمی گنجید. خلاقیت ها و ابتکارات همگی به خدمت بشر در آمده اند. در کنار پیشرفت ها فراموش نکنیم قرآن کریم کتابی است که از گذشته و حال انسان ها خبر می دهد.

هیچکس نمی داند که دنیا در صد سال آینده شاهد چه تحولات و دستاوردهای عظیمی خواهد بود، ولی این قرآن کریم است که بر قلب ها حکومت می کند. پس چشم و هم چشمی ها را کنار بگذاریم. خیر و صلاح ما در عمل به توصیفات کتاب آسمانی است. کتابی که احوال و سرنوشت گذشتگان را درس عبرتی برای بشر امروز و آینده می داند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن