اخبارخارجی

از قسام یک تا عیاش ۲۵۰: آشنایی با زرادخانه موشکی مقاومت

آوای سنت : حدود ۲۰ سال پس از پرتاب موشک قسام یک،اولین موشک بومی غزه که برد آن کمتراز ۳ کیلومتربود،گردان های شهید عزالدین قسام،شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس)اسرائیل رابا موشک عیاش ۲۵۰ غافلگیرکردند.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،  آنها چهارم اردیبهشت سال گذشته با این موشک فرودگاه رامون را درفاصله ۲۲۰ کیلومتری هدف قرار دادند.موشک عیاش ۲۵۰ جدیدترین موشکی است که مقاومت فلسطین درغزه از آن رونمایی و با به کارگیری آن،اشغالگران را درنبرد سیف القدس غافلگیر کرد.

مقاومت درغزه بین قسام یک و عیاش ۲۵۰ تجربیات فراوانی را ذخیره کردکه توانست بر چالش‌ها و موانع غلبه کند وبا قابلیت‌های ساده موفق شد توانایی‌های نظامی خود را توسعه دهد.

تقدیم ده‌ها شهید و مجروح درگردان های تولیدی و نظامی جبهه مقاومت درمراحل آزمایش و توسعه نشان دهنده این است که مقاومت طی دو دهه گذشته با خون خود تاوان این توسعه راپرداخت.اکثر آنها ازگردان های القسام وگردان های قدس،شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی هستند.

منابع ارشد مقاومت به الجزیره گفتند: تعداد،کیفیت،برد و ظرفیت انفجاری این موشک ها سری است تا در هر رویارویی با اشغالگر چیزی برای غافلگیری آنها داشته باشند،مانند موشک عیاش ۲۵۰ و سایر موشک های ضد خودروهای زرهی و نظامی.

مقاومت در چهارجنگ گذشته به این روش پایبند بود و هربارچیزی برای غافلگیری اشغالگران داشت.درجنگ اول دراواخر سال ۲۰۰۸،گردان های قسام برای اولین بار از موشک های قسام سه استفاده کردند که برد آن به شهرک های مرزی غزه که حدود ۱۷ کیلومتر فاصله داشتندمی رسید.

درجنگ دوم درسال ۲۰۱۲،گردان های القسام در پاسخ به ترور معاون فرمانده کل خود، شهید احمد الجعبری،موشک “M75” را با هدف قرار دادن شهرکهای بیت المقدس و تل آویو به خدمت گرفتند.

درجنگ سوم درسال ۲۰۱۴،گردان های القسام شهرحیفا درحدود ۱۶۰ کیلومتری غزه را با موشک R160 بمباران کردند.

به گفته منابع مقاومت،تشدید محاصره اسرائیل انگیزه ای برای تفکر،خلاقیت وغلبه بر کمبود توانمندی ها بود.مهندسان مقاومت به تلاش های شبانه روزی ادامه دادند تا با توسعه زرادخانه موشک ها،تقویت روش ها وتاکتیک های پرتاب ازهدفگیری این موشک ها توسط اسرائیل جلوگیری کنند وسامانه گنبد آهنین را شکست دهند.

بقایای موشک‌ها وخمپاره های اسرائیلی که برغزه می‌بارید،مواد اولیه‌ای بودند که مهندسان مقاومت موفق شدند آن‌ها را بازیافت ودوباره با مهندسی معکوس از آنها استفاده کنند.علاوه برآن،مقاومت ازبقایای خطوط لوله آب معدنی که قبل ازخروج ازغزه درسال ۲۰۰۵ توسط اسرائیل برای انتقال آب ازشهرک‌ها استفاده می‌شد،برای ساخت ساختارهای بیرونی موشک‌ها استفاده کرد.

طی شدن مراحل پیشرفت ازموشک قسام ۱ تا عیاش ۲۵۰،میزان تلاش انجام شده در یک منطقه جغرافیایی کوچک را نشان می دهد که تحت محاصره و نظارت برآخرین فناوری ها دست یافته است

قسام ۱:

اولین موشک زرادخانه گردان های القسام است که نام خود را از رزمنده عزالدین قسام گرفته است،این موشک در ۲۶ اکتبر ۲۰۰۱ به سمت شهرک سدروت پرتاب شد،برد آن در آن زمان به حدود ۳ کیلومتر می رسید.

قسام ۲:

نسخه ارتقا یافته قسام یک بود که توسط گردان های القسام در سال ۲۰۰۲ رونمایی شد،برد آن بین ۹ تا ۱۲ کیلومتر بود.

قسام ۳:

در سال ۲۰۰۵ توسط گردان های القسام رونمایی شد،این موشک در آن زمان با رسیدن به شهر اشغالی عسقلان با برد ۱۵ تا ۱۷ کیلومتر نشان دهنده یک جهش کوانتومی بود.

ام۷۵:

نام خود را از فرمانده شهید حماس،ابراهیم المقادمه گرفته است که درسال ۲۰۰۳ توسط اسرائیل ترور شد.درجریان جنگ دوم درسال ۲۰۱۲ در واکنش به ترور الجعبری استفاده شد و برد آن به ۸۰ کیلومتر می رسد.

سجیل ۵۵:

درجنگ سوم درسال ۲۰۱۴ به خدمت گرفته شد،این موشک ۵۵ کیلومتر برد دارد و گردان های القسام با آن منطقه گوش دان را هدف قرار دادند.

اس۴۰:

نوع پیشرفته تر موشک سجیل ۵۵ بود و برد آن به شهرک های اطراف نوار غزه و شهرهای عسقلان،اشدود و بئرالسبع می رسید، برای اولین بار از آن در سال ۲۰۱۹ استفاده شد.

جی ۸۰:

نام این موشک به الجعبری منسوب است و گردان های القسام با این موشک،سامانه گنبد آهنین را به چالش کشیدند،علیرغم اینکه درجنگ ۲۰۱۴ رزمندگان مقاومت با اعلام قبلی،تاریخ و ساعت پرتاب این موشک به سمت تل آویو را اعلام کرده بودند اما اسرائیل نتوانست آن را رهگیری کند.برد آن به ۸۰ کیلومتر می رسد.

 آر۱۶۰:

حرف اول این موشک به سردار شهید عبدالعزیز الرنتیسی اشاره دارد که درسال ۲۰۰۳ توسط اسرائیل ترور شد،گردان های القسام با آن شهر اشغالی حیفا را از فاصله ۱۶۰ کیلومتری بمباران کردند.

کیو۲۰-۱۲:

نسخه ارتقا یافته موشک قسام با برد ۱۲ تا ۲۰ کیلومتر وحامل کلاهک های انفجاری با ظرفیت تخریب بالاست.گردان‌های القسام فاش کردندکه این موشک کاملاً از بقایای موشک‌ها وخمپاره های اسرائیلی ساخته شده و برای اولین بار در جنگ چهارم در سال ۲۰۲۱ از آن استفاده کردند.

 A۱۲۰:

گردان های القسام به افتخار فرمانده برجسته خود،شهید رائد العطارکه درسال ۲۰۱۴ توسط اسرائیل ترورشد این اسم را برای این موشک انتخاب کردندو در جنگ چهارم برای بمباران شهرهای بیت المقدس از آن استفاده شد،این موشک دارای کلاهک انفجاری با ظرفیت تخریب بالا و برد ۱۲۰ کیلومتر است.

اس اچ ۸۵:

نام این موشک به فرمانده گردان های القسام محمد ابوشماله که به همراه العطار توسط اسرائیل ترورشد نسبت داده می شود،ازاین موشک برای اولین باردرجنگ چهارم برای بمباران فرودگاه بن گوریون استفاده شد.برد آن به ۸۵ کیلومتر می‌رسد،در آن زمان گردان‌های القسام می‌گفتنداین موشک دارای کلاهک انفجاری با قدرت تخریب بالاست،موضوعی که تأثیر زیادی در جبهه داخلی دشمن داشت.

عیاش ۲۵۰:

پرتاب این موشک با دستور مستقیم محمد الضیف،فرمانده کل گردان های القسام در جنگ چهارم انجام شدوتیپ های نظامی اسرائیل و فرودگاه رامون را در فاصله ۲۲۰ کیلومتری هدف قرار داد.این سامانه جدیدترین سامانه موشکی رزمندگان با برد ۲۵۰ کیلومتر است و نام آن را به شهید مهندس یحیی عیاش،یکی از برجسته ترین فرماندهان گردان های القسام که درسال ۱۹۹۵ توسط اسرائیل ترور شد،نسبت می دهند.

دقیقاً مشخص نیست که مقاومت در غزه چه تعداد موشک دراختیار دارد،اما برآوردهای اسرائیل نشان می دهدکه گردان های القسام وگردان های قدس حدود ۱۴۰۰۰ موشک در اختیار دارند.

اصل مطلب را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن